Jag har sent omsider lyckats sätta ihop den där motorcykeln så den inte längre belamrar hela garaget, dock fick ett annat bråttomjobb (en bil som ska fixas för besiktning, huvudsakligen anliggande bromsar och krånglande löstagbar dragkrok) gå före bilen med trasig topplockspackning.
Och apropå 12 Vdc-system så fick jag ägna ett par kvällar åt att jaga spänningsfall på motorcykeln. Det kändes inte riktigt bra att 1/3 av spänningen försvann på vägen från batteriet till strålkastarlampan. I stort sett varenda kontaktpressad förbindning hade 0,2 - 0,5 V spänningsfall (mätt mellan åtkomlig kardel i kabeln och mässingplåten) då den belastades med ca 5 A, jag fick komplettera kontaktpressningen med lödning överallt där det var möjligt, en del sönderärgade saker, rostiga sockerbitar, kabelskor kontaktpressade med sidavbitare mm byttes ut helt och hållet. När alla kablagerelaterade övergångsmotstånd var åtgärdade så var spänningsfallet fortfarande 1,8 V vid halvljus, 2,5 V vid helljus, och det verkade vara ganska jämnt fördelat på tändningslås, ljusomkopplare och avbländningsomkopplare. Så det slutade i alla fall med att dra fram en ny matning och sätta två reläer bakom strålkastaren. Nu är jag nere på under 0,3 V spänningsfall.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Rikard Ågren skrev: Minns inte vad han hette längre Men han hade ett företag i början på 90-talet som hette High Technology Systems i Schweiz. De uppfann tydligen den första rörelsevakten i energibesparingssyfte. Blev senare uppköpta av Theben som han fortfarande jobbade för. Han skulle informera om Thebens KNX-prylar men det blev väldigt mycket rörelsevaktsnack, som förvisso var väldigt intressant. Han skulle lätt kunnat prata flera dagar om rörelsevakter :tummeupp:
Ta reda på vad han heter och årtal när första rörelsevakten kom.
Jag har ju en påbörjad artikel om elhistoriska årtal :stubben:
1983 Grundas, HTS High Technology Systems AG in Brüttisellen
1992 Utveckling av den första närvarodetektorn ECO-IR
2001 Grundas, Theben (Schweiz) AG in Dietikon
2007 Genom förvärv av "High Technology Systems AG, Schweiz (HTS)", av "Thebe (Schweiz) AG" bildas "Theben HTS AG"
2009 Lanseringen av den första platta närvarodetektor PlanoCentro
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.
Jag har en IR-rörelsedetektor liggande någonstans, som uppenbarligen är amerikansk, och som med tanke på byggsätt, komponentval osv, rimligtvis borde härstamma från 70-talet eller kanske tidigt 80-tal.
Innan IR användes så fanns det rörelse/närvarodetektorer som byggde på antingen ultraljud eller dopplerradar.
Jo det uppfanns långt tidigare!
Om vi nu bara pratar IR så kom detta väl på 60-70-talet för att ersätta mikrovågor.
I början av 80-talet kom man på att man kunde styra belysningar med IR för en billig peng.
HTS High Technology Systems var troligen först att implementera tekniken för energibesparande åtgärder, alltså både ljus, värme och ventilation.
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.
Den här helgen har gått i de brunna motorstyrningarnas tecken.
Två stycken till elbilar (Renault Express från 90-talet). I den ena har transistor + frihjulsdiod för magnetiseringen gått sönder, i den andra har ena raden med rotorströmstransistorer (12 kraftiga parallellkopplade mosfet) lyft på hatten ordentligt. Mycket sot, source-benet avbränt på de flesta av dem, brännmärken i kylflänsen, avbrända folier på kretskortet.
Helst bör jag försöka få igång båda två.
Och så tre inverterkort till billiga kinatillverkade värmepumpar, där räcker det med att jag får igång ett av dem. På två har hybridkretsen med trefasbrygga + tillhörande strömmätshuntar brunnit upp, det tredje har spår av vattenskada och krypströmmar i ett annat hörn av kortet, det bedömer jag som mer hoppfullt.
Tittar på Aktuellt, dom undrar varför Batra rasar. Mitt svar är enkelt. Hon är ful som stryk. Sätter Löven vid makten. Så dumm skulle aldrig en lantis vara.
Jag har i alla fall fått igång värmepumpen. Det vattenskadade inverterkortet var ganska lätt att göra i ordning - bytte två sönderärgade ytmonterade motstånd, tvättade rent, skyddslackade på kritiska ställen (höga likspänningar, små isolationsavstånd osv), satte på plats - fungerar!
När det gäller de två andra korten så har jag lokaliserat rätt sorts H-bryggor på Aliexpress, så det blir nog en beställning så småningom när jag har mätt igenom och kollat att inte alltför mycket andra småkomponenter har gått åt på kuppen. Och det innebär att jag i bästa fall kan få fart på en av skrotvärmepumparna också, så kanske den kan sättas upp någonstans där den gör nytta.
Torbjörn, jag byggde en kåk 1985. En CTC värme pump på 750W. Gick upp till 82 grader celsius.Den hade varmgas slinga. I dag monterar dom värmepumpar på 28KW som går på låg tempetatur och bara värmer elementen.
1985 fick man ta sig lite större friheter med kylmedium än vad som går an idag.
Värmepumparna som jag håller på med nu är luft/luft tillverkade 2006-2007. De har R410a som kylmedium, så de trivs bäst vid en kondenseringstemperatur på max 50 °C , då ligger väl hetgastempen 20-30 grader högre.
Jag skulle idag, hellre ha en värmepump som kan producera varmvatten. Inte en som bara värmer golvvärmen. Även fast det blir mest effektivt. I dag har jag luft luft. Tilsamman med en ved kamin, det billigaste och kostnadseffektivaste.
Nu börjar det vara så mycket i tråden att det är dags för någon modetator att rensa. Ta inte bort regelsidan. Jag var rädd för att anonyma skulle komma från 711, 733 och 880. Det har inte hänt. Därför inga nya regler.