Om jag hyr in elektriker från något bemanningsföretag. Vem har då behörighetsansvaret för den elektrikern?
Det är ju jag som hyr in personalen som har bäst koll på vad den jobbar med osv. Men han är ju inte anställd i mitt företag.
Är det alltid den elinstallatör man är anställd under som har behörighetsansvaret?
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Jag har dålig koll kring detta, men jag minns att det var väldans tjafs kring huruvida bemanningsföretag överhuvudtaget fick hyra ut elektriker för att utföra behörighetskrävande arbeten.
Detta eftersom det står i ELSÄK-FS... nånting att ett anställningsförhållande måste finnas, och firman där den behörige elinstallatören finns måste "bedriva elinstallationsarbeten". Alltså att firman måste ha egna jobb.
Nu var ju detta länge sedan, och det har säkert hunnit komma nya föreskrifter och nya praxis hur detta funkar. För uppenbarligen så får bemanningsföretag hyra ut elektriker idag utan att ha egna jobb?
"13 § Bestämmelser om anställningsförhållande finns i 6 § elinstallatörs- förordningen (1990:806). Undantag från anställningsförhållandet föreligger i följande fall.
1. När en elinstallatör eller yrkesman inte är anställd i det företag hos vilket elinstallationsarbete tillfälligt skall utföras och arbetets omfattning är klarlagd innan det påbörjas.
2. När ett elinstallationsföretag tillfälligt eller för ett visst projekt anlitar en yrkesman från ett annat elinstallationsföretag,
3. När en nätägare tillfälligt eller för jourtjänst anlitar en yrkesman från en annan nätägare."
Bemanningsföretag som hyr ut elektriker har egen behörighet och kan därmed försiktigt luta sig på punkt 1 eller 2.
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se
Måste erkänna att jag egentlige inte kan nånting om detta. Men kunskapstörstande som man är så googlade jag runt lite.
Kan inte påstå att jag blev smartare däremot
Tydligen förr (från början då uthyrningsfirmorna kom?) så var både SEF och EIO emot detta och hävdade att de inte fick hyra ut elektriker eftersom de inte hade några egna jobb och därför inte kunde räknas som ett "elinstallationsföretag" som Ronnie skriver.
Hyr aldrig in elektriker från bemanningsföretag!
Elinstallationsarbete får endast utföras av elinstallatör eller av yrkesman som är anställda i samma företag. Det är alltså inte förenligt med Elsäkerhetsverket behörighetsföreskrifter att anlita personal från bemanningsföretag för behörighetskrävande arbeten. Den som gör det bryter mot behörighetsföreskrifterna.
Vissa undantag från denna regel finns i Behörighetsföreskrifternas 6 § (ELSÄK-FS 1996:2). Bland annat får elinstallationsföretag tillfälligt eller för visst projekt anlita yrkesman från annat elinstallationsföretag.
Med elinstallationsföretag avser Elsäkerhetsverket företag som bedriver verksamhet med elinstallationsarbete. Således är 6 § i ELSÄK-FS 1996:2 inte tillämplig för att hyra in personal från ett bemanningsföretag när det gäller elinstallationsarbeten.
Föreskrifterna finns att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida:
www.elsakerhetsverket.se
Andra arbetsmarknadsregler, lagar och avtal måste också beaktas. Frågor om dessa besvaras av din lokala ombudsman.
Frågor om behörighetsreglerna besvaras av undertecknad.
Det har uppstått flera företag som enbart hyr ut arbetskraft. Vissa av dessa har även elektriker att hyra ut! Detta skall inte vara möjligt enligt behörighetsförordningens ELSÄK-FS 1996:2 § 6b.
Grunden i förordningen är att det skall föreligga ett anställningsförhållande mellan den som utför starkströmsarbete och den behörighet man arbetar på. Det gör det inte i ett uthyrningsföretag utan egna jobb, även om uthyrningsföretaget har en elbehörig person.
Det finns naturligtvis undantag från den generella regeln. Det är bl.a. när personal lånas mellan två elinstallationsföretag. För att räknas som ett elinstallationsföretag måste det utföra egna elinstallationer. Detta gör inte uthyrningsföretagen. Enligt gällande lagstiftning skall därför inte uthyrningsföretagen kunna hyra ut starkströmselektriker.
Hur ställer ni som elektriker er för att använda bemaningsbolag.
Om man hyr sådan personal så är det ju ändå så att dom skall veta vad dom håller på med.
Den praxis som gäller nu, är det den vi kan läsa om i ovan inlägg?
Skulle vara kul att veta varför man kan tänka sig eller inte tänka sig hyra in personal från bemaningsbolag.
Kan ibland tycka att många av våra el kollegor ibland är lite trångsynta o bakåtsträvande.
Rätta mig om jag har fel.
I en tider som varit förr, när marknaden skrek efter elektriker. Varför tar man då inte jobb åt ett "riktigt" elinstallationsföretag om man nu är elektriker? Varför börjar man på ett bemaningsföretag?
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Kan ju vara så som det står i ovan nämnda inlägg, el installations bolagen vågar inte anställa.
Sedan så tjänar en person på ett bemanningsbolag lika mycket som dom andra på arbetsplatsen.
För dom som hyr in borde det vara en riktigt bra deal. Det kostar inte så mycket att hyra en från ett bemanningsbolag, så vitt jag vet.
Jag tycker mest att det kan vara bra att ha lite diskunion om detta, skulle vilja veta varför det är så många som är så negativa mot det...