Funderingar kring konsultjobb

27 apr 2015 15:47 #1 av Dwight
Hej!

Vill först och främst säga att detta är mina vilda funderingar och är intresserad av input och jag är beredd på att bli idiotförklarad och betraktad som dum i huvudet :blush:

Här är kort om min bakgrund först. Jag har jobbat som installationselektriker på olika företag i ca 10 år. Jag har haft oerhört varierande arbetsuppgifter och är tacksam för att fått prova på så mycket olika saker under min hittills relativt korta karriär i elbranschen. Jag har lite erfarenhet av mycket kan man väl säga.

Nu är det så att jag är en person som tycker mycket om mitt jobb, som sätter en stolthet i ett väl utfört arbete och älskar att lära mig mer, men jag är också en person som anser att jobbet inte är det viktigaste i livet. Därför har jag senaste året bara jobbat 3 månader i Sverige och använt resten av tiden till att resa tillsammans med min fru, uppleva nya platser och kulturer, jobba som volontär och skaffa nya vänner. Och faktum är att vi båda älskar det! Kalla mig omogen om ni vill men jag vill inte jobba mer än vad jag behöver för att kunna försörja oss. Och nej, jag är ingen hippie.

Nu till min huvudsakliga fundering. Jag trivs bra med att jobba hårt några månader om året i Sverige men självklart skulle en liten inkomst varje månad vara av intresse. Jag funderar ofta på om jag skulle använda de kunskaper jag har på något sätt för att kunna hjälpa branschen framåt på något vis och samtidigt få lite fickpengar varje månad.
Jag har provat att göra lite blandade frilansjobb online med översättning, webdesign och liknande och det är väl helt OK, men det har ju inget med mitt elintresse att göra vilket jag tycker är synd.

Under mina år hittills på flera firmor på olika platser i Sverige så har jag lagt märke till att flera firmor kanske skulle behöva lite hjälp med sin hemsida, en ny logga, idéer för att förnya sig, hjälp att synas på sociala medier och liknande. Samtidigt vet jag att många anser att detta inte är särskilt viktigt och att "ett bra rykte" kommer man långt med. Erbjudanden från konsulter, webbyråer och andra "kontorsnissar" åker snabbt i papperskorgen. Och när hitta.se eller någon som erbjuder sig att se till att hemsidan hamnar högt upp på google ringer så slängs luren snabbt på. Vilket jag också förstår. Jag anser ändå att ett proffsigt intryck på andra områden än på själva arbetsplatsen också är viktigt för ett företag idag. Min första fråga och fundering är ju därför: Kan en konsult i såna här frågor som har erfarenhet som elektriker vara intressant för ett elföretag i Sverige idag?

Jag har många vänner och kontakter som är fotografer, grafiska designers, sökmotoroptimerare och liknande som kan hjälpa mig med såna bitar. Men kanske kunde det vara intressant med någon med elbakgrund som kan ge en fotograf uppslag på bilder till en hemsida, el-inriktade sökord till en sökmotoroptimerare och liknande.

Vad tror ni?

Jag har också sett att det finns flera så kallade "jobbförmedlingssajter" och "hittabra elektriker.se" sidor. De flesta verkar dock lämna mycket att önska för en elfirma och någon riktigt bra nischad sida verkar vara svårt att hitta. Är det nåt sånt man ska dra igång istället?

Som sagt, allt detta är bara vilda fantasier av en som älskar sitt jobb och brinner för det men som letar efter att kunna använda sina kunskaper på nya sätt. Jag är inte ute efter att bli miljonär eller att suga pengar ur småföretag utan helt enkelt att få ihop lite fickpengar, göra något jag är intresserad av samtidigt som jag kanske kan hjälpa branschen framåt. Jag vet att det finns en enorm erfarenhet och många erfarna företagare på det här forumet, så därför frågar jag er. Finns det något som man skulle kunna hjälpa till med på lite halvdistans, eller är mina tankar helt befängda? Har ni några andra idéer åt mig? Om någon vill sno mina idéer eller tankar så är det fritt fram. Jag är bara ute efter lite input än sålänge.

Ska jag ge upp mina ideer, flytta hem till Sverige och jobba som folk istället :rulla:

Mvh

William

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 16:23 #2 av Stefan Ericson
Hej William.
Jag tror du får problem med skattmasen. Om lön betalas ut i Sverige, vill ha skatt här i Sverige. Bor du utomlands, vill dom ha skatt där. Fanuc hade problem, när dom tog folk från Japan och lät dom jobba här i Sverige.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 19:25 #3 av Olle Andersson
Spontant, nej jag tror inte att du kommer göra dig ett levebröd på detta. Inte om din enda målgrupp är elfirmor allafall...

Marginaler på jobb hos privatpersoner är inte direkt stort, och ska vi vara ärliga så är det bara privatpersoner som är den kundgrupp som skulle vara måltavlan för dessa "kampanjer" du beskriver. Jag har aldrig hört talas om en byggfirma, fastighetsägare eller något annat företag som googlat fram en elektriker. Allafall inte för annat än småjobb.

Du bör fundera över vad det är du erbjuder dig att göra, hur mycket jobb det innebär och vad du behöver ta för betalt för att göra det.
Sen måste du se på det från kundens (elföretagets) sida. Hur mycket mer jobb, eller mer välbetalda jobb kommer denna tjänst att generera? Gör ett räkneexempel... Om det krävs att omsättningen ökar med mer än den mängd jobb som som tjänsten rimligen kommer generera kommer den inte sälja bra...

Som jag sa tidigare, jag har, utan att göra beräkningar själv, svårt att se hur detta ska bli lönsamt för elfirmorna och därför har jag svårt att se att det blir lönsamt för dig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2015 20:21 - 27 apr 2015 20:26 #4 av Michell Martic
Nu gällande regelverk kan du läsa mer om på Skatteverkets hemsida .

Allmänt så tror jag att hela branschen står inför en föryngring och i detta så kommer säkerligen intresset av att synas i sociala medier att öka. Dock ska man ha i åtanke att många 10-mannafirmor inte önskar expandera, trots föryngringen. De är nöjda så länge det går jämnt.
Du kanske är en idé på spåret, men utan att ha fördjupat mig något vidare så tänker jag att arbetsinsatsen skulle bli relativt stor i förhållande till avkastningen, men i det antagandet kan jag ha fel. Du kanske dessutom har ett sätt som löser detta åt dig, skulle det vara sant. Man kan ju introducera ett företag med ett helt koncept.

Du låter onekligen lite som en hippie :dry: men varför skulle det göra något? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2015 08:57 #5 av Torbjörn Christensen
En tjänst som jag gladeligen skulle kunna betala någon som vet vad installationsarbete handlar om är att skriva gruppförteckningar, osv. Vet dock inte hur detta fungerar skattemässigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2015 07:36 #6 av Dwight
Sådär, då får man be om ursäkt för att jag inte svarat i tråden tidigare. Varit lite fullt upp, men nu så. Först och främst tackar jag ödmjukt för era kommentarer och input. Jag uppskattar att ni säger vad ni tycker. När det gäller frågor om "skattmasen" som Stefan uttrycker det så var aldrig tanken att jobba svart eller försöka smita från skatt. Enda sätten är ju att registrera f-skatt i Sverige och driva eget eller att vara anställd. Att försöka köra nåt halvskumt från utlandet var aldrig tanken. Så som Michell sade så skulle det betyda lite uppfräschning av skatteregler och bokföring.

Som ni säger så känns det som sagt som att arbetsinsatsen skulle vara stor i förhållande till inkomsten, även om jag bara skulle sträva mot 5-6000 kronor i månaden efter skatt. Helt klart så skulle det kräva stora arbetsinsatser mot en förmodligen låg timpenning för att kunna intressera företagen. Intressant att höra lite hur ni resonerar. Ni har antagligen helt rätt och jag har inte gått vidare i mina planer. Jag var mest nyfiken på era tankar kring det hela. Som sagt, jag gillar att fundera och komma på idéer men oftast är det nog mest önskedrömmar :rulla:

Torbjörn har ju en intressant tanke med, när det gäller att göra "pappersarbete" som gruppförteckningar och liknande åt elföretag. Skulle ju antingen vara som anställd eller som f-skattare som fakturerar företaget då. Kanske kunde man rita lite elschema och liknande också, men då är vi ju mer inne på konstruktör, cad-ritare och den biten. Och det är väl en annan nisch, och en annan historia antar jag B)

Jag fortsätter fundera, och tackar för era synpunkter sålänge!

William

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2015 16:32 #7 av Eric Ericsson

Stefan Ericson skrev: Hej William.
Jag tror du får problem med skattmasen. Om lön betalas ut i Sverige, vill ha skatt här i Sverige. Bor du utomlands, vill dom ha skatt där. Fanuc hade problem, när dom tog folk från Japan och lät dom jobba här i Sverige.


Borde inte vara något problem, jobbar du och får lön utomlands mer än tolv månader skattar du i intjänandelandet, mindre än tolv månader ute skattar du i Sverige. Så rimligtvis skattar du alla inkomster i Sverige även om du är utomlands ett antal månader om året.

Men det kan ju Skatteverket, fick bra hjälp från dom när jag hade ett erbjudandet att flytta ut.

Vad gäller "hitta elektriker.se" sidorna så har alla oavsett namn en sak gemensamt, dom försöker lura på företagare svinaktigt dyra abonnemang som är svåra att bli av med och ger dålig utdelning..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2015 17:22 #8 av Stefan Ericson
Det finns sambeskattningsavtal. Men det har ofta hänt att både Svenska staten vill ha skatt och både Finska staten och Norska staten vill ha skatt samtidigt. Protektionistiskt.
Bo i ett land, jobba i ett anat och var anställd i ett, då trillar man genom stolarna

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.059 sekunder

Senaste foruminlägg