Jag har en kund som har massa små hyresfastigheter med 2-6 lägenheter i varje. Han har internmätning på strömmen men tycker att det är jobbigt att läsa av mätarna.
Finns det nåt enkelt system att skicka mätvärden? Behöver inte vara varje månad utan kanske en gång / år eller kvartalvis.
Det finns ju mer avancerade system från
www.webel.se
men det lämpar sig ju bättre till större fastigheter då startkostnaden per fastighet är typ 20 000 kr + att den behöver bredbandsuttag.
Nån som har nåt förslag? Kanske går att kombinera en mätare med nån sändare från Acandia eller liknande?
Kolla Ecoguard!
Jag tror de kör med vanliga mätare på dinskena med pulsutgång som du kopplar deras utrustning på, sen skickar denna trådlöst till en centralenhet som samlar in och skickar vidare värdena.
Det blir inte dyrt sålänge man inte behöver sätta en centralenhet/6 mätare i ditt fall, om husen ligger nära varandra är det nog inget problem.
Jag har bara erfarenhet av deras temploggning men deras trådlösa teknik verkar vara pålitlig, vi har ett objekt där jag tror vi bara behövde sätta 2 centralenheter för tempmätning i över 180 lägenheter