Smart elmätare - Smappee... Erfarenheter?

21 sep 2015 08:32 - 21 sep 2015 08:42 #1 av Ronnie Lidström
Nån som testat denna intelligenta elmätare?

www.smappee.com/be_en/support

Den har riktiga strömtrafos man ansluter på varje huvudfas och är mer avancerad än t.ex ELIQ

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2015 12:07 #2 av Stefan Ericson
Ronnie, jag hade i en kåk som vi byggde 1985 ett liknade system, utan internet. Kan vara bra för folk att se vad dom förbrukar. Dom brukar ha dåligt begrepp.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2015 15:27 #3 av Olle Andersson
Nu vet jag inte riktigt vad ELIQ kostar, men eftersom Vattenfalls EnergyWatch kostar ungefär 1500kr så gissar jag att den ligger runt det priset också...

Smappee kostar 155€ så de ligger väldigt jämförbart i pris...

Jag betalar hellre för en familjebil i gott skick än för en rostig sportbil... Jag menar, hur bra kan en strömtrafo inklusive elektronik och mjukvara för 1500kr vara? Förmodligen är det den billigaste Kina smörjan man kan hitta...

Däremot så en impulsräknare för 1500kr lär vara en ganska bra impulsräknare... Man använder debiteringsmätningens elektronik för att mäta energin, och denna kan man väl utgå ifrån är "top of the line". Sedan så återstår bara att räkna impulserna vilket man inte behöver ha speciellt avancerad elektronik till...

Visst så omöjliggör impuls blinkningarna avläsning av kortare pikar... Men eftersom den säljs som att hjälpa till att sänka energikostnader så lär inte pikar vara det primära målet...
Smappee verkar även sakna spänningsmätning som bidrar till mätavvikelser

Spontant, utan att ha testat någon av dem, så känns det som att impulsräknarna är mer tillförlitliga

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2015 19:06 - 21 sep 2015 19:06 #4 av Ronnie Lidström
Vi har fått i uppdrag att installera en sån Smappee åt en kund. Så då kan jag väl återkomma med recension sen.. Iaf om hur den var att installera.

Men med egen strömtransing på respektive fas kan man ju få med noggranna mätningar väl? Den borde lättare kunna lära sig att känna igen olika förbrukare osv.. Jag säger "borde" eftersom jag så klart inte har nån aning då jag varken provat ELIQ eller Smappee :whistle:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2015 19:23 #5 av Torbjörn Forsman
Problemet är ju att om den bara mäter ström och inte spänning, så kan den aldrig beräkna någon aktiv effekt/energi. Den har ju ingen möjlighet att ta hänsyn till vare sig lasternas effektfaktor eller om nätspänningen avviker från nominellt värde.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2015 19:36 #6 av Stefan Ericson
Någon spänning borde matas in för att få den att fungera och då går det att mäta den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2015 19:41 #7 av Ronnie Lidström
Ja.. Det låter ju lite märkligt.. Särskilt eftersom den går att installera både i nät med 3x220V och 3x380V som det står...

Can I use Smappee if my home has three-phase electricity?

Yes. Smappee can be used on both 3x220V or 3x380V+N power installations. In this case, you will need to attach three current clamps to the cables.


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2015 20:09 - 21 sep 2015 20:12 #8 av Michell Martic
Så här har jag fått för mig gällande de debiteringsmätare jag normalt hanterar via jobb för direktnätning:
Ström mäts per fas. Spänning mäts också per fas. I mätaren så finns det en strömspole per fas och en spänningspole per fas. Strömmen kan även mätas med strömtransformatorer. Är det direktmätning, kategori 1 (upp till och med 63A), så hämtas spänning från samma ledare som sedan går vidare till strömspolen. Ström- och spänningspole för vardera fas är alltså parallella. Är det strömtrafomätning, kategori 2 (80A och uppåt på LSP), så hämtas spänningen separat till egen plint i mätaren och strömmen via en strömtransformator med normalt lämplig omsättning som vid 100% av In ger 5A sekundärström.
Mätaren i sin tur kraftförsörjs via en sexpulslikriktare, den har alltså spänning även om bara en fas är spänningssatt, och detta gäller både kategori 1 och 2.

Det jag tänkte på var att mätaren måste ha sin kraftförsörjning någonstans ifrån. Det är ju möjligt att den har denna från samma punkt som den mäter spänningen på.

Jag har inte kikat på länkarna så det jag skrivit kanske saknar relevans.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.055 sekunder

Senaste foruminlägg