Vilken jolly?

17 sep 2012 19:59 #1 av Joakim Ericson
Vilken jolly skulle ni rekommendera till Hide a lite 1206 LED ?
http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7451169-1206-led-ip44.html
Ska använda 4st spottar. Gärna med inbyggd dimmer så jag kan använda impulsfjäder.
Jollyn har jag tänkt att putta upp i ena spott hålet och eftersom håltagningsmåttet är bara 58mm brett kan den ju inte vara så stor =/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2012 20:27 - 17 sep 2012 20:29 #2 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Vilken jolly?
Bara denna som gäller då:

Hide-a-Lite Jolly MD Dimkonv. E: 74 526 66

Gäller ju dock att hålet är ganska "högt" för att du ska få in denna. Finns det inget bättre ställe att placera drivdonet?

Drivdonet är förmodligen det som kommer gå sönder först, varför det är bra om den enkelt går att komma åt i framtiden.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

17 sep 2012 20:59 #3 av Joakim Ericson
Svar från Joakim Ericson i ämnet Vilken jolly?
Kanon tack.

Taket är sänkt runt 5cm så de kanske är gränsfall att den kommer upp.
Går säkert att lägga den i en kapslad box på vinden ovanför men skipper helst det.

18 sep 2012 21:34 #4 av Joakim Ericson
Följdfråga

Verkar som jag får lägga den på vinden iallafall.
Dock undrar jag över om jag lägger drivdonet i nån kapslad låda ska jag lägga den under isoleringen eller kan den sitta över? Med tanke på kondens o varm/kall luft där uppe.

Sen har jag väl tänkt att sätta en kopplingsbox med snabbkopplingar på sekundärsidan för lättare installation dock är ju kabel inte alls så lång. Kan man skarva med FK eller måste det vara rkub kabel?

Sen sista frågan om det måste vara rkub kabel kan man köra fk kabel i samma rör som rkub kabeln? Har en badrumsfläkt som även ska ha kopplas in.

19 sep 2012 04:39 #5 av Martin
Svar från Martin i ämnet Vilken jolly?
Jag förespråkar ju starkt att man inte sätter drivdon i spottlightburkarna mm. De dör av värmen. Säkert inte så farligt av led iofs. Sätt en låda någonstans i en garderob eller i kryddhyllan/köksfläktens hylla dr ventilationen går.

Sen så brukar jag för det mesta använda en separat dimmer. Enklare att koppla om om kunden vill ha olika tändningar. tar "mindre" plats då de flesta drivdon är grymt stora och klumpiga. Lättare att placera två mindra don än en stor enligt mig.

42

19 sep 2012 17:27 #6 av Joakim Ericson

Martin skrev: Jag förespråkar ju starkt att man inte sätter drivdon i spottlightburkarna mm. De dör av värmen. Säkert inte så farligt av led iofs. Sätt en låda någonstans i en garderob eller i kryddhyllan/köksfläktens hylla dr ventilationen går.

Sen så brukar jag för det mesta använda en separat dimmer. Enklare att koppla om om kunden vill ha olika tändningar. tar "mindre" plats då de flesta drivdon är grymt stora och klumpiga. Lättare att placera två mindra don än en stor enligt mig.

I spottlightsburken har jag inte tänkt att lägga den i. Utan en egen "låda" på vind. (och därifrån går det vidare ner till undertaket och sen ut till respektive spott.
Då det handlar om ett badrum så har jag varken garderob eller någon hylla så vind verkar vara de bästa stället som jag kan komma på just nu.

Vilken kabel ska jag använda mig av om jag behöver förlänga kopplingsboxen ?

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg

• Inga inlägg att visa.