Vi hade uppe detta i en anna tråd, och i sverige behövs gordflätan inte märkas om det är en koncentrisk ledare.
Hur det är på hsp vet jag faktiskt inte, men våra besiktningsmän påpekar iallafall inte om deninte är gul/grön.
Hmm Jordad uttag till ojordad armatur...Ja vi nyttjar Två gröngula så är det ju Jordar. (Fas och nolla)
Jorda Metall armatur behövdes Inte göras på 70talet alla gånger....
Här har det varit varmt och dessutom Inte Jordad metall armatur.
Alltid lika spännande och ta reda på vilka kablar som är vad. Ibland är Blå Nolla och ibland tändtråd. Vit är iprincip allting. Gul med oftast tändtråd. Men kan byta färg till vit eller blå.
Åkte och felsökte ett uttag till en tvättmaskin i en tvättstuga som var lite bränd (har jag för mig att det var) för någon månad sen, hittade detta kapslade uttaget som satt skruvat på ett doslock med snäppfäste. Satt dessutom väldigt löst och hade det klassiska tecknet på en hempulare - spretande FK med endast några få kardeler under anslutningsskruven (fasen).
Rev bort skiten och satte dit ett 1vägs infällt uttag istället.
Renoverade en vind, och skulle dra om en matning till vinden som hade en liten 4-modul central som dom inte hade lyckats få i en jord tråd, för sin 2-poliga jfb och jorde då en klassisk fuling ;O
Tror huset brinner ner innan säkringen löser... det var bara ett av många fel i stugan!
Trots mina 13-14 år i branschen så har jag inte sett denna lösningen tidigare.
Genialisk lösning egentligen, plockade bort folien och såg att proppen var förbrukad också
Christian skrev: Tror huset brinner ner innan säkringen löser... det var bara ett av många fel i stugan!
Trots mina 13-14 år i branschen så har jag inte sett denna lösningen tidigare.
Genialisk lösning egentligen, plockade bort folien och såg att proppen var förbrukad också
Aldrig sett säkring med folie runt men har stött på en förbrukad säkring med ståltråd lindat runt några varv, blir samma effekt av de tror ja :smack:
Lärling på Stigges Elinstallation i Köping.
Driver Emils Mek och Alltjänst ett litet hobbyföretag som startade sommaren 2011 som ett sommarlovsföretag genom sommarlovsentrepenörerna.
Geocachar också på fritiden.