Nytt "Astro-ur" från Eltako

29 maj 2012 14:28 - 29 maj 2012 14:29 #1 av Ronnie Lidström
Detta astro-ur ser väldigt bra ut. Priset verkar ligga ungefär som andra Astro-ur.


Endast 1 modul och 2-kanaler • Låg ‘standby‘ förbrukning • Utan batteri • Patenterad DX-teknologi • Universell drift/manöver-spänning • Astro-funktion • Centralstyrning

  • Med astro-funktion
  • Ingång för styrning av centralt PÅ/AV
  • Upp till 60 minnesplatser
  • Gångreservtid i 7 dagar utan batteri
  • Automatisk växling mellan sommartid och vintertid
  • Med bistabil reläfunktion undviks spolförlusteffekter och värmeutveckling när reläet är i drift
  • Med pantenterad Eltako Duplex teknologi (DX) kan NO-kontakterna, vid brytning av 230VAC spänning 50Hz brytas i nollgenomgångsläge så slitage minskar avsevärt
  • Universell drift- och manöverspänning 8-253V AC/10-230V DC
  • Digital display
  • Endast 1 modul bred och låg 'standby' förbrukning 0,03-0,4 watt

>> Läs mer på Eltako.se

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Daniel Gustafsson Furn

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2012 19:29 #2 av Lars Blomkvist
Tja

Hur är det med programmeringen? (kurs):silly:

Larry

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2012 20:03 #3 av Ronnie Lidström
Ja den verkar ju lite krångligare att programmera. Man måste manuellt fylla i koordinater med longitud/latitud va? Inte bara bläddra fram rätt stad som i andra ur.

Någon som hunnit prova denna?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2012 16:17 #4 av Tommy Larsson
Hej hej.
Har prexis kopplat upp en sådan som inte ville tända på angivna kordinater.
Har kopplat den utan nollgenomgång, och ej anslutit +A1 endast +B1 och -A2
Programmerad för Gävle Latitud. 60, Longitud 16 , GMT+1

Nån som vet bättre om detta ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2012 09:54 #5 av Patrick Savinainen
Hej.

Har du aktiverat programplatserna du vill använda ?
D.v.s där det står ACT ska det stå ett plus efter ACT (ACT+) när programplatsen är aktiv.

Säljare Nord- och Mellan-Sverige.
Eltako Electronics.
www.eltako.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2012 17:31 #6 av Jörgen
Är det någon som provat uret i verkligheten? hur bra fungerar astrofunktionen i förhållande till ljuset?

Jag funderar på att montera upp ett men det är en sak i broschyren på Eltako´s hemsida jag inte förstår riktigt:blush:

"Inställning av geografisk position, latitud / longitud (om funktionen astronomiskt kopplingsur
önskas): Tryck MODE och tryck sedan SET vid PRG för att söka efter funktionen 'POS'.
Välj sedan med MODE. Tryck SET för välja LAT (latitud) och tryck sedan MODE för att bekräfta.
Tryck SET för välja LON (longitud) och tryck sedan MODE för att bekräfta. En fördröjning på upp till
± 2 timmar kann anges vid WS (vintersolståndet) och SS (sommarsolståndet) för båda kanalerna."

Vad innebär det? uret ska väl följa solen/ljuset efter årstiderna och då räcker väl inte 4 timmar mellan ljusaste sommar och mörkaste vinter?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2012 19:46 #7 av Christoffer W
Uret följer årstiderna och ljuset, men du kan sätta en tillslagsfördröjning på +-2h. T.ex om beräknad tillslagstid är 18:00 kan du fördröja tillslaget till 20:00 eller tidigarelägga tillslaget till 16:00.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2012 07:58 #8 av Patrick Savinainen

Christoffer Wilck skrev: Uret följer årstiderna och ljuset, men du kan sätta en tillslagsfördröjning på +-2h. T.ex om beräknad tillslagstid är 18:00 kan du fördröja tillslaget till 20:00 eller tidigarelägga tillslaget till 16:00.


Du har helt rätt Christoffer att uret följer årstiderna och därmed ljuset, justeringen är för att t.ex. om man bor på öppnaste Närkeslätten där man kan tycka att uret tänder för tidigt, till skillnad mot om man bor mitt inne i mörkaste Smålandsskogen där man kanske tycker den tänder för sent, så kan man justera plus/minus 2 timmar.

Säljare Nord- och Mellan-Sverige.
Eltako Electronics.
www.eltako.se
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 nov 2012 17:23 #9 av Nils Löfgren
Jag har monterat ett sådant men det tänder ej!
Aktiverat kanalprog med +
Väldigt otydlig instruktion tycker jag, så nu har jag en kund med ett ur som är ställt i manuellt läge....
O inte fan kan jag ta betalt för timmarna jag lagt på att försöka få till programmeringen...
Kan man se om uret är aktivt på något sätt?

