Anläggningsinnehavaren vill att vi ska gå från TN-S till TN-C

10 aug 2021 16:18 #1 av Anton
Hej,

I ett modellen större projekt så har vi ett ställe där vi ska gå samman och mata en befintlig del från den nya delen. Problemet som jag ser är att det är TN-S i den nya delen, men i den befintliga delen så har man bara TN-C. När jag påtalade detta problemet för anläggningsinnehavaren så sa han att vi ändå skulle koppla vidare det med befintliga kablar, då det är en väldigt stor kostnad att förlägga en ny kabel. Denne anläggningsinnehavare, eller snarare representant innehar behörighet, så han vet vad han pratar om.

I svensk standard är ju detta inte tillåtet. Hur tacklar man detta? Vägrar vi och hänvisar till svensk standard? Går det att göra installationen på något sätt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2021 07:54 #2 av Ronnie Lidström
Det är väl rätt tydligt att man aldrig får gå från TN-S till TN-C. Känns inte som att det finns något utrymme för tolkningar och kryphål?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Anton

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2021 19:54 - 13 aug 2021 19:59 #3 av Mikael Malmgren
Det bryter i alla fall mot två kapitel i SS 436 40 00

----
444.4.6.1 Allmänna fordringar
Som visas i figur 44.R7A.1 ska endast en anslutning göras mellan PEN- och PE-ledare.

543.4.3
Om installationen från en punkt är utförd med separata skyddsjords- och neutral-/mittpunkts-/ fasledare ska inte efter denna punkt neutral-/mittpunkts-/fasledare förbindas med någon annan jordad del i installationen.
---

Sen är detta standard och den behöver du inte följa om du har en lika bara eller bättre lösning.

Det är upp till elinstallationsfirman att avgöra om/hur elinstallationen ska utföras inte den "elanläggningsansvarige".
Jag tolkar det av din text som att detta är två olika organisationer/personer.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Anton

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2021 08:33 #4 av Anton
Vi drog öronen åt oss att utföra det på detta sättet, men eftersom det är ”han” som betalar för våra tjänster så vill man inte vägra utföra något om det finns en bra lösning på det.

Mikael - det finns väl knappast någon bättre lösning på det, om man läser de två punkterna från ss 436 40 00?

Jag tackar för svaren.

Personen i fråga hade tagit upp frågan med deras konsult, och efter detta så tvärvände han i frågan. Så nu kommer det befintliga inte kopplas in på det nya, därav förblir det befintliga TN-C. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2021 12:03 #5 av Mikael Malmgren
Nej, jag kan inte komma på någon bättre lösning - det går inte att gå från rent TN-S till TN-C.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2021 20:55 #6 av Mats Jonsson
Jag är inte riktigt säker på att jag ser helheten i beskrivningen ovan och många förutsättningar kanske saknas.

Förstår jag det rätt om matande huvudledning till den "nya delen" är utförd som TN-S? Alltså att huvudledningen är utförd med fem ledare vid trefas.

Då kan man ju fråga sig om denna går att koppla om till TN-C? Det kanske inte är görligt. Men om det går är ju problemet löst. I så fall kopplas PEN-ledaren i huvudledningen till "nya delen" till skyddsledarskenan och den befintliga kabelns PEN-ledare till samma skyddsledarskena.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg