Efter som jag har tummen mitt i handen när det gäller ekonomi/siffror så har jag hitills bara fakturerat själv och skickat allt annat vidare till en ekonomikille (revisor) som kan det bättre.
Men jag tycker dels att han är ganska dyr, del så vore det kul att kunna klara av detta själv!
Någon som har tips på bra/billigt ekonomiprogram samt kanske en online-kurs? Allmänna tips och knep för att få det att funka bra?
Kan man få "e-fakturor" som man får privat?
Vad använder ni för program ni som sköter allt själva?
Tror ni det finns nån chans att en "praktiker" som jag kan lära mig sånt häringa?
Mats har nog nämnt de mest relevanta produkterna, mina kommentarer på det:
Unicell (UNIBAS): här får man väldigt mycket för pengarna, inte bara bokföring & bokslut, utan även fakturering, arikelregister etc. etc. Problemet som jag ser det är att Unicell är utvecklat av en enda person som är en bra bit över pensionsåldern, och jag tycker det verkar lite osäkert vad som händer om det händer honom något... Kanske har de koll på kunskapsåterföringen, jag har inte undersökt det i detalj, men jag själv får inte den känsla av trygghet som jag vill att min redovisning ska ge mig. Programmet är ett köp en gång, betala för uppdateringar om du vill (ingen tvingande årsavgift)
BL info (BLA start): bara bokföringen, men denna görs väldigt bra, finns smidig guider så man behöver inte vara speciellt kunnig (det är inte alls omöjligt i ex. UNIBAS, men jag tycker det är ännu lättare i BLA start). Större firma än Unicell vilket ger mig trygghet. Även detta är ett köp en gång, betala för uppdateringar om du vill (ingen tvingande årsavgift).
Visma (enskild firma): Denna klarar bara kontantmetoden tror jag (de två andra klarar båda så vitt jag vet och troligen kör du ändå med kontantmetoden), men har i gengäld en enklare faktureringsfunktion (inte lika avancerad som UNIBAS), i övrigt ganska smidigt upplägg, och företaget Visma är definitivt stort nog för att man ska känna sig trygg. Dock är väl detta ett program med tvingande årsavgift (runt tusenlappen ex. tror jag).
Själv kör jag BLA start och är mycket nöjd, det enda som jag haft lite strul med är återföring av periodiseringsfonder, det är enda gången jag varit tvungen att göra en manuell bokföringspost, annars har guiderna räckt för mig. Programmet genererar skatteverkets blankettformat, med rätt numrering på rutorna, så det är bara att föra över till rutorna på skatteverkets webplats vid deklaration (jag gissar, även om jag inte testat, att de andra programmen gör så också).
Huruvida du klarar av det själv, jag skulle säga att du nog bör vara lite intresserad för att det ska vara vettigt att ge sig på. Dessa program hjälper också rätt mycket, utan dessa är det lite att lära sig (egentligen räcker ju ett rutat papper, men då måste du veta vad du ska skriva). Det är också anledningen att det är bra att välja ett lite mer genomarbetat program. Det finns ganska många open source / gratisvarianter också, dessa funkar men ställer högre krav på användaren (och är de utländska blir det ibland ännu lite struligare, brukar funka men det är inte alltid anpassat mot hur vi vanligen gör det...)
Hur dyr är han?
Min tar mellan 600-1000 kr i månaden för att göra all min bokföring. Detta sparar mig många timmar som jag kan jobba ute på fältet och dra in kosing. Så efter 2 timmar jobb har jag det betalt.
Annars körde jag visma administration 500 först, smidigt då man kan få fakturorna att hoppa direkt in i bokföringsprogrammet utan att behöva skriva in en massa. Dock ganska dyrt.