Skall offerera laddboxar till en brf och kollar på lite olika fabrikat. Vad har ni för erfarenheter kring detta, något ni köpt in? Ska man gå på dom stora företagen typ Garo eller kolla på dom som endast jobbar med laddstolpar.
Hej jobbar med projektering av laddsystem för elbilar. Det gäller att se till helheten och inte bara välja tillverkare.
Hur många laddplatser?
Lastberäkning?
Lastbalansering?
Debitering?
Ansöka till Klimatklivet?
Mm mm.
Jag skulle rekommendera Garo starkt! jag har projekterat laddstolpar åt en brf för ett tag sedan och det gick hur bra som helst. så dit ska du ringa å fråga ..
Garo är rätt dyra och robusta. Lämpliga för offentliga miljöer.
ChargeAmp är ett Svenskt bolag som levererar lite billigare laddare som är lämplig för brf i mer städade miljöer. Finns även en tillverkare i Örebro men har inte hunnit kolla upp dom ännu så vågar inte rekommendera dom.
Mitt råd är att inte köpa in för många. Köp vad ni behöver och någon till ungefär. Det händer mycket på området just nu och det är sannolikt så att även om tekniken går framåt så är det några år kvar innan det finns en elbil i var mans ägo.
14 laddplatser varav 10 st har möjlighet att nyttja "dubbelboxar" (5st)
Lastberäkning behöv på något vi och helst automatisk såklart.
Lastbalansering kommer troligen inte behövas i dagsläget då det är så få som nyttjar det men måste finnas som en möjlighet att koppla på senare om det behövs.
Debitering direkt är inget krav utan kan föreningen avläsa mätarna så läggs detta till avgiften. Kan man få med ett enkelt debiteringssystem utan för stor kostnad så kan det vara värt att kolla på.
Dom har redan fått godkänt bidrag
Kollat med chargeamp och garo och väntar svar från några till... detta är verkligen en djungel :tokig:
Lars, Något mer jag bör kolla eller förslag ?
Lars Blomkvist skrev: Hej jobbar med projektering av laddsystem för elbilar. Det gäller att se till helheten och inte bara välja tillverkare.
Hur många laddplatser?
Lastberäkning?
Lastbalansering?
Debitering?
Ansöka till Klimatklivet?
Mm mm.
14 laddplatser varav 10 st har möjlighet att nyttja "dubbelboxar" (5st)
Lastberäkning behöv på något vi och helst automatisk såklart.
Lastbalansering kommer troligen inte behövas i dagsläget då det är så få som nyttjar det men måste finnas som en möjlighet att koppla på senare om det behövs.
Debitering direkt är inget krav utan kan föreningen avläsa mätarna så läggs detta till avgiften. Kan man få med ett enkelt debiteringssystem utan för stor kostnad så kan det vara värt att kolla på.
Dom har redan fått godkänt bidrag
Kollat med chargeamp och garo och väntar svar från några till... detta är verkligen en djungel :tokig:
Lars, Något mer jag bör kolla eller förslag ?
Lars Blomkvist skrev: Hej jobbar med projektering av laddsystem för elbilar. Det gäller att se till helheten och inte bara välja tillverkare.
Hur många laddplatser?
Lastberäkning?
Lastbalansering?
Debitering?
Ansöka till Klimatklivet?
Mm mm.
Som jag skrev. Vad behöver kunden?
Bara laddare eller ett system?
3 fas eller 1 fas?
Glöm inte typ B jfb, dom ingår oftast bara vid 3 fas. Läs på reglerna då Garo i tolkar på sitt sätt men det är du som ska tolka
Börjat fått reda ut vilka fabrikat jag skall föreslå men som du nämnde angånde jfb typ B så skiljer det sig lite.
722.531.2 Jordfelsbrytare
Följande gäller som tillägg:
722.531.2.101
Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B, vars
märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt
SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när dessa kommer från
laddningsstationen. Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är
högre än 6 mA likström.
Jordfelsbrytare ska vara utförda enligt någon av följande standarder: SS-EN 61008-1, SS-EN 61009-1,
SS-EN 60947-2 eller SS-EN 62423.
inkopplingspunkt
connecting point
punkt där elfordonet är anslutet till den fasta installationen
ANM 1 – Inkopplingspunkten är ett uttag till vilken elfordonets laddningskabel ansluts eller ett särskilt anslutningsdon där
laddningskabeln är fast ansluten till styrutrustningen för laddning.
ANM 2 – Term och definition avser avsnitt 722
Jag tolkar tyvärr detta som att varje uttag måste ha en individuell jfb typ B. Detta är omöjligt då det det finns "dubbellboxar" som levereras utan jfb B. Skall eventuellt ha 10st 1-f 16A Boxar, detta kräver då 10st jfb 1pol? Kan man välja en 3pol och lägga 3 boxar, (1/fas) på denna?
Tolkar jag detta för hårt, hur skulle ni gjort ? Har ni tips på bra JFB? Har bara kollat Garo men dom kostar ju lika mycket som laddboxarna!! :smack: