Har nyligen gjort ett större jobb i ett hus, allt frid och fröjd... Men nu när jag var tillbaka där några månader senare visade det sig att kunden hade både lagt till lite uttag och ändrat lite tändningar samt varit inne i centtalen och rotat. Vad händer med garantier och ansvar om något händer ur min synpunkt i detta läget?
Har pratat med elsäkerhetsverket nu, och när han hörde att han varit i centralen och skruvat gick han i taket han ville att jag skulle anmäla honom, och sa att jag var friad från allt i anlägningen... Han menade att uttagen och belysningen var illa nog, men just centralen så de ytterst allvarligt på...
Ja du skulle ha hört honom! Han arbetade upp sig mer och mer, jag satt helt tyst och han skällde mer å mer över kunden... Som tur va var det inga namn nämda varken på mig eller kunden
Den killen på Elsäkerhetsverket skulle ta och registrera sig på
byggahus.se
och läsa om alla hempulare i
EL-avdelningen
, han skulle väl få en hjärtinfarkt
Viker in med en fråga, hur bevisar man att det är kunden själv som ändrat något eller lagt till nått? Vanligtvis så syns det ju eller kommer fram, men om kunden nekar att den ändrat på det man gjort blir det ord mot ord då lr?
Idag finns det ett krav i Elinstallationsreglerna del 61 att kontrollen ska dokumenteras. Dokumentationen gör du för din egen skull så att du kan visa hur anläggningen såg ut när ni lämnade över den. Det finns elinstallationsföretag som sparat pengar på att kunna visa att ändringar skett i anläggningen sedan de lämnat över den.
Idag är det ju så enkelt att ta några bilder, i moderna kontrollinstrument kan dessutom resultatet av kontrollen skrivas ut via en dator.
EIOs pärm Ansvar Instruktion och Kontroll innehåller en massa bra checklistor som man kan använda för att dokumentera kontrollen. Den finns att köpa via Elförlaget
www.elforlaget.se/index.php?fuseaction=c...id=051960&listFrom=0
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se
Ellagens 12 kapitel handlar om tillsyn.
5 § För tillsyn som avser elsäkerhet eller driftsäkerheten hos det nationella elsystemet har tillsynsmyndigheten rätt att få tillträde till områden, lokaler och andra utrymmen, dock inte bostäder.
Vad skulle Elsäkerhetsverket kunna göra åt hemmaelektrikern?
Det är däremot möjligt att kontrollera en elanläggning i en bostad om innehavaren ger Elsäkerhetsverket tillträde.