Protokoll för eltest

18 jun 2013 08:30 #1 av Mats Persson
Är det någon här inne som har ett bra protokoll för att dokumentera ett eltest? Typ EIO eltest ?
I så fall kan ni gärna få lov att dela med er av det :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2013 08:36 #2 av Ronnie Lidström
Jag började ju göra ett eget protokoll (eftersom det som följer med EIO Eltest suger). Men det blev nog aldrig riktigt klart.. Lite låg prio på det eftersom vi nästan aldrig gör några eltest. ("Så länge elen funkar så pass att huset inte brunnit ner är det ok och behöver inte testas" <-- Verkar gemene man tycka :pinch: )

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2013 08:07 #3 av JDA
Svar från JDA i ämnet Protokoll för eltest
Lyfter denna lite.

Någon som har ett bra protokoll för meggning/kontinuitet/jfb test som kan maila mig ett?
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2013 18:50 #4 av Johan Andersson
Är det någon här som brukar göra sånna där Eltest?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2013 20:16 #5 av Marcus Johansson
Gör mätningarna med Metrels Eurotester och skriver ut protokollen därifrån.
Dom ser helt ok ut redan från start. Går att lägga till företagets logga om man skulle önska det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2015 15:26 #6 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet Protokoll för eltest
Nu är det ett tag sedan denna tråden var aktiv så jag gör ett försök, finns det någon som har något tips om ett protokoll för att kolla över elen i ett helt hus?

Tänkte givetvis springa över hela anläggningen med min eurotester men det känns bra att ha något att bocka av efter hand.

Funderar på att skriva ut ett vanligt "Kontroll före drifttagning" protokoll från El-Vis.

Någon som gjort något liknande eller har fler ideer?

Jag har ej tillgång till EIO´s protokoll men det verkade folk ändå inte gilla här.


Tack på förhand!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2018 07:12 #7 av Yngve Levin
Svar från Yngve Levin i ämnet Protokoll för eltest
Hej Ronnie
Jag har fått ett långt sådant protokoll "EIO ELTEST" med massor av anmärkningar. Sida upp och sida ner.
När jag efterlyser motivering (rättslig grund) till att anmärkningen har fått färgen röd eller gul så svarar motparten att det ska man kunna lita på redan genom att protokollet inte kan användas av andra än certifierade elinstallatörer.
Jag har också misstanken att denne person i mitt fall har kört hela inspektionen på gällande regler för nybyggnad - medan tex jag hade en golvvärme i badrum installerad 2004 så var det utan koppling till jordfelsbrytare vilket jag tror var ok då för det var behörig installatör av golvvärme som gjorde jobbet.
Du skrev att du påbörjat ett eget formulär - vad är dina tankegångar på ett sådant?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2018 11:40 #8 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Protokoll för eltest
230V elgolvvärme har aldrig varit tillåten utan JFB, någonsin.

Men ELV (<50VAC, 120VDC) kan vara utan JFB.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2018 13:38 - 23 mar 2018 13:39 #9 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Protokoll för eltest
Är det ett EIO Eltest som du fått så står förklaring till anmärkningarna med på pappret. För er som inte har det handlar Gul/Röd om säkerhetsfrågor.

Gul - "Påpekanden som inte bedöms innebära omedelbar fara för person, husdjur och egendom, men som bör åtgärdas"
Röd - "Allvarliga fel som bedöms innebära omedelbar fara för person, husdjur och egendom. Felnivå 2 (röd) innebär att felet måste rättas omedelbart eller kopplas bort.

Har du anlitat en elektriker för detta så är det han som gör en bedömning på plats. Bara för att något har varit tillåtet kan det fortfarande bedömas vara en brist. Som Electrum skrev så har JFB alltid varit krav på golvvärme.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 13:50 #10 av Yngve Levin
Svar från Yngve Levin i ämnet Protokoll för eltest
Hej

Synd att inte få svar om protokollet och det som jag skriver om tyckanden vs rättslig grund.
Men det där med "aldrig" och "någonsin" som flera av er skriver osv är ju något som bör förklaras. Det är ju starka ord eller hur?
Elsäkerhetsverket skriver "Från 1 januari 2000 är jordfelsbrytaren ett krav i nyproducerade bostäder, grundskolor, dagis och fritidshem. Från den 1 juli 2004 utökades kravet att omfatta även installationer som utvidgades eller ändrades. " Min installation skedde vid renovering år 2004 och när jag ser i papperen faktiskt redan år 2003. Det installerades av Fräntorps El AB i Gbg medan inkoppling skedde av en A-behörig gubbe - och jag kan inte tänka mig att de gjorde fel! Golvvärmen är från Devimat ( 100 på 500W).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 14:22 #11 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Protokoll för eltest
Men det har fortfarande aldrig varit tillåtet med 230V elgolvvärme i badrum utan JFB.

Före JFB fanns på marknaden fick man och kunde man endast ha 48V golvvärme (eller max 50V).

År 2000 infördes dessutom krav på att alla uttag i en bostad var tvungna att ha JFB-skydd. Före år 2000 var det tillåtet med uttag i bostadsrum utan JFB, dock ej badrum, där uttag utan JFB heller aldrig varit tillåtna.

Hoppas det klarnar.


Att du fått en anmärkning på 230V golvvärme i ett badrum utan JFB är helt korrekt, en anmärkning helt i sin ordning.
Det är ett fel du måste låta åtgärda. Eller den som är anläggningsägare måste åtgärda detta, om det inte är du.
Det är faktiskt olagligt att inte åtgärda detta.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 15:03 #12 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Protokoll för eltest
Som exempel kan du här t.ex. få ett utdrag ur 1978 års Starkströmsföreskrifter.

Här nämns inte jordfelsbrytare alls, för det fanns inte då. Utan i badrum var det endast golvvärme med klenspänning som alternativ.





"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 15:14 #13 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Protokoll för eltest
1985 kom det in möjligheten för 230V tilsammans med JFB till golvvärme i badrum.

ur 1985 års föreskrift





"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 16:13 #14 av Yngve Levin
Svar från Yngve Levin i ämnet Protokoll för eltest
Ok tack för ditt engagemang - verkligen. Jag är ju inte i branschen men antar att du är det.

Jag var innehavare av brf lgh när detta jobb gjordes. Jag anlitade som jag skrev firmor som utgav sig för att vara behöriga osv. Sedan har jag sålt till en som renoverade och gjorde vissa av de jobb som fått anmärkning och denne sålde till dem som nu har låtit elbesiktiga.
1. Om det nu har gjort fel - jag har ju ingen chans att invända mot felet pga 10 årsregeln -- det borde väl då också innebära att nuvarande innehavare av brf inte har rättslig grund att kräva detta av mig.
2. Oavsett allt så hyllar jag jordfelsbrytare förstås - jag visste ju inte om annat än att det fungerade bra och genom alla år har fungerat bra ( vet inte heller om det är eller inte är kopplat mot jordfelsbrytare) Besiktningsmannen är svajig i sina bedömningar på vissa av de 32 punkterna ( nej han ska inte göra eljobbet och förhoppningsvis känner inte den som ska få göra det ) - det kan ju vara så att det finns sådan JFL.
3. Om det inte finns - jag läste att det finns lokala JFL som skulle kunna göra att det inte behöver dras ända till centralen?

Vad anser ni om punkterna ovan?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 16:30 #15 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Protokoll för eltest
Du är alltså inte BRF-innehavare till den lägenheten det handlar om, och du var inte heller säljare i den senaste affären. Men nu söker nuvarande ägare någon att "klämma åt"?
Rätt uppfattat?

Då kan man ju säga några saker om detta.
BRF-överlåtelser lyder inte under jordabalken och därmed inte heller under jordabalkens paragrafer som brukar heta "dolt fel" i lekmannamun.

Jag är inte bombsäker på BRF-överlåtelserna, men vill minnas att det lyder under köplagen, och i så fall gäller någon som typ heter "reklamation av varan" eller nåt sådant. Och så tror jag att rättspraxis har blivit att man kikar lite på jordabalken och bedömer det lite åt det hållet, men det är öht svårare att hävda dolt fel i en BRF-överlåtelse.


Sen är det ju verkligen frågan om detta ens på något vis kan vara ett dolt fel, det är ju inte alls svårt att kontrollera.


Och slutligen kan man endast rikta ersättningskrav på att huset eller BRF'en inte är av förväntat skick mot sin motpart, dvs den man köpt den av.
Sen får denne i så fall processa i sin tur mot den som denne köpte av om man vill och ids och vågar.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2018 07:42 - 25 mar 2018 07:42 #16 av Michell Martic
Jag tänkte bara inflika med protokoll som fungerar ganska bra, eftersom frågan gått obesvarad några gånger i tråden. Formulären är väl egentligen till för KFiD, men skulle en kund be mig gå genom deras installation skulle jag nog genomföra samma typ av kontroll på en befintlig installation som vid en nybyggd installation. Skillnaden är väl bara att reglerna för vad som är tillåtet behöver anpassas lite. Bra om man har SINDs föreskrifter och så till hands om de är tillämpliga, samt har lite insikt i dessa.

Det fina med dessa protokoll är att de är helt och hållet anpassade efter den standard som ska användas för installationen av anläggningen, de är ju t.o.m. en del av samma standard.
  • För dokumentation av kontroll:
    SS 436 40 00, Bilaga 6E Standardformulär för dokumentation av kontroll

  • För inspektion:
    SS 436 40 00, Bilaga 6F Checklista för inspektion av elinstallationer

  • För provning:
    SS 436 40 00, Bilaga 6G Kontrollrapport

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.288 sekunder