fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Kurs i nya föreskrifter för Elinstallationsarbete (egenkontrollprogram)
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Kurs i nya föreskrifter för Elinstallationsarbete (egenkontrollprogram)

Kurs i nya föreskrifter för Elinstallationsarbete (egenkontrollprogram) 25 nov 2016 08:38 #1

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Mats Jonsson (Eltrygg Miljö) kör i januari en kurs-turné om hur vi ska bära oss åt för att göra ett egenkontrollprogram enligt de nya reglerna som kommer.

Jag har bokat in mig till kursen i Umeå!

>> Anmälan till kursen

Kursen vänder sig till
All personal som ansvarar för elinstallationsarbete såväl inom elnätsföretag, industrier, kommuner, landsting och installationsföretag.

Kursanmälan
Anmälan är bindande. Anmäl dig här, begränsat antal platser

Kursens mål
Kursen ska ge kunskaper om de nya regler som gäller för elinstallationsarbete, egenkontroll, egenkontrollprogram och företagets registrering.

Program
08.30 Registrering samt kaffe

09.00 Kursstart

Bakgrund, den nya elsäkerhetslagen vad gäller elinstallationsarbete
  • Elinstallatörens nya roll och ansvar
  • Företagets ansvar

Föreskrifter om elinstallationsarbete
  • Vad är elinstallationsarbete? När ska reglerna tillämpas?
  • Elinstallationsarbeten som får undantas från kraven i elsäkerhetslagen

Föreskrifter om utförande av elinstallationsarbete och om företag
  • Innehavarens och elinstallationsföretagets ansvar för utförandet
  • Krav på egenkontroll
  • Egenkontrollprogrammets omfattning och innehåll, praktiska anvisningar och tips
  • Elinstallatör för regelefterlevnad - ansvar och skyldigheter
  • Kompetenskrav och tillgång till kompetens
  • Organisation för elinstallationsarbete
  • Planering – Anläggningskännedom och kravspecifikationer
  • Kontroll av utfört arbete
  • Uppföljning av egenkontrollen

De olika verksamhetstyperna – vilka typer av installationsarbete utför vi?
  • Registrering hos Elsäkerhetsverket
  • Vilka ska registrera sin verksamhet
  • Hur går registreringen till

16.00 Kursdagen avslutas

Kursdokumentation
Eltrygg Miljös kompendium med bland annat de nya föreskrifterna och med anvisningar för företag och om egenkontrollprogrammet.
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Kurs i nya föreskrifter för Elinstallationsarbete (egenkontrollprogram) 27 nov 2016 17:27 #2

Jag antar att Mats, som är väl insatt i Elsäkerhetsverkets arbete med föreskrifterna, inte startar kurserna i de fall vi inte fått de slutliga föreskrifterna ännu.

EUU räknar med att starta i februari.
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Re: Kurs i nya föreskrifter för Elinstallationsarbete (egenkontrollprogram) 28 nov 2016 18:04 #3

Självklart så vet jag hur systemet ser ut när mina kurser startar i mitten på januari. Såväl föreskrifter som handbok. Det mesta vet jag nog redan nu

De beslutade föreskrifterna kan komma sent eller till och med mycket sent. Men det beror inte på att Elsäkerhetsverket inte vet vad som ska stå i föreskrifterna, det beror på att regeringen gör en större översyn på reglerna i dagens starkströmsförordning innan dessa förs över till en ny elsäkerhetsförordning. Innan förordningen beslutats kan/får inte Elsäkerhetsverket besluta föreskrifter som kompletterar elsäkerhetslagen.

Föreskrifter och handbok är nu på internremiss hos Elsäkerhetsverket och när remissvaren har behandlats vet vi hur Elsäkerhetsverket vill att föreskrifterna och handboken ska se ut. Enligt verksjuristen kommer inte Elsäkerhetsverket att göra några förändringar efter att svaren från internremiss behandlats. Så när mina kurser startar i januari så vet jag hur Elsäkerhetsverket vill att föreskrifterna ska se ut. Det vi också vet är att behörighetsreformen måste vara genomförd till den sista juni.

Så för lite större organisationer är det hög tid att starta reformeringsarbetet. I mindre organisationer har man säkert lite mera tid på sig.

Vad jag redan nu vet är att det inte blir några större förändringar i föreskrifterna gentemot de föreskrifter som föreslogs i remissen i somras.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Mats Jonsson
Elsäkerhet i praktiken Elsäkerhetsingenjör
Följande användare (n) sa tack: Marcus
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.71 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa