Avdelning C

04 dec 2011 09:20 #1 av Reijo Eriksson
Hittade denna fråga och svar hos Elsäkerhetsverket:
www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-s...-fragor/Avdelning-C/

Frågan ställd: 2011-06-21

Fråge-ID: 16596

Fråga:
Om man är elinstallatör är det då ett måste att gå på på utbildning i avdelning C eller är det bara något man bör göra?
Svar:
Avdelning C i ELSÄK-FS 1999:5 upphävdes den 30 september 2008. Den är alltså inte längre tillämplig som föreskrift och är ersatt av ELSÄK-FS 2008:3.

Två fel i svaret, ser vilka det är?

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2011 13:54 #2 av Johannes Hammarstedt
Svar från Johannes Hammarstedt i ämnet Avdelning C
Frågeställaren får ju inget svar på sin fråga. För övrigt inte olikt verket på något sätt, men det är ju det absolut första felet.
Kan det andra vara att man glömt ELSÄK-FS 2006:1, ELSÄK-FS 2010:3 samt Strakströmsförordningen i svaret?

Behörighet AB

06 dec 2011 12:16 - 06 dec 2011 13:44 #3 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Avdelning C
Ja, det är ju ett bedrövligt svar och jag hade inte sett det tidigare. Precis som Johannes skriver så svarar ju inte verket på själva frågan. Men i övrigt så tror jag tyvärr att svaret är strategiskt och väl genomtänkt. Elsäkerhetsverket hade ju kunnat skriva att avdelning C i vissa delar även ersattes av ELSÄK-FS 2006:1 som trädde ikraft 1 juli 2006.

Men jag har alltid hävdat, och även framfört till verket, att bestämmelserna om arbete i avdelning C aldrig upphävdes 2006. Enligt min uppfattning gjorde verket en fadäs. Det finns formella regler om hur man ikraftsätter och upphäver föreskrifter. Elsäkerhetsverket gav ut ELSÄK-FS 2006:3 (se bilaga) där man på ett taffligt sätt försöker skriva att ELSÄk-FS 2006:1 ska gälla i stället för bestämmelserna i ELSÄK-FS 1999:5. Denna skrivning är formellt felaktig och upphäver inte någon eller några bestämmelser i avdelning C varför dessa bestämmelser även efter 1 juli 2006 kunde tillämpas. Det var dock inte verkets avsikt men med formaliafel så levde avdelning C i alla delar till och med 30 september 2008. Jag skrev redan i mars 2006 till verket och påtalade formaliafelet. Kanske bland annat av min skrivelse försöker man rätta till detta i Aktuellt april 2006 (se bilaga). Men inte heller denna typ av information gör att avdelning C upphör. Men alla tycks tro det och vi fick ingen rättslig prövning så det formella problemet uteblev. Så min uppfattning är klar; den som vid arbete ville tillämpa avdelning C även efter 1 juli 2006 kunde göra det ända till och med 30 september 2008. Eller så kunde man använda ELSÄK-FS 2006:1. Det var bara att välja.

Vad gäller tillämpningen av ELSÄK-FS 2006:1 så verkar inte Elsäkerhetsverket utöva någon tillsyn längre över efterlevnaden av dessa bestämmelser. Tyvärr!! Jag ser att den fråga vi nu diskuterar är besvarad i juni i år och det stämmer med de signaler jag fått från de som haft tillsyn de senaste halvåret. Inte ett enda föreläggande eller ens påpekande har jag sett i de protokoll jag läst och de personer jag talat med har inte ens fått frågor om efterlevnaden av dessa föreskrifter. Mycket märkligt! Och det verkar som om detta skett under 2011. Kanske är det så att verket har formella problem med dessa föreskrifter och man nu i stället vill att Arbetsmiljöverket ska sköta detta med tillsyn av elsäkerhet vid arbete i yrkesmässig verksamhet. Men ta inte detta för sanning, det är endast min personliga reflektion. En sak man kan fundera på; till vem ska Elsäkerhetsverket adressera frågan om efterlevnad? Det finns ingen angiven mottagare av föreskrifterna. Jämför med Arbetsmiljöreglerna som är utgivna med stöd av arbetsmiljölagen (arbetsgivare och arbetstagare), elinstallatörsförordningen (elinstallatör) och starkströmsförordningen (innehavare). Men ELSÄK-FS 2006:1 är utgiven med stöd av starkströmsförordningen och vem vänder sig den till? Inte arbetsgivaren i alla fall.

I en tidigare fråga har man dock tagit med ELSÄK-FS 2006:1.

www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-s...ar-ersatt-Bla-boken/

Men nu tror jag alltså att verket vill byta fot.

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

This message has attachments files.
Please log in or register to see it.

Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Reijo Eriksson

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg

• Inga inlägg att visa.