garantier

21 aug 2013 19:47 #1 av Johan Larsson
garantier skapades av Johan Larsson
Hej

hur brukar ni göra med garantier

tex en trafo går sönder till ett par spottar efter 6 månader. altså det är fabrikationsfel på den.

hur gör ni med arbetstiden brukar ni kräva den av grossist ni köpt den ifrån eller se till att tillverkaren
åtgärdar detta?

MVH Johan

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2013 20:47 #2 av Henrik Eriksson
Svar från Henrik Eriksson i ämnet garantier
Lämnar den dåliga till grossen och tar en ny där. Sen byter jag den hos kund.
Då jag har bra relation med min gross så krånglar jag inte med alem 09 (tror det heter så) och ber dem ersätta för tiden jag lägger för byte av produkten. Goodwill går oftast före.

21 aug 2013 20:56 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet garantier
Vet man att jobbet tar 5min att byta och oftast kan man köra till grossisten när man har ett annat ärende. så byter man det snabbt utan att jag skriver tid. Dock är det en större felsökning så tar jag det med någon arbetsledare som får bestämma vad som ska göras. Kanske de plockar ut ersättning i sitt led.

Bättre att ha en god kontakt med kunden än att ha och äta kakan.

42

22 aug 2013 15:14 #4 av Johan Larsson
Svar från Johan Larsson i ämnet garantier
självklart ska inte kunde behöva betala något

men se det så här kunden ringer säger att saken inte fungerar länge du måste dit
och titta och konstatera fel tar väl 1-2timmar beroende hur långt bort kunden är och hur lång tid felsökningen tar

betälla fram ny från gross om dom inte har på hyllan vänta tills du fått trasiga delen
åka till kund och byta kanske tar 1-2timmar det med

altså har jag förlorat 4timmar som jag kunde tjänat pengar på hos en annan kund

så självklart tycker jag den som levererat produkten skall betala för detta

ahlsell fick punga ut med ca 9000:- till mej när vi stog 2gubbar på gotland då dom skickat grejerna helt fel...

dom försökte mörka allt och skita i att svara på mina brev m.m till slut lacka jag och skicka dom till fogden då dom inte ens orkade svara på mejl eller brev.....dom sket i att svara på det från fogden oxå så dom blev automatisk fälda att betala mej och fick en anmärkning... (gör en kreditupplysning på dom så ser ni)

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB

22 aug 2013 18:11 #5 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet garantier
En del bolag typ LVI är riktigt seriösa.
Ringde för att klaga på trasig termostat och fick en smärre shock.
Är det fel på deras produkter så får man reservdelar skickade och dom betalar för tiden samt övriga kostnader som gick åt :klapp:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Richard, Michell Andersson

22 aug 2013 18:50 #6 av Richard
Svar från Richard i ämnet garantier
Brukar prata med grossisten. Dom kollar med leverantören, sedan brukar dom betala arbetstid. Men man måste säga till innan.

22 aug 2013 18:56 #7 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet garantier

Lars Blomkvist skrev: En del bolag typ LVI är riktigt seriösa.
Ringde för att klaga på trasig termostat och fick en smärre shock.
Är det fel på deras produkter så får man reservdelar skickade och dom betalar för tiden samt övriga kostnader som gick åt :klapp:

Nobö har en snubbe som kör omkring och fixar garantiärenden åt dem.

22 aug 2013 19:10 - 22 aug 2013 19:12 #8 av Michell Andersson
Svar från Michell Andersson i ämnet garantier

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Kör man Alem09, så kostar det oftast mer än det smakar. Tiden det kostar att kiva med dom är mer än tiden att fixa ett grantifel. :P

20 dec 2013 12:17 - 20 dec 2013 12:19 #9 av Jörgen Wikström
Svar från Jörgen Wikström i ämnet garantier
Om man handlar el mtrl på ALEM 09 så har man rätt till ersättning för tidsåtgång för bytet.

Viktigt är att följa rutinerna för reklamation, som skall göras skriftligen till grossisten.
Har man en bra relation till grossisten är det oftast inga problem, men man vet aldrig vad felet är så gör anmälan på rätt sätt.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

20 dec 2013 14:27 #10 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet garantier
Hej på er!
Bland maskin nasare inom verkstads industrin så har kunderna helt fri garanti. Handlarn står för materiel, resor, hotell och traktamente.
Jag jobbade inom elektronik industrin i början på 80 talet. Där ingick inte resekostnader. Flygbiljet till Norge, hotell, hyrbil och traktamente fick dom betala. Det fins inget som jag vet inom svensk lagstiftning som säger att rese kostnader ska ingå i garanti.
För i så fall skulle man aldrig returnera en trasig grej för reparation. Utan en reparatör skulle komma.

Sidan laddades på: 0.147 sekunder

Från Facebook-gruppen