Kortslutningsström, parallella inkommande

04 apr 2013 09:46 #1 av Rikard Ågren
Jag håller på med en anläggning där jag mätt upp följande

Z-LINE (mätt mellan L1-L2 direkt på inkommande, före säkringar)
Z: 0.02Ohm
Isc: 16.4kA
R: 0.00Ohm
Xl: 0.02Ohm
IscMax3ph: 19.9kA
IscMin3ph: 17.6kA
IscMax2ph: 17.2kA
IscMin2ph: 15.2kA
IscStd: 16.4kA
SYS.: TN/TT

Nu till min fundering. Anläggningen matas med tre (3) st parallella 240mm2. Gäller värdet för IscMax3ph bara för den matande kabeln jag mätte på, eller för alla tre?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2013 12:56 #2 av Bo Siltberg
Om alla tre var inkopplade vid mättillfället så fick du med allihop, och Ik3max torde stämma - den kan inte bli högre.

Men om de inte är direkt sammankopplade i matad ände utan indirekt via säkringar så kan värdet kanske bli något högre. Men då får du i så fall fel (för högt) värde för kontrollen av säkringarnas hållfasthet.

Ik3min och Ik2min däremot kanske behöver justeras ned ifall enskilda matningar kan kopplas ur individuellt.

04 apr 2013 15:38 #3 av Slugge
Du kan väl ta strömtången och se hur stora marginaler du har, en kabel borde ju vara avsäkrad med 200A, så är lasten runt 50A per kabel eller mindre bör det gå att slå från 2 övriga brytare den korta stund då du mäter, förutsatt att de inte har någon jätteförbrukare som kan gå igång under tiden.

04 apr 2013 20:17 - 04 apr 2013 20:18 #4 av Rikard Ågren
Kablarna är avsäkrade var för sig i båda ändar, och alltså inte direkt sammankopplade.

Jag ska göra några fler mätningar. Har ingen belastning på alls för tillfället. Nyss driftsatt :klapp:

06 apr 2013 14:57 #5 av Rikard Ågren
Lite mer information om min mätning.

Inkommande kablar är alltså avsäkrade i båda ändar. 315A i nätägarens ställverk och 250A i mitt.

Varje inkommande kabel är ansluten till en ABB SlimLine säkringslastfrånskiljare. Efter dessa går de ihop på skena.

När jag mätte hade jag slagit ifrån frånskiljaren där min kabel var ansluten, detta för att underlätta att komma åt och mäta på undersidan. Man kan inte öppna locket om frånskiljaren är tillslagen. Kabeln var alltså inte sammankopplade med de övriga två i min ände vid mättillfället. Kan detta ha påverkat mätningen?

06 apr 2013 16:37 #6 av Tomas Karlsson
Då blir inte din mätning helt rättvisande, för ett maxfall ska du lägga in alla tre och för ett ev minfall stämmer din mätning. Om du känner till kabellängderna kan du enkelt räkna om din mätning till de andra fallen.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

06 apr 2013 17:14 #7 av Slugge
Du ska kunna ta av locket och mäta direkt på säkringarna genom att trycka ner en skruvmejsel i springan utan att bryta. Bryter du övriga två får du mätvärden för en kabel och med alla tre brytare till hela servisen.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

06 apr 2013 18:03 - 06 apr 2013 18:04 #8 av Rikard Ågren
Då blir det att göra om mätningen med andra ord. Kanske skulle jag försöka komma åt skenan efter huvudsäkringarna, för det är väl det värdet som blir intressant?

I kontakt med nätägaren så var den enda uppgift om max kortslutningsström jag fick att trafon kan lämna 23kA vid kortslutning. Det är en ny station så troligen har de väl inte hunnit räkna på allt ännu.

Jag vill minnas att kabellängden blev lite drygt 20 meter, detta då stationen nästan är vägg i vägg med mitt ställverk. Inkommande är trippla AKKJ 4x240/72

06 apr 2013 18:16 #9 av Slugge
Kör man fortfarande AKKJ? Vad kan anledningen vara, priset eller?

06 apr 2013 19:13 #10 av Rikard Ågren
Bra fråga. Då de byggde stationen så drog de AKKJ till alla abonnenter vad jag såg iallafall. Kanske för att det skulle bli enklare att skarva in på befintliga serviser?

07 apr 2013 19:03 #11 av Tomas Karlsson
Med de längderna och uppgiften för nätstationen får du då Ik3 på drygt vardera 19kA, 20kA, 21kA vid 1, 2, 3 inkopplade kablar. Vad ska du använda uppgifterna till?

07 apr 2013 19:23 - 07 apr 2013 19:40 #12 av Rikard Ågren
Jag har en hiss som matas från ställverket och vill vara säker på att jag får ner kortslutningsströmmen dit under 6kA då den är byggd med sådana apparater. Sen är detta något jag aldrig funderat på och vill passa på att lära mig lite mer

Jag har tittat på ett stömbegränsningsdiagram för knivsäkringar. Om jag läser det rätt så kommer en 250A kniv inte att begränsa en kortslutningsström på 20kA någonting?

Och hur ska man tänka med strömbegränsningen då det sitter tre säkringar parallellt?

Bilagor:

07 apr 2013 19:26 #13 av Rikard Ågren
Vidare behöver jag Ikmin för att kunna ställa in reläskyddet i ställverket rätt

08 apr 2013 19:38 #14 av Niklas
Men en matning till en hiss brukar väl inte vara speciellt grov? (eller är det en racerhiss)
Får du inte ner IKmax med hjälp av kabellängd/area fram till hissen?

09 apr 2013 10:51 - 09 apr 2013 10:54 #15 av Rikard Ågren
Det fick jag säkert :)

Har mätt lite mer nu direkt på skenorna efter huvudsäkringarna och resultatet blev ju minst sagt varierande. Ikmax varierade från 6,74 till 60,0kA på tio mätningar, och Ikmin gick från ca 4,62 till 9,9kA. Känns ju inte så trovärdigt att det svajar så mycket. Vad beror det på?

09 apr 2013 13:23 #16 av Bo Siltberg
Övergångsresistans i mätprobarna? Det handlar totalt om < 50 mohm.

09 apr 2013 13:49 #17 av Johannes Hammarstedt

Bo Siltberg skrev: Övergångsresistans i mätprobarna? Det handlar totalt om < 50 mohm.

Skulle jag också satsa mina kameler på.

Behörighet AB

09 apr 2013 16:44 #18 av Rikard Ågren
Jag använde medföljande krokodilklämmor på samtliga tre mätprobar

Hur ska jag kunna avgöra vilket värde som är det rätta? Göra ett överslag?

09 apr 2013 20:00 #19 av Bo Siltberg
Använd fingrar och tår för att klämma lite extra på krokodilerna mot fasskenorna B)

Nåja, för mig låter det svårt att mäta de höga strömmar och låga impedanser det handlar om här. Jag ska inte säga, men skulle nog gå på de högre värdena och vikta mot beräkningar.

12 apr 2013 16:55 #20 av Tomas Karlsson
Du skulle använt vattenkokarmetoden från ByggaHus istället, ger säkert mer konsistenta värden och utan ev problem med probar osv. En rejäl byggfläkt som kokare så är saken biff. :-)
Följande användare sa tack: Slugge

Sidan laddades på: 0.178 sekunder