Jordtag

08 jun 2016 19:19 - 08 jun 2016 19:24 #1 av Myllys
Jordtag skapades av Myllys
Hej! Jag har en fundering kring nybyggnation av villa och gjutning av platta.

SS 436 4000 utg2 411.3.1.2

Skyddsutjämning: I varje byggnad ska jordtagsledaren, huvudjordningsskenan och följande ledande delar anslutas till skyddsutjämningen:
– rörledningar av metall som förs in i byggnaden, till exempel gas- och vattenledningar
– främmande ledande delar som är del av byggnaden och som är åtkomliga under normala förhållanden, metalliska delar av centralvärmeanläggningen och luftkonditioneringssystemet,
– armeringsjärn i betong, där armeringen är berörbar och tillförlitligt sammankopplad.
Ledande delar som utifrån kommer in i byggnaden, ska förbindas till skyddsutjämningen nära det ställe där de förs in i byggnaden.

Ovanstående urklipp från elinstallationsreglerna är jag med på. Men vad gäller angående jordtag?

Urklipp ifrån de tidigare förskrifterna ELSÄK-FS 1999:5:

Det rekommenderas att jordelektrod installeras i anläggningar som matas via friledning och i områden med hög åskfrekvens.

Hur vet jag då om ett jordtag ska anslutas till villan? Gör man normalt sett inte det? Ska elnätsägaren frågas om detta?

/ Vänligen, Myllys.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2016 19:34 - 08 jun 2016 19:35 #2 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Jordtag
Man behöver inte gå till Blå boken för att hitta en text om jordelektrod. Så här står det i dagens elinstalltionsregler, punkt 542.2.1, SS 4364000.

I nya byggnader rekommenderas starkt att en fundamentjordelektrod anordnas.

Det är alltså inte någon vanlig rekommendation, det är till och med en stark rekommendation. Vad nu det betyder? :(

Av definitionerna till standarden framgår följande.

Fundamentjordelektrod: ledande del som är nedgrävd i marken under en byggnads grund eller, företrädesvis, ingjuten i betongen hos en byggnads grund, i allmänhet som en sluten slinga

Det finns inget krav på jordtag för en villa. En fundamentjordelektrod som är ingjuten i betongen är inget jordtag utan är i första hand en del av skyddet mot överspänningar. Och det är heller inget krav utan en rekommendation och följaktligen något som beställaren avgör om denne vill ha eller ej.

Skulle jag bygga en ny datorhall skulle jag utan tvekan göra en fundamentjordelektrod men knappast till ett garage.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Myllys, Mikael Malmgren, Tobias

09 jun 2016 17:34 #3 av Myllys
Svar från Myllys i ämnet Jordtag
Tack för svar Mats Jonsson! Jag tolkar det alltså som att jordtag rekommenderas, men det är inget krav och man installerar det inte i regel i vanliga villor. Är det korrekt uppfattat?

Vänligen, Myllys

09 jun 2016 18:35 #4 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Jordtag
:side: :side: :side:

Myllys verkar prata om det "klassiska jordtaget" när man kör ner spett och kopparlina i jorden som i högspänningsnät och mäter fram en lämplig jordtagsresistans, vanligt i luftlinjer?

Mats pratar om fundamentjordelektroden som är en del av potentialutjämning och även fungerar som jordtag?

Eller??

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Installatörsbehörighet: A
[img size=75]
www.elektroinvent..se

mikael.malmgren@elektroinvent..se

10 jun 2016 11:07 #5 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Jordtag

Myllys skrev: Tack för svar Mats Jonsson! Jag tolkar det alltså som att jordtag rekommenderas, men det är inget krav och man installerar det inte i regel i vanliga villor. Är det korrekt uppfattat?

Vänligen, Myllys

Något jordtag med en jordelektrod i form av spett eller liknade direkt i marken utanför byggnaden är nog nästan aldrig aktuellt till en villa. Om man vill ha ett skydd mot åsköverspänningar kan en ringjord utanför byggnaden vara aktuellt men detta är inget som elinstallationsreglerna beskriver eller förutsätter.

En fundamentjordelektrod i form av lina eller liknande i betongplattan är en rekommendation i elinstallationsreglerna men är alltså inget krav.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Myllys, Mikael Malmgren

10 jun 2016 20:25 #6 av Richard
Svar från Richard i ämnet Jordtag
Skippa allt det där. Ingen som jordar upp betongplattorna längre.

Kör på. Dom senaste 30 villorna har inte ens haft en besiktningskille...

Hur många villor har trådskaparen gjort?

10 jun 2016 21:09 #7 av Myllys
Mikael: Det jag menade var både det och regelverket kring fundamentjordelektrod :)

Tack Mats, jag misstänkte det.

