Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
En möbelsnickare jag känner har köpt sig en spånsug från Storbritannien. Väl hemma visade den sig vara en enfasmaskin. 230V/2.2kw. Hans problem som nog blir mitt är att han kör hela snickeriet på 20A mätarsäkringar som såklart löser för startströmmen. Har inte mätt startströmmen men gissar på 70-80A baserat på min nästintill obefintliga kunskap om motorer.
Troligen hjälper inte Quickfixen att ändra till 25A- abonnemang.
På pappret är den enkla lösningen att byta ut motorn mot en likvärdig 3fas men sugen verkar inte vara byggd för motorbyte... Man undrar hur tillverkaren tänkt här? Tror inte mjukstartare är uppfunnet för enfasmotorer än (men det vet jag inte).
Tacksam om någon kan peta mig i rätt riktning.
Är det en asynkronmotor eller kollektormotor? Större enfas kollektormotorer mjukstartas ofta, jag tror till och med det finns krav på startströmsbegränsning i produktstandarderna för CE-märkning av vissa slags bruksföremål (elverktyg, dammsugare mm), så sådana prylar har ofta en inbyggd mjukstart.
Enfas asynkronmotorer är däremot inte alltid så lyckade att mjukstarta, dels blir startmomentet nästan obefintligt om man sänker spänningen, och dels kan det hända otrevligheter med en motor med startkondensator när den utsätts för de kraftiga transientspänningarna man får från en fasvinkelstyrd mjukstart (den uppför ju sig som en dimmer ungefär).
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Lyckades ni hitta någon lösning på det här problemet med spånsugen. Jag befinner mig i en liknande sits nämligen med en maskin som har exakt samma specifikationer och motor.
Hej David.
Skrev ett snabbsvar igår men ser nu att det försvann på vägen.
Troligen fungerar de lösningar som föreslagits men vi bestämde oss för att byta till en trefasmotor till hösten.
För stunden håller mätarsäkringarna eftersom värmen inte går nu när det blivit varmare ute.
Mvh
/a