Detta är ingen fråga eller påstående, utan bara en enkel fundering.
Man kan i vart fall dela in frågorna här på Fluxio, och på andra liknande forum, i två typer av frågor. Den ena typen av fråga kan vara av funktionskaraktär, det vill säga hur ska man/kan man göra för att få en viss funktion eller bästa resultat. Den andra typen av frågor kan vara regelefterlevnad, det vill säga hur ska man/får man gör för att efterleva föreskrifter om elsäkert utförande.
I Sverige finns det två olika typer av personer som får utföra elinstallationsarbete, dels elinstallatör, dels yrkesman under överinseende av elinstallatör.
Elinstallatören har av staten fått en behörighet att självständigt utföra elinstallationsarbete. Yrkesmannen däremot saknar formell kompetens att utföra elinstallationsarbete och måste därför utföra arbetet under överinseende av elinstallatör. Något förenklat kan man säga att elinstallatören ansvarar för det elinstallationsarbete som yrkesmannen utför, att detta arbete uppfyller gällande föreskrifter.
Om vi nu går tillbaka till frågorna om efterlevnad av föreskrifter kan man fundera över hur stor andel frågorna som ställs av elinstallatör respektive yrkesman? Att en elinstallatör söker svar på sina frågor på nätet är väl helt naturligt. Elinstallatören har ett personligt ansvar för sin bedömning och kan behöva stöd från kollegor i branschen.
Men en yrkesman ska väl söka stöd för sina funderingar och frågor hos den elinstallatör som har yrkesmannen under sitt överinseende? Hos den som har det formella ansvaret för utförandet. Kan verkligen denna person, yrkesmannen, söka stöd hos någon annan än sin elinstallatör? Om yrkesmannen gör det så åsidosätts väl hela behörigetssystemet? Detta parallella ”behörighetssystem”, kollegor till yrkesmannen som föreslår lösningar för regelefterlevnad, känns inte helt bra även om jag själv är med och bidrar till systemet.
Bakgrunden till fundering är att jag har börjat titta på hur egenkontrollen ska utföras i några företag och då inte minst egenkontrollprogrammets innehåll vad gäller ”Kravbestämning”. Kanske bör företagen se till att kravbestämningen kanaliseras via förutbestämda informationskanaler så att kravbestämningen kan kvalitetssäkras och inte grundas på hörsägen.
Ja, detta var bara en enkel fundering så här på en av höstens finaste dagar. Solen skiner, någon decimeter snö och några minusgrader. Hade det inte varit för en förkylning så hade jag istället åkt skidor. Men nu blev det en så märklig fundering i stället.
Mats Jonsson skrev: Detta är ingen fråga eller påstående, utan bara en enkel fundering.
Man kan i vart fall dela in frågorna här på Fluxio, och på andra liknande forum, i två typer av frågor. Den ena typen av fråga kan vara av funktionskaraktär, det vill säga hur ska man/kan man göra för att få en viss funktion eller bästa resultat. Den andra typen av frågor kan vara regelefterlevnad, det vill säga hur ska man/får man gör för att efterleva föreskrifter om elsäkert utförande.
I Sverige finns det två olika typer av personer som får utföra elinstallationsarbete, dels elinstallatör, dels yrkesman under överinseende av elinstallatör.
Elinstallatören har av staten fått en behörighet att självständigt utföra elinstallationsarbete. Yrkesmannen däremot saknar formell kompetens att utföra elinstallationsarbete och måste därför utföra arbetet under överinseende av elinstallatör. Något förenklat kan man säga att elinstallatören ansvarar för det elinstallationsarbete som yrkesmannen utför, att detta arbete uppfyller gällande föreskrifter.
Om vi nu går tillbaka till frågorna om efterlevnad av föreskrifter kan man fundera över hur stor andel frågorna som ställs av elinstallatör respektive yrkesman? Att en elinstallatör söker svar på sina frågor på nätet är väl helt naturligt. Elinstallatören har ett personligt ansvar för sin bedömning och kan behöva stöd från kollegor i branschen.
Men en yrkesman ska väl söka stöd för sina funderingar och frågor hos den elinstallatör som har yrkesmannen under sitt överinseende? Hos den som har det formella ansvaret för utförandet. Kan verkligen denna person, yrkesmannen, söka stöd hos någon annan än sin elinstallatör? Om yrkesmannen gör det så åsidosätts väl hela behörigetssystemet? Detta parallella ”behörighetssystem”, kollegor till yrkesmannen som föreslår lösningar för regelefterlevnad, känns inte helt bra även om jag själv är med och bidrar till systemet.
Intressant frågeställning.
När yrkesmän frågar andra än "sin" elinstallatör kan det bero på att elinstallatören inte kan tillräckligt mycket.
Jag har alltid kunnat mer än den som har haft överinseende över mig i åtminstone något delområde.
Jag har också blivit tillfrågad ibland om hur något ska vara, eller hur man räknar osv.
Detta innebär att jag helt enkelt måste vända mig någon annanstans för att kunna utveckla mitt eget kunnande (och fortsätta hålla distansen i kunnande gentemot den vars behörighet jag jobbar under. )
Observera också att jag skrev: "i åtminstone något delområde".
Jag har alltså aldrig varit med om att den behörige jag jobbar under inte kan mer än mig inom vissa delområden.
Jag ville bara förtydliga lite, jag ägnar mig inte åt svartmålning av branschen, även om jag ibland kan tycka att det är lite lätt bedrövligt på vissa håll.
Utan jag konstaterar bara att alla människor har sin helt egna unika kunskapsmassa som man förvärvar på olika sätt, olika snabbt och det beror mycket på hur man är lagd och vad man är intresserad av.
En ung vetgirig elektriker har som regel inte svårt att snabbt nå upp till sin chefs nivå i åtminstone delområden, och sådana här forum gör det lättare än någonsin.
Och hur är det för de installatörer som jobbar på stora firmor och i princip helt har hamnat på kontorsstolen, mest i arbetsledande roll och knappast kommer ut på någon arbetsplats längre.
Har inte "hans" yrkesmän all chans i världen att vara bättre på det mesta då, de som verkligen får jobba med det elektriska och får gå alla kurserna.
Det är väl så att det åligger den behörige att se till att yrkesmännen har den kometens som krävs. Det innebär att vart yrkesmannen fått sina kunskaper ifrån, inte spelar någon roll utan det viktiga är att h*n har dom kunskaper h*n behöver.
Som exempel så är det inte ovanligt att den behörige och underställda yrkesmän får sin fortbildning på samma gång av någon utomstående, det är väl nästan det normala. Och som tidigare skrivits är det inte ovanligt att yrkesmän har MINST lika goda kunskaper som den behörige.
Jag tror att du Mats har lite för höga tankar om landets elinstallatörer. Det är inte speciellt svårt att klara av en behörighetskurs och få tilldelat en behörighet av Elsäkerhetsverket. En elinstallatör har inte per automatik högre elkompetens än en elektriker som saknar egen behörighet.
Dessutom är det ju inte vilka elyrkesmän som helst som hänger på elforum på nätet. Man är nog lite extra intresserad och påläst om man överhuvudtaget registrerar sig här.
De allra flesta "normala" elektriker frågar nog dock den behörige elinstallatören på firman i första hand.
Efter att ha jobbat mer än 20 år med behörighetsgivande utbildningar har jag en viss insikt i den stora kunskapsspridning som finns bland landets elinstallatörer. Och för den delen bland yrkesmän. Jag vet att det finns många yrkesmän, elektriker och ingenjörer, som har mycket höga kunskaper inom yrket men som saknar formell behörighet.
Men det fritar inte elinstallatören från sitt ansvar. Elinstallatören har en straffbar skyldighet att se till att yrkesmannen har för arbetet nödvändiga kunskaper och färdigheter samt att det utförda arbetet kontrolleras i en betryggande omfattning. Det är väl så att det i många fall finns en stor skillnad mellan lagstiftarens förväntningar på elinstallatören och den praktiska tillämpningen av lagstiftningen.
Det är enligt min uppfattning allt för vanligt att yrkesmannens utförande av ett elinstallationsarbete grundas på hörsägen från någon i branschen i stället för en dialog med elinstallatör och beställare.
Hur ska man kunna kontrollera sitt arbete ”i en betryggande omfattning” när man inte ens säkert vet hur man ska utföra arbetet? Mot vad ska man kontrollera? Vilka regler har varit gällande för arbetet?
Min erfarenhet, och kanske kommentarerna ovan, visar att nuvarande behörighetssystem inte fungerar som tänkt system.
Det ska bli intressant att se hur de nya reglerna tas emot av branschen när företagen ska visa på hur man säkerställer regelefterlevnaden. Inte minst hur företaget arbetar med kompetenskrav och tillgången till kompetens samt hur företaget planerar och utför elinstallationsarbete.
Jag hoppas att det snart dyker upp nån kurs i hur vi företagare (elinstallatörer) ska ta fram egenkontrollprogram som är anpassat efter de nya reglerna.
Det du skriver kring dina tankar stämmer väl överens med vad jag själv upplever. Jag känner också att du ger svar på dina egna frågor i flera av fallen.
Jag har idag överinseende över en grupp industrielektriker samt är beställare av elinstallationer när det blir lite större projekt. Jag har själv förmånen att arbetsleda denna grupp och tycker detta ger mig bra förutsättningar att utöva mitt överinseende. Men när jag agerar beställare känner jag att de företag jag anlitar brister många gånger i just detta. Och ju större aktören är desto sämre funkar överinseendet enligt min mening. Detta ställer högre krav på mig som beställare.
Som du skriver kommer detta att förändras i lagens mening. Men jag känner att det kommer inte att ge någon enorm förändring. Många företag har idag goda rutiner för hur kompetensen ska upprätthållas samt hur kontroll ska genomföras. När man kommer till just den frågan om kontakten med sin behörige installatör finns det lite rutiner för hur denna ska fungera. Det är inte ovanligt att denne person kan ha både 30 och 40 stycken att utöva överinseende för samtidigt som man har andra primära arbetsuppgifter i företaget. Med den nya lagen flyttar man detta ansvar från person till företag, något annat kommer inte att hända enligt min mening. Företag kommer inte att skapa en helt ny tjänst för regelefterlevand förutom på pappret. Detta med motiveringen "det fungerar ju idag".
Jag har lite svårt att tyda vilken nivå det nya egenkontrollprogrammet ska ligga på utan att ha läst de kompletterande förskrifter för egenkontrollprogram som ska komma från verket? Eller har förslag kommit kanske?
Jag reagerar på informationsmaterial som gavs vid träffen den 17 Augusti.
Information
-Alla elinstallatörer kan bli av med sin auktorisation om man gör fel vid elinstallationsarbete eller visar sig vara uppenbart olämplig.
Man kan dock inte bli av med sin auktorisation för brister man inte själv råder över!
Detta uppfattar jag som att man inte kan råda över det installationsarbete som man inte direkt själv har utfört. Alltså skyddar detta den eller de som jobbar med regelefterlevand!?
Men jag hoppas verkligen att de problem som du belyser Mats kommer att försvinna med den nya lagstiftningen
Ronnie Lidström skrev: Jag hoppas att det snart dyker upp nån kurs i hur vi företagare (elinstallatörer) ska ta fram egenkontrollprogram som är anpassat efter de nya reglerna.