Rickard: Jag är verksam inom tung industri så jag har ej gjort några betongplattor för villor. :)

30 jun 2016 16:05 #8 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet Jordtag
Lite intressant att det är olika erfarenheter/syn på potentialutjämning.

Jag har nu en nybyggnation av villa där tillverkaren ställer krav på att potentialutjämna plattan. Det kommer göras. men det kommer även pålas med stålpålar ner i berget, detta kommer räknas in i potentialutjämningen då de är i plattan. vad har ni andra för erfarenheter. Potentialutjämna armeringen och ej pålar eller båda, vissa verkar ju skippa båda?

Föreskrifter tar ju bara upp om det är främmande ledande del. och detta är ju inte fallet, eller är jag helt ute och yrar?

Doing fun stuff

02 jul 2016 16:58 #9 av Kristian Göransson
Svar från Kristian Göransson i ämnet Jordtag
Man ska väl bara jorda det översta lagret av armering när det gäller sånt som gjuts ned?
Vad gäller jordtag vid villor så kan jag tyck att det är att rekomendera för att säkerställa att installerade överspänningsskydd fungerar ordentligt? Kostnaden för ett djupjordtag eller ytjordtag är ju minimala i samband med nybyggnation...

02 jul 2016 17:57 #10 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Jordtag
Om syftet är skyddsutjämning i huset eller skydd mot störningar så tycker jag det borde räcka med att utjämna plattan. Stålpelarna kan ju inte i sig föra in en potential i huset utan det måste ske via plattan(?).

Om syftet däremot är att ordna ett jordtag för åskskydd så behövs ett lågimpedivt jordtag dvs allt som finns tillgängligt som kan sänka övergångsimpedansen mot jord bör kopplas in, i princip...

Ett överspänningsskydd behöver inte ett jordtag eftersom de inte kopplas in mellan jord och skyddsjord. Jordfel i nätet kan att höja potentialen på PEN till farliga nivåer, men endast om det finns ett jordtag att relatera till... Det är inte lätt att se alla fall som kan inträffa, men det är normalt inte dåligt med ett jordtag.

03 jul 2016 00:04 #11 av Kristian Göransson
Svar från Kristian Göransson i ämnet Jordtag
Är det inte så att överspänningsskydd leder över överspänningen till jord? Har man ett svagt nät innan sin fastighet eller långt till nätägarens jordpunkt så kommer spänningen inte att kunna ledas bort. Har man lagt ner ett jordtag så tar man bort dom riskerna.
Inte för att jag är särskilt insatt, mer än till den grad att jag insett mina brister och kundernas totala brist på kunskap. Fast med tanke på hur lite överspänningsskydd det ligger på hyllan hos dom grossister jag handlar hos så är det inte bara jag som lever i okunskap/förnekelse.

03 jul 2016 07:14 - 03 jul 2016 07:16 #12 av Myllys
Jag har uppfattat överspänningsskydd på samma sätt som Kristian. Att det utjämnar överspänningar mot jord och installeras enligt bilagan nedan.
Bilagor:

03 jul 2016 10:38 #13 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Jordtag
Det vi ser på bilden där är skyddsjord, inte (moder) jord !

Visserligen är skyddsledaren jordad via jordtag regelbundet längs nätet, men SPDn är som sagt inte kopplad mot jord utan mot skyddsjord.

I första hand ger ett SPD skydd mot överspänningar mellan de inkommande ledningarna till ett hus. Men ett blixtnedslag kan alltså generera en potential mellan skyddsjord och jord som inte är önskvärd så där är ett jordtag plus skyddsutjämning bra att ha, om man har främmande ledande delar i huset. Vill man ha skydd utomhus kan man lägga ned ett jordnät. Så på sätt o vis kan man säga att SPDer kopplas mot "jord" i allmän mening.

Att koppla en SPD mellan fas och jord (utan jordtag eller med jordtaget långt bakåt i nätet) tror jag inte kommer att få så stor effekt annat än på precis den plats där jordtaget är placerat, men jag tror samtidigt inte att man vill stå precis där när åskan går. Blixten kan generera stora strömmar som ska ta vägen ned i moder jord via en eller flera vägar och där vill man inte vara i vägen.

Det är inte lätt att förutse vilken väg som blixtströmmen letar sig in, och med vilken styrka, så nä det är inte alltid så lätt att veta hur man ska installera SPDer. Man behöver t.ex fundera på hur det skyddar elektronik, telefon, personer inomhus och personer utomhus.

Sidan laddades på: 0.100 sekunder

Från Facebook-gruppen