Ja, nåt är inte riktigt här.
Räknar man enbart på 210 m 2.5 mm² så får jag 0.0183*2*210/2.5 = 3.07 Ω.
Du har dock mätt upp ett värde på 2.68 Ω. Detta värde innefattar även matande ledning ända från distr.transformatorn, så din kabel kan inte vara 210 meter och 2.5 mm², eller så är ditt mätinstrument felaktigt !
Vad jag kan se så kan heller inte 210 m 2.5 mm² skyddas av en B16A dvärg, oberoende av hur liten förimpedansen är. En B16A kräver minst 80 A för att lösa inom 0.1s, så den totala impedansen får vara högst 230/80 = 2.8 Ω. I realiteten ännu lägre då spänningsfaktor och varma ledare ska räknas in också - om du mäter upp t.ex 2.68 Ω så ska det värdet enligt reglerna multipliceras med 1.5 för att ta hänsyn till detta.
Med denna impedans kan du sedan beräkna den lägsta kortslutningsströmmen: 230 / (2.68*1.5) = 57 A vilket inte duger för en B16A. En B10A går bra för den kräver minst 50 A. Den ska ju räcka med din förväntade last på 6.67 A.
Den ström du ska använda i formeln Z x I < U är alltså kortslutningsströmmen. Du har räknat på säkringens märkström. Var finns den formeln? Handlar det kapitlet om utlösningsvillkoret?
Faktorn k=1.45 används för att kontrollera belastningsvillkoret Ib < In < Iz, att säkringen skyddar den kabel som används mot överlast, In * k < 1.45 * Iz där k=1.45 för dvärgar.
Tyvärr verkar det som jag ett stort problem på min anläggning. Jag har flera belysningskretsar som är 2,5mm2 och är över 130 meter långa och skyddas med C10A eller B16A brytare.
Formeln, Z x I < U hittar du i 411.4.4, via fodringar i bilaga 6B.2 i Elinstallationsreglerna SS 436 40 00.
Faktorn 1.45 får jag från ABB produktblad för lågspänningsutrustning för att räkna ut MCB:s I2. I2 blev jag hänvisad till när jag ville ha värdet för när brytaren garanterat bryter en felström.
Du hänvisar dock till 80A för en B16A brytare. Vet du var jag kan hitta den informationen?
Ja då ser jag. Strömmen I i formeln är alltså den ström som krävs för att lösa dvärgen inom föreskriven tid, precis som du skrev i ditt första inlägg
Denna ström är för en B-dvärg 5 x In, dvs 80 A för en B16 A.
C-dvärg: 10 x In, D-dvärg: 20 x In.
Detta finner man t.ex i tillverkarnas datablad eller i SEK HB 414.
Ovanstående handlar om kortslutningsströmmar.
När det handlar om överlastströmmar så kommer I2 in i bilden, som för dvärgar är 1.45 x In.
Felström är per definition (genom uteslutningsmetoden) ström mellan fas och skyddsjord. Det kan vara överlastström men handlar ju vanligen om kortslutningsström. Så du fick nog fel uppgift om det var felström du frågade efter.