Måste uttag på uteplats styras inifrån?

07 aug 2011 13:05 #1 av Åke Gustafsson
Jag blev lite konfunderad då jag läste detta på Voltimum.

Står här: www.voltimum.se/page.jsp?content=/conten...ltimum.elhuset.page9 (man måste vara inloggad för att läsa)

Uttag på uteplats ska styras av elkopplare som är placerad inomhus.

[/b]

Det är Mats Jonsson som skrivit den texten.

Ligger det nåt i vad han säger, eller har kan bara råkat skriva fel? Visst måste man få ha ej styrda uttag på en uteplats? Och om man vill styra ett uttag på en uteplats, får man då inte ha strömbrytaren ute?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2011 13:07 #2 av Tobias Karlsson
Låter konstigt att styra uttagen ?

Men det borde väl snart någon som har en ny blåbok kunna göra klarhet i?

/Linjemästare Karlsson

07 aug 2011 14:59 #3 av Ronnie Lidström

Tobias Karlsson skrev: Men det borde väl snart någon som har en ny blåbok kunna göra klarhet i?

Är det Blå boken ni elverkare fortfarande går efter? För oss andra så har den slutat gälla för flera år sedan :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

07 aug 2011 15:09 #4 av Mats Jonsson
Ja, Åke har tydligen hittat en text jag skrivit på Voltimum. Men det är inte något som jag själv hittat på. Texten är hämtad ur den svenska standarden SS 437 01 46, utg 1:1999 -Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering.

Denna standard måste man nog inte följa för att uppfylla kraven i Elsäkerhetsverkets föreskrifter utan är en vägledning om hur man bör placera, och för den del styra, uttag. Denna standard åberopas ofta i samband med upphandlingar för att kund och installatör ska vara överens om antal uttag och dess placering.

Syftet med den nu diskuterade styrningen, och placeringen av brytaren, är att minska risken för olovligt utnyttjande av annans el samt att inte tillhandahålla el för den som vill bryta sig in i byggnaden. Det har vid flera tillfällen hänt att man kopplat in värmeapparater och dylikt på uttag till fritidshus. Ett busstreck kan tyck men med mycket höga kostnader som följd. Det torde inte möta något hinder att beställare och installatör avtalar om annan lösning för uttag på uteplats och liknande.

Hälsningar Mats Jonsson
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund, Åke Gustafsson

07 aug 2011 16:56 #5 av Patrik Hedlund
Ja, precis. Så har jag uppfattat det som, att det är svensk standard liknande höjden på strömställare.

Kul att se en kändis här plus att få höra några anledningar till varför strömställare bör finnas! Tack!

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

07 aug 2011 18:30 #6 av Åke Gustafsson
Perfekt! Tack Mats! Inte hade jag väntat mig svar direkt från källan :)

Sidan laddades på: 0.080 sekunder