LED-ljuskällor GU10 Vs. "Riktiga" LED-armaturer

28 jul 2011 15:16 - 28 jul 2011 21:38 #1 av Peter Lagerquist
Detta är en utbrytning från tråden "Att köra konstantströms-LED med konstantspänning för demoväska"

Här fortsätter vi diskussionen: GU10 LED-ljuskällor kontra LED-armaturer med extern konverter. Vad tycker ni andra? Är GU10 LED-ljuskällor bara är för konsumenter och inget som vi elinstallatörer ska befatta oss med?

/Moderator



Nu har vi gått ilte off-topic, men diskussionen är intressant. Ersättnings-LED typ GU10-LED är inget man som proffs ska rekommendera anser jag. De har sämre livslängd, ljusutbyte och RA. Man kan även få problem om man dimmar dem. Ny tråd kanske?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2011 15:20 #2 av Mats Persson

Peter Lagerquist skrev: Nu har vi gått ilte off-topic, men diskussionen är intressant. Ersättnings-LED typ GU10-LED är inget man som proffs ska rekommendera anser jag. De har sämre livslängd, ljusutbyte och RA. Man kan även få problem om man dimmar dem. Ny tråd kanske?


Men å andra sidan så kan du som kund själv byta ljuskällan... Ljuskällorna längrefram kommer säkert bli bättre än de är idag och billigare.
Bygger man dessutom för halogen så har kunden stora egna valmöjligheter vad man vill ha för ljuskälla, halogen, led, kompaktlysrör...
Jag tycker mer det handlar om tycke smak.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2011 20:17 - 28 jul 2011 21:29 #3 av Ronnie Lidström

Peter Lagerquist skrev: Ersättnings-LED typ GU10-LED är inget man som proffs ska rekommendera anser jag. De har sämre livslängd, ljusutbyte och RA. Man kan även få problem om man dimmar dem.


Visst.. Jag tycker också att "riktiga" LED-armaturer med extern driver är det bästa alternativet. Och det är ju detta vi installerar oftast.

Det är så sällan vi har mer än några få cm utrymme att installera på, så jag har inte lagt ner så mycket tid på att försöka hitta en lämplig armatur för där man har mer utrymme. Jag har alltså inte hittat något alternativ som jag tycker är fullgod ersättare till GU10 med 7W philips LED-ljuskälla.

Tycker att de som finns är fula eller groteskt stora/breda samt oftast väldigt dyra.

Ett annat tillfälle då jag tycker att GU10-spottar är att föredra är för ytterbelysning i takfoten. Då slipper man problemet med att hitta något bra ställe att placera convertrar på (får vanligtvis inte placeras utomhus).

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2011 19:46 #4 av Åke Gustafsson
Jag tycker att det finns behov av både GU10 LED och armaturer med externa drivdon.

Håller med om att "riktiga" LED-armaturer som lyser som 50W halogen är fortfarande lite för dyra och fula (och de kunder jag visat verkar tycka så)

Någon som har förslag på bra allmänljus armatur LED för bostäder?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2011 07:18 #5 av Daniel Einås
Hej Åke,

Vår nya LED-downlight "Essenza" från Lumoluce är snygg och bredstrålande. Är utrustad med 5st Cree-dioder och ger ett bra allmänljus (720 lumen för varmvit).
Ezzensa 90

Behöver du ännu mer ljus finns DL-162 (25W LED), men det är väl mer tänkt för offentlig miljö:
DL-162

Mer info finns också på LedLabs hemsida ( www.ledlab.se ). LedLab är återförsäljare för Lumoluce i Sverige.
Har du några frågor är du alltid välkommen att ringa.

Daniel Einås
LedLab AB
0322-303012

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2011 13:32 #6 av Kristofer Blockhammar
När det gäller allmän LED belysning i bostad, tycker jag att man skall välja varm vitt (ca 2 700 - 3 500K) i bostadsytan, när det gäller källarutrymmen, kan man med fördel välja kall vitt (ca 5 000 - 6 000 K). Men detta är väldigt personligt vad man önskar.

När det gäller GU10 LED finns det idag snygga varianter, som man med fördel kan använda, även här finns både varm vitt och kall vitt. En stor fördel är att man slipper, den kraftiga värmeutstrålningen.

Kristofer
www.ledochled.se

Fil bilaga:
Kristofer Blockhammar
Tel: +46 (0)73 679 35 50Affärsområdeschef Skandinavien
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2013 17:44 #7 av Patrik Hedlund
Hur har man löst problemet med kylning på GU10-LED? På armaturer så brukar det ju sitta rejäla kylflänsar! Kan man säga att det är sämre kylning på GU10-LED än på riktiga armaturer?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg