Centralbeteckning vid strömmatning från två håll?

25 jan 2016 08:52 #1 av Jonas
Hej,

Stött på ett problem med centralbeteckningar för en solcells-anläggning. Skulle behöva veta vad regelverket säger, får dock för mig att det inte finns så mycket regler kring detta, kanske någon praxis?

Inser att jag behöver utveckla frågan något så jag skissade en bild för att illustrera problemet!

Någon som har koll på rättsläget?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2016 10:29 - 25 jan 2016 10:31 #2 av Rikard Ågren
En fundering lite tidigare i schemat. Är det inte servisen som är A, och din mätare med efterföljande central blir AB1?

Om jag får ge mig på en gissning så kanske solcellsdelen då blir AB2

Projektledare el, styr och automation

25 jan 2016 10:48 #3 av Jonas
hmmm... näe... serviscentralen har ingen egen beteckning. Däremot märks utgående grupper med små bokstäver. Sen blir det stor bokstav när den kommer fram till nästa central/mätartavla. Är nästa kopplingspunkt en mätartavla (vilket det brukar vara) så dyker siffran upp.

Exempel på hur det kan se ut
a -> A1 (mätartavla) -> A1 (Central(fastighetscentral))
b -> B1-B12 (mätarblock) -> B1-B12 (Lägenhetscentraler)

25 jan 2016 11:40 #4 av Robin Strandberg
På gamla företaget räknade vi alltid produktionsanläggningar som undercentral. Din skulle då enl. ditt schema få beteckningen A1B. Den ska avsäkras i A1. Jag vet att det finns en kompletterande dokument från elsäkerhetsverket ang. produktionsanläggningar men kommer inte ihåg vad det heter. I det dokumentet finns information om hur det ska anslutas, jordfelsbrytare, PUS-jordning m.m.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

25 jan 2016 11:42 #5 av Robin Strandberg

25 jan 2016 13:16 - 25 jan 2016 13:18 #6 av Michell Martic
Till att börja med så får man nog reda ut om ditt schema är korrekt. Dvs, ska det verkligen ligga två mätare i serie för då mäter båda mätarna samma ström som går till och från den punkt där solcellerna är anslutna? Det andra jag undrar är om solcellerna är avsäkrade i inkommande central eller i A1 för som det är ritat är solcellerna anslutna parallellt med A1.

Vidare blir det även relevant efter vilken standard du ska märka?

Och var är den andra servisen som frågan verkar syfta till? Jag kan nämligen bara se en servis. Det finns inget missförstånd om vad en servis är för något? Skulle du dock haft två serviser skulle du normalt inte få lov att koppla ihop dessa eftersom det skapar en maska genom lågspänningsnätet.

25 jan 2016 14:24 #7 av Jonas
Robin Strandberg> Tack så mycket för dokumentet från elsäkerhetsverket! Den var mycket bra men tyvärr gav den inte svar på min fråga!

Michell Andersson> Vet faktiskt inte exakt hur det ser ut på solcellssidan då det låg som en egen entreprenad. Det finns en central i vart fall, växelriktare, någon form av produktionsmätning finns också. Fick en fråga från min beställare då detta hade genererat en besiktningsanmärkning och han undrade hur praxis såg ut angående märkning.

Solcellerna är avsäkrade som en ingående grupp i en lite större fastighetscentral. Får väll anta att den är avsäkrad i solcells-centralen också.

Ja... inte ska det märkas efter SEK HB 419 senaste... den ska märkas enligt praxis i Stockholm och Ellevio. (vilket år och version som det nu är på den Standarden?). Jag hade hoppats att min skiss skulle ge en ledtråd om vilken standard som avsågs.

Tror inte det är något fel på skissen. Visserligen en kraftig förenkling av hur anläggningen egentligen ser ut då anläggningen är ett kvarter. El-mätaren närmast solcellerna är antagligen för statistik eller har något med utsläppsrätter att göra.

Finns det lägen där man får beställa två serviser från nätägare och sedan koppla samman dessa?

Skrev inte servis, skrev två inkommande strömmatning/kraftmatningar då jag inte vet hur man märkningsmässigt ser på saken.

Rent spontant skulle man kunna säga så att centralen för solcellerna skulle vara omärkt. Sen skulle mätaren vara märkt X1 eller något liknande för specialanläggning. Men jag vet inte...

25 jan 2016 17:00 #8 av Niklas
Hur är det i en elcentral, kopplas växelriktaren till en solcellsanläggning som en inkommande matning, eller kopplas det bara som en utgående grupp? (och vilka krav kring detta finns)

25 jan 2016 17:15 #9 av Lars Blomkvist

Niklas skrev: Hur är det i en elcentral, kopplas växelriktaren till en solcellsanläggning som en inkommande matning, eller kopplas det bara som en utgående grupp? (och vilka krav kring detta finns)

Intressant.
Det kopplas som en utgående grupp.
När vi märker våra installationer så märker vi med gruppnummer och inte med egen centralbeteckning?
Samt övrig info som är krav på märkes.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

25 jan 2016 20:01 #10 av Michell Martic
Solcellsanläggningen är att betrakta som en last ur detta perspektivet och ska märkas precis som motsvarande ansluten utrustning.

Vet inte var jag fick det där med två serviser från. En missuppfattning från min sida.

Normalt sätt, enligt de bestämmelser som elnätsbolagen tillämpar för märkning, så är det enbart mätsystemet för debiteringsmätningen som betecknas med siffra. Är det tal om elcertifikatmätning ska den alltså inte märkas med siffra.

Standarden som ska märkas efter är den som tidigare beteckna det IBL77, installationsbestämmelser för lågspänning från 1977. Har kommit senare versioner men finns inget kvar idag. Närmast ersättare är väl SS 437 01 02 och innan det SS 437 01 40 men i dessa hade man redan tagit bort delen om märkning.

25 jan 2016 21:45 - 13 jun 2016 16:35 #11 av Borttagen användare
Följande användare sa tack: Michell Martic

25 jan 2016 22:29 #12 av Robin Strandberg

Lars Blomkvist skrev:

Niklas skrev: Hur är det i en elcentral, kopplas växelriktaren till en solcellsanläggning som en inkommande matning, eller kopplas det bara som en utgående grupp? (och vilka krav kring detta finns)

Intressant.
Det kopplas som en utgående grupp.
När vi märker våra installationer så märker vi med gruppnummer och inte med egen centralbeteckning?
Samt övrig info som är krav på märkes.

Den största anledningen varför vi märkte med centralbeteckning var att oftast var det flera växelriktare uppsatta vid samma plats. Dessa matades/anslöts då av en kabel mot huvudcentralen, därav undercentral med HB, JFB, avsäkringar.

Niko Home Control

26 jan 2016 06:11 #13 av Michell Martic

Andreas Öhr skrev: Du kanske såg den inte helt minimala rubriken i den bifogade bilden i inlägg 1? :P
Jag tolkar det också som två serviser :)

Där vart den ja. Trodde jag mist förståndet. :P

29 jan 2016 08:09 #14 av Jonas
Hej, såg också rubriken nu! Gick lite snabbt där!

Tackar för alla svar! Det var verkligen intressant läsning!

Så om jag tolkar saken rätt bör jag då märka solcellscentralen till A1B på skissen och mätaren märks inte alls.

Mvh

29 jan 2016 08:42 - 29 jan 2016 09:15 #15 av Michell Martic
Den borde heta A1B om det är så att den matas som en utgående grupp från A1, men som det är ritat på bilden så ligger den inte matad från A1 utan från fördelningen via stigare a.

Om märkning blir A1B så skulle jag märka mätaren med detsamma för att vara konsekvent. Så länge du inte anger ny siffra. Tänk dock även på att när det gäller märkning så behöver det inte nödvändigtvis är tal om just centralbeteckningarna. Det kan även vara tal om de specifika märkning som ska upp vid solcellsanläggningar.

ELSÄK-FS 2008:1 3 kap. 8 §

8 § En starkströmsanläggning ska vara försedd med den märkning och dokumentation som behövs för att anläggningens olika delar entydigt ska kunna identifieras för drift och underhåll. Dokumentationen ska finnas på svenska, om inte något annat språk är lämpligare från elsäkerhetssynpunkt.

ELSÄK-FS 2008:2 11 §

11 § Utrustning eller höljen med spänningsförande delar, som är anslutna till mer än en samtidig matning, ska vara försedda med varningsskyltar som gör klart att det finns mer än en matningsmöjlighet. Om det inte framgår på annat sätt att en elektrisk starkströmsanläggning är ansluten till eller innehåller stationär reservkraft eller avbrottsfri kraft, ska anläggningen ha en varnings- och tilläggsskylt som klargör detta.

Elinstallationsreglerna SS 436 40 00, 514.5.1

514.5.1
Där så behövs, ska ritningar, scheman eller tabeller finnas i enlighet med SS‑EN 61346‑1 och SS‑EN 61082-1. Dokumentationen ska särskilt visa:

• art och uppbyggnad av kretsar (matningspunkter, antal ledare, ledararea och kabeltyp)
  • uppgifter som är nödvändiga för att identifiera apparater för brytning eller frånskiljning samt om deras placering
I enklare elinstallationer kan informationen ges i en förteckning.
ANM
– Ritningar och dokument bör innehålla följande detaljerade information:
– kabeltyper och ledararea
– kabellängder
– egenskaper hos och typer av skyddsanordningar
– skyddsanordningarnas märkström och/eller inställningar
– förväntad kortslutningsström och skyddsanordningarnas brytförmåga.

Denna information bör finnas för varje strömkrets i installationen.
Det rekommenderas att denna information uppdateras efter varje ändring av installationen. Ritningar och dokument bör visa var dolda apparater är monterade.

30 jan 2016 02:00 #16 av Lars Blomkvist
För att krångla till det så är det faktiskt "A1B" som matar A1 :lol:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Michell Martic

30 jan 2016 09:18 #17 av Michell Martic
Precis!

Ska det vara så eller är det felritat?

05 feb 2016 11:52 #18 av Jonas
Den felaktiga centralbeteckningen upptäcktes vid besiktning. Besiktningsmannen var också osäker på hur centralen skulle märkas.

Ja, den krångliga biten är just att A1B faktiskt matar A1.

A1B är ju en solkraftsanläggning, en sådan ska ju i normalfallet inte förbruka någon ström utan snarast leverera ström (så är tanken i vart fall). Därav att A1 matas från två håll.

Allt är i vart fall tydligt dokumenterat med varningsskyltar, huvudledningsscheman och så vidare.

05 feb 2016 12:03 #19 av Michell Martic
Jag skulle säga att om det stämmer som du skriver så är anläggningen felkonstruerad. Om A1B faktiskt är en växelriktare så ska den ju anslutas på en egen säkring, inte parallellt över en inkommande brytare på en central. Och är det så att man elektriskt vill ha den placerad mellan fördelningen och A1 så skulle den i så fall gått in i fördelningen på exempelvis plats för stigare b om denna är ledig i praktiken.

Dessutom så tycker jag att man kan fråga sig om ledningen till växelriktaren är en gruppledning eller en huvudledning. En sak är åtminstone säker, den kan inte vara både och.

Jag har ställt frågan till TK64 via IEC's funktion för kommentarer av kommande standarder, men det har ännu inte kommit något officiellt därifrån. Tills dess så heter kabeln istället solcellsmatarkabel.

05 feb 2016 18:37 #20 av Robin Strandberg
En solcellsanläggning med växelriktare inkopplad mot elnätet ska anses vara en förbrukare. Den ska därför säkras av i centralen som en förbrukare. Självklart ska alla centraler bakåt i kedjan märkas upp att det finns en solcellsanläggning installerad och hur man går till väga för att göra den spänningslös.

Niko Home Control

Sidan laddades på: 0.063 sekunder

Senaste foruminlägg