Jag la in som i ex. P01/ON/CH1/SS/Mo+,tu+,we+,th+,fr+,sa+,su+
P01/OFF/CH1/SR/Mo+,tu+,we+,th+,fr+,sa+,su+

Vet inte vad jag gjort galet? Någon som har koll`?

//Nisse

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 nov 2012 18:38 - 12 nov 2012 18:41 #10 av Henrik Eriksson
Har du satt in rätt kordinater? Samt satt ACT så det står ett + efter?
Tycker det med var svårt att få till, men verkar funka. Dock får man pilla med +- tid för påslaget.
Så inget ur jag kommer använda fler gånger. finns massa som är bättre enklare och på svenska.
Gillar i övrigt Eltakos grejer men denna blir för virrig när kunden själv vill göra något.

Spara uret till en anläggning utan astro funktion och köp ett annat. Du sparar nog mest tid så.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2012 10:53 - 23 nov 2012 10:55 #11 av Patrick Savinainen
Jag har hjälp några installatörer via telefon för att programmera uret, viktigt är att ställa tid och datum samt kordinater. Därefter ställa in programmen. Vi har ett flödesschema på hemsidan som hjälp:


Flödesschema

Säljare Nord- och Mellan-Sverige.
Eltako Electronics.
www.eltako.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2012 20:36 #12 av Mats Persson
Kanske läge att göra en uppdatering i programvaran om det blir så "mycket" problem vid programeringen?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2012 20:57 - 23 nov 2012 20:57 #13 av Rikard Ågren
Jag har inte provat detta men Thebens är ju föredömligt enkelt. Ställ i land och stad, sen är det klart. Tid och datum är oftast redan inställt, bara att välja format och köra. Inget krångel. Något att ta efter?

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Thomas Hausel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2012 21:45 #14 av Bengt-Göran
Då är Orbis astrour ännu enklare bara ställa in stad och köra till halva priset jämfört med theben

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2012 23:01 #15 av Richard

Bengt-Göran skrev: Då är Orbis astrour ännu enklare bara ställa in stad och köra till halva priset jämfört med theben



Har du något E:nummer ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2012 09:12 #16 av Peder Myrne
Själv har jag inte pillat något med Eltakos ur, men ett par kollegor hade ordentligt med huvudbry för ett par veckor sedan innan de fick ordning på ett sådant hos en kund, det kostade ett par..tre resor och timmar extra, så chansen att de någonsin kommer att installera ett till är nog minimal.
Annars gillar jag dom trådlösa prylarna starkt (det lilla jag har gjort med dom) :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2012 09:33 #17 av Henrik Eriksson
E . 1334847

ca 450 kr på ahlsell

Kopplingsur Orbis Astronomiskt
Kopplingsur Astro Nova City

ASTRO NOVA CITY är ett kopplingsur som kontrollerar PÅ/AV funktionen av alla installationer efter solens upp– och nergång. Regionalt viktiga städer är förprogrammerade i textmenyn, du väljer närmaste stad till installationsplatsen och enheten kommer automatiskt att justera solnedgången till ett PÅ–läge och soluppgången till ett AV–läge.

Inget behov av ett externt skymingsrelä. Underhållsfri.

• Två oberoende kanaler tillåter att enheten programmeras antingen med astronomiska eller bestämda tidsscheman eller kombinationer därav.

• Lätt att installera, hög exakthet och ett bra komplement till energibesparing. IP20

• Dess ringa storlek, två moduler, gör den idealisk för kopplingsskåp med begränsat utrymme.

Tekniska specifikationer:
– Driftspänning: 230 VAC / 50–60Hz
– Batteri back–up: 4år (Litiumbatteri)
– Minnesplatser: 22
– Kontakter: 2x16 (10)A / 250VAC

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2012 19:20 #18 av Daniel Gustafsson Furn
Har ett Orbis hemma, inget att klaga på förutom att displayen inte är belyst.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2012 23:40 #19 av Nils Löfgren
Tror jag fick mitt att fungera nu!! Jag slog av spänningen en gång o startade om uret. Uret hoppar igång med reläet i rätt position.
Kanske är det rätt medicin :tummeupp:

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2012 10:27 #20 av Patrik Hedlund

Nils Andersson skrev: Tror jag fick mitt att fungera nu!! Jag slog av spänningen en gång o startade om uret. Uret hoppar igång med reläet i rätt position.
Kanske är det rätt medicin :tummeupp:


- Går det lätt att ställa in Eltakos Astrour?
- Ja, med lite tur och slump så går det bra!

B)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.080 sekunder

Senaste foruminlägg