Hjälp en idiot

25 nov 2016 20:12 #1 av Lars Blomkvist
Hej kära kollegor
Har monterat julbelysning i storstan och hade ett jäkla strul. Ett antal bollar (se bild) där slingor är monterade.
Matning 230. Omvandlare till 230 DC för slingorna.
Körde igång skiten och fick en stöt från stålramen dessa är monterade på?
Fråga:
1. Hur i helvete kan dessa vara tillåtna?
2. Hur funkar en jfb i detta fall?

När vi lyfte bollarna från gräset så lyste dom sämre.
Mätte ca 100V mellan stålställning och jord (ja vi körde ner mätproben i jorden)


Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 nov 2016 20:17 - 25 nov 2016 20:18 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Hjälp en idiot
Det är ju bra att man får en stöt när man rör vid dom. Då får bollarna vara i fred fast dom ligger på marken. B)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 nov 2016 23:14 #3 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Hjälp en idiot
Jag har en liknande julbelysning men i mindre skala, där trådarna mellan LEDarna bara är lackerad koppartråd virad runt stålställningen. Den matas med 12 V eller något sånt från en fulltransformator så den får väl anses ganska ofarlig, men det brukar bli kortslutningar mellan stålställning och koppartråd lite nu och då, med påföljd att transformatorn blir varm och några LED är mörka.

Man kanske kan misstänka att leverantören av de här stora bollarna har nöjt sig med en självdeklaration för CE-märkningen och inte kostat på sig att låta något ackrediterat provinstitut göra en LVD-provning.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 nov 2016 08:36 - 26 nov 2016 08:39 #4 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Hjälp en idiot

Torbjörn Forsman skrev: Man kanske kan misstänka att leverantören av de här stora bollarna har nöjt sig med en självdeklaration för CE-märkningen och inte kostat på sig att låta något ackrediterat provinstitut göra en LVD-provning.

Så är det nog, om ens det.

Ringer du som inköpare till kinesiska företag kan det låta såhär:
"Yes, we can put a CE-mark on the product if you want ..." :huh:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 nov 2016 08:44 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Hjälp en idiot
Jag tycker man ska anmäla dåliga produkter så fort man finner dem:

www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sa-har-anmaler-du/

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2016 09:57 #6 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Hjälp en idiot
Slingan är godkänd men att fästa denna slinga på en stålställning vet jag inte om den är godkänd för.
Skada i transporten eller om någon skadar dessa så kan ställningen spänningsförande med 230V DC.

Det är kommunen som beställ dessa genom en leverantör.
Lär bli ett jäkla hallå på måndag då jag vägrar driftsätta dessa. Då kommer även resten av deras produkter ifrågasättas.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 nov 2016 18:22 #7 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Hjälp en idiot

Electrum skrev: Ringer du som inköpare till kinesiska företag kan det låta såhär:
"Yes, we can put a CE-mark on the product if you want ..." :huh:

Sen gäller det eventuellt att se skillnad på EU's " Conformité Européenne "-märke och kinesernas glada men betydelselösa "China Export"-märke som är väldigt lika, men inte exakt lika... Jag skulle vara lite tveksam om jag stötte på ett CE som inte ser helt korrekt ut, och dessutom på en vara som beter sig underligt...

Kommissionens kommentar :klapp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 nov 2016 18:39 #8 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Hjälp en idiot

Odd Hedberg skrev:

Electrum skrev: Ringer du som inköpare till kinesiska företag kan det låta såhär:
"Yes, we can put a CE-mark on the product if you want ..." :huh:

Sen gäller det eventuellt att se skillnad på EU's " Conformité Européenne "-märke och kinesernas glada men betydelselösa "China Export"-märke som är väldigt lika, men inte exakt lika... Jag skulle vara lite tveksam om jag stötte på ett CE som inte ser helt korrekt ut, och dessutom på en vara som beter sig underligt...

Kommissionens kommentar :klapp:

sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning#Falsk_CE-m.C3.A4rkning

Om att det antagligen inte finns något "China Export"-märke.

Jag har dessutom kollat lite på mina elprylar, bl.a. är en del Hager-prylar i bilen "China Export"-märkta.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 nov 2016 18:41 #9 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Hjälp en idiot

Lars Blomkvist skrev: Det är kommunen som beställ dessa genom en leverantör.
Lär bli ett jäkla hallå på måndag då jag vägrar driftsätta dessa. Då kommer även resten av deras produkter ifrågasättas.

Hur blev hallået idag då? :woohoo:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 nov 2016 20:09 #10 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Hjälp en idiot

Electrum skrev:

Lars Blomkvist skrev: Det är kommunen som beställ dessa genom en leverantör.
Lär bli ett jäkla hallå på måndag då jag vägrar driftsätta dessa. Då kommer även resten av deras produkter ifrågasättas.

Hur blev hallået idag då? :woohoo:

Bollarna borttagna och resten mörkas nog ner.
Har inte fått de någon produktspec så jag kan inte uttala mig ang CE märkningen. Oavsett om en produkt i sig är godkänd så kanske det inte är så smart att installera på detta sätt.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 nov 2016 08:56 #11 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Hjälp en idiot

Electrum skrev:

Torbjörn Forsman skrev: Man kanske kan misstänka att leverantören av de här stora bollarna har nöjt sig med en självdeklaration för CE-märkningen och inte kostat på sig att låta något ackrediterat provinstitut göra en LVD-provning.

Så är det nog, om ens det.

Ringer du som inköpare till kinesiska företag kan det låta såhär:
"Yes, we can put a CE-mark on the product if you want ..." :huh:


Det är klart som fan att de svarar så, det är nog exakt motsvarande svar en Europeisk tillverkare skulle ge en Kinesisk importör om denne ringde och bad om motsvarande märkning.

När man importerar varor över EUs gränser är det importören och inte tillverkaren som är ansvarig för CE märkningen. Om du som importör anser att kinesens grejer har tillräckligt god standard så får du sätta dit ett CE märke, att detta märke redan finns där från fabrik är bara att fabriken gjort det fysiska jobbet åt importören...


China Export märkningen är en skröna, förmodligen påhittad av någon som inte förstått CE systemet. Det finns ingen officiell märkning med det namnet och skulle det finnas en inofficiell märkning så hade betydelsen lika gärna kunna vara Cowboy Eskimo...
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 nov 2016 10:39 #12 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Hjälp en idiot
Ja Olle, du har nog ganska rätt där.

Det är precis som du skriver, importören som har ansvaret för att produkten uppfyller kraven i LVD.
Sen kan importören förvisso välja olika vägar för detta, mest ordentligt och seriöst är tredjepartskontroll av produkten. Mindre seriöst (generellt, det kan faktiskt vara helseriöst ändå) är att testa själva eller låta tillverkaren testa.

Sen kan provningen vara mer eller mindre omfattande. Allt ifrån att man bara helt enkelt anser produkten uppfylla kraven utan provning eller inspektion eller kanske bara visuell inspektion, till att verkligen prova ordentligt gentemot precis alla relevanta krav i lämplig harmoniserad standard.

Men vem som sätter på märkningen är irrelevant.
Vem som än gjort detta, eller gjort eventuell provning så är det till sist hela tiden importörens ansvar att gällande krav i LVD är uppfyllda.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.112 sekunder