Hur hade ni aggerat här?

09 dec 2011 15:24 - 09 dec 2011 15:26 #1 av Mats Persson
Jag fick i uppdrag att byta ut en gammal elcentral mot en ny med jordfelsbrytare, jobbet flyter på bra men när jag gör lite stickprov ute i anläggningen upptäcker jag att JFBn inte löser ut på köksuttagen. Börjar felsöka och kommer fram till att de har "fuljordat" de har annvänt nollan som PEN. Dosan där jag misstänker att "jorden" och nollan är ihop sitter väl dold bakom en massa köksinredning...
Hur hade ni aggerat? Ett ganska farligt fel kan ju bli om en utsatt del på en annan grupp blir strömförande och man sammtidigt får kontakt med "jorden" i den felande gruppen, då löser ju inte JFBn... Jag upplyste kunden om att detta är inte bra alls och att vi bör åtgärda detta, men jag tror inte riktigt han såg allvaret i det hela...

Vad har jag för eventuellt ansvar i en sådan här situation?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2011 15:46 - 09 dec 2011 15:46 #2 av Magnus H
Svar från Magnus H i ämnet Hur hade ni aggerat här?
Jag brukar oftast i samma typ av kunder som inte ser allvaret i sammanhanget säga:
"Jag kan och får inte lämna det såhär, det är farligt"

I skolan fick vi lära oss att om man kom fram till en kund/anläggning där fel och brister var
så stora att det medförde eventuell fara för person/husdjur/boskap ( och du inte hade installerat/kopplat det själv )
måste du åtgärda felet.

Däremot om kunden vägrade betala för felåtgärden, det fick vi aldrig några svar på.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2011 16:03 #3 av Robin Strandberg
Skruva lös fasen från säkringen och säga att det här måste åtgärdas för att kunna fortsätta använda det. Om då kunden skruvar tillbaka fasen borde ansvaret ligga hos honom/henne kan jag tycka.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2011 16:04 - 09 dec 2011 16:05 #4 av Mats Persson
Nä det är sant! Allternativt kunde jag kopplat bort gruppen...

Edit: Robin hann före.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2011 16:06 #5 av Mats Persson
Men hade varit intressant att veta om jag skulle kunna ha något ansvar mer än moraliskt om något skulle hända.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2011 16:29 #6 av Rikard Ågren
Koppla ur gruppen och gör en notering på fakturan. Om kunden skulle koppla in gruppen själv har du ju inget ansvar

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2011 17:02 #7 av Mats Persson
Men nu är det ju inte så enkelt att komma och knacka på iefterhand och koppla bort något...:)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2011 12:16 #8 av Robin Strandberg
Sitter inte mätarskåpet på utsidan huset då? :P

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2011 13:12 #9 av Mats Persson
Hehe, nä den sitter faktiskt också bredvid centralen...

Men vad jag har förstått vad gäller centralbyte så tar man inte ansvar för något i anläggningen, man utför ju bara en renovering av befintligt till det bättre. Man behöver inte ens kontrolera jordkontinuiteten ute i anläggning om jag förstår saken rätt... ?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2011 13:53 #10 av Gunnar Stenquist
Hej dilemmat kan bli ännu värre om kundens anläggning är kopplad tex häll o ugn med gammal spismatning (3 faser o jord med bygel mellan jord o nollskruv) utanpåliggande kabel genom 2 våningar köksuttagen jordade med bygel till nollan
hur gör man då ?
mvh gunnar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2011 14:37 #11 av Bo Siltberg
Jag har också uppfattat det så att man, när man byter central, inte tar ansvar för anläggningen som centralen matar.

Men, anläggningen ska fortfarande vara säker även om man kanske inte behöver kontrollera att den fortfarande följer de regler som fanns när den uppfördes. SS 436 00 00, 61.1.5 säger
...inte minskar säkerheten hos den befintliga installationen.
T.ex byte från diazed till dvärg är en ändring som påverkar säkerheten, dvs man måste kontrollera utlösningsvillkoret. Det kan man, och bör, göra en bedömning av i förväg för att i efterhand slippa byta en C-dvärg till B etc. Det innebär att man måste veta kabelareor och längder i anläggningen. Men åtminstone jag skulle dessutom kontrollera den i ett jordat uttag längst bort. Likaså installation av JFB skulle jag ovillkorligen testa i några uttag.

Då finns ju "risken" att man upptäcker fel som inte "ingår i jobbet". Den formella ansvarsfrågan vore intressant att få svar på i detta fall. Moraliskt har jag kanske inte på fötterna för att svara på, men är det så pass allvarliga fel som i detta exempel, som ägaren inte vill betala för, skulle jag nog handgripligen koppla bort gruppledningen i centralen - sedan får ägaren säga vad han vill B)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2011 20:44 #12 av Rikard Ågren
Det krävs ju lite pondus för att göra det Bo, något som du tveklöst verkar besitta :stubben:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2011 21:33 #13 av Reijo Eriksson
ELSÄK-FS 2008:3 Innehavarens kontroll:

8 § Om en anläggning befinns ha fel eller brister som kan utgöra en omedelbar fara, ska felen och bristerna omgående åtgärdas eller anläggningen eller de felaktiga delarna tas ur bruk och skyddas mot oavsiktlig användning. Mindre allvarliga fel och brister ska åtgärdas utan onödigt dröjsmål med hänsyn till risken för skada.

Elinstallatören har ansvar för anläggningen tills den tagits i bruk även för provning. Här har felet upptäckts efter anläggningen tagits i bruk och då har innehavaren ansvaret för anläggningen.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder