Apparatskåp

19 apr 2015 08:59 #1 av Johan Breiler
Hej,

Jag skall bygga ett apparatskåp över 63A. Frågan är hur man gör då det mesta av materialet bara är godkänt för 63A försäkring, dvärgbrytare, fasskenor m.m? Om man matar två rader från huvudbrytaren och delar belastningen jämt är det godkänt? Belastningen per rad kan aldrig bli mer än det man ansluter externt men säkringen före är fortfarande 100A.
När måste man använda lastsäkringsbrytare istället för vanlig huvudbrytare?

Det dyker upp många frågor när man helt plötsligt är över 63A, känner sig som en nybörjare igen :(

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 10:26 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Apparatskåp
Att säkra sig mot överlast kan man göra både på matad sida likväl som på förbrukarsidan.

Så är det endast kända laster som förbrukare, eller det finns andra säkringar på nedsidan som begränsar mot överlast så kan du använda denna maximala last för dimensionering. Tänk på att diazed kan belastas med mer än märkström, jag har för mig att det finns en korrektionsfaktor man ska räkna med.

Men däremot måste du skydda dig mot kortslutningsström, så allt tål maximal kortslutningsström som kan komma från uppsidan. Men 63A fasskenor och sånt tål väldigt höga effekter så har du t.ex. 100A uppströms så tvivlar jag på att du ligger ens nära gränsen.

Jag hade samma fråga med RK6 i en central som var avsäkrat 50A uppströms, men jag kom fram till att det var OK.

Men du bör kanske ta reda på Ik3, så du väljer rätt material på dvärgbrytare osv, dvs om du måste ha 10kA eller kanske ännu värre.

Jag tror inte att jag kan vara speciellt behjälplig med beräkningar, men det finns kanske någon annan här som är lite vassare där. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

19 apr 2015 10:30 #3 av Johan Breiler
Svar från Johan Breiler i ämnet Apparatskåp
Det är endast kända förbrukare som kommer att vara inkopplade. Frekvensstyrda fläktar och pumpar med inbyggda motorskydd.
Då känns det som jag är på rätt väg :)

19 apr 2015 13:10 #4 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Apparatskåp
I denna tråd finner du lite matnyttigt:
www.fluxio.se/forum/6/8619.html#8757

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg