Ni som jobbat mycket med led skulle ni kunna hjälpa mig med en sak.
Jag har en Led strip FX som är på 22W jag skulle behöva ha den så att den dimmas med en tryckknapp med 230V.
Har en mindre strip på 10W och där finns det en jolly som klarar upp till 20W, fungerar perfekt. Men har tyvärr inte sett någon som passar till 22W. För övrigt så drivs ju LED stripen med 24V.
Vad händer om man kopplar in 22W på 20W jollyn någon som testat?
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Du har ju
Hide-a-lite LED Dimtrafo MDR
den dimmras med återfjädrande tryckknappar. Dock potentialfri (ej 230V fas via återfjädrande knapp, utan två egna trådar).
Annars om du måste dimmra med 230V switchdim så går ju detta lösa med ett litet mellan-relä (Så gjorde vi på ett ställe)
Finns ju en converter som kan dimmras som en vanlig trafo på primärsidan, tänkte att det skulle gå att använda denna med en vanlig eltako dosdimmer. Men den klarade bara upp till 20W
Tack för tippset med mellan reläet.. !
Jag tror det är den trafon som du länkar till som jag har nu, ringde hide a lite just för att jag hade problem och bara sett den 20w jollyn med då sa han att vi har den också med tryckknapp, men glömde säga att den ska vara potentialfri Där stod jag med skägget i brevlådan..
Har du även tipps på något litet smidigt relä med kappsling? Ska smälta in i ett köksskåp...
Annars får ju små reläena plats i en vanlig dosa...
EDIT: Tack även för din lösning nr 2.. !
Elinstallatör ABL
Nja.. alltså jag har ju en 230V tryckknapp idag.. och för att få den potentialfri så måste jag ju använda utgången på ett relä.. ?
Men en skum sak, jag hittar inte Enr: 7452518 på värken elektroskandia eller solar.
Elinstallatör ABL
Jag brukar använda den första konvertern som Ronnie länkade till och den hade jag även tänkt använda till en kök som jag förberedde i går, men nu kanske man ska tänka om när det finns en konverter där man kan dimmra som vanligt med tryckknapp och 230V.
Har en MDR 45w trafo som ja ska köra med led strip.
Kör med en dubbeltrapp brytare då ena knappen tar ett vitrinskåp
Och den andra är tänkt att vara återfjädrande och ta led belysningen.
Jag får det dock inte att funka. Ända alternativet är ett relä?
att köra ett relä eller en tryckknapp över ingången är samma sak. Enda skillnaden är att du styr relät med 230 v, men det är samma sak när relät drar som när du tycker på din brytare. testa att koppla loss trådarna och hålla dem mot varandra snabbt och se om den tänder då. Du blir ju då som en manuell brytare.
nej du får inte blanda in 230 v ihop med sekundärsidan.
Ingen aning vad felet då är, gå till din elgrossist och byt den eller testa med en annan.
I annat fall ring en elektriker.