Föreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5

19 aug 2011 19:00 #1 av Pelle Svensson
...eller "Blå boken" som den också kallas. Detta är den som gällde innan den nya "Elinstallationsreglerna".

Men vad hette föreskrifterna FÖRE Blå boken? Och kan man läsa gamla föreskrifter online någonstans?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2011 19:45 - 19 aug 2011 19:51 #2 av Bo Siltberg
Före blå boken hette den Gula boken, ELSÄK-FS 1994:4. Jag känner inte till någon online-version tyvärr.
Gula boken var nationell, dvs Svenska regler, medan blå boken baserades på internationella standarder.
Vet inte om ännu tidigare regler också kallades gula boken.

Dagens föreskrifter, efter att SS 436 40 00 tillkom, kallas grå häftet, för det blev bara ett "häfte" kvar sedan allt väsentligt flyttats till standarden.

Här finns en lista på alla föreskrifter sedan 1904 (kräver gratis registrering):
www.voltimum.se/page.jsp?content=/conten...dardsafety.regelverk

EDIT: ELSÄK-FS 1999:5 finns i alla fall här , och sedan finns en bok på SIS som jag är sugen på: 100 år av föreskrifter
Följande användare sa tack: Pelle Svensson, Per Wendt

19 aug 2011 20:06 - 19 aug 2011 21:19 #3 av Ronnie Lidström
Trevligt! Har beställt den där 100år av föreskrifter nu! Var ju ovanligt billigt dessutom!

Var förresten inte en bok utan en DVD!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

20 aug 2011 10:52 #4 av Friedrich Lossien
Jaså ni hittade också den där 100 år av föreskrifter :)
Ska ta och beställa den nån gång också. Gör gärna ett utlåtande på hur bra den är.

På 70-talet bestod föreskrifterna av en brun pärm med små häften i, innan dess har jag inte en aning hur det var.

02 sep 2011 20:57 #5 av Ronnie Lidström
Jag har nu fått den där DVDn. Det är en samling med alla föreskrifter, inscannade till .pdf filer!

Ska kolla igenom mer noga nångång då jag får tid. Tyvärr är det inte bäst kvalitet på de äldsta inscanningarna (av förståeliga skäl) och det är inte inlästa som "sökbar pdf" :S

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen