Enligt föreskrifterna räknas tvättstugan (tvättmaskin, torktumlare, blandare med ho och golvbrunn under och en bänk över maskinerna) som torrt utrymme eller hur? Spolning lär inte ske mer än det gör i ett kök.
Då bör det inte finnas nåt hinder för att sätta en takdosa med exempelvis ett lysrör under?
Oavsett utrymme så ska hänsyn tas till vad utrymmet ska användas till och vilken typ av aktiviteter som normalt kan förväntas. Även vem som ska vistas i utrymmet spelar roll.
Men i ett vanligt grovkök eller en vanlig tvättstuga i ett flerbostadshus så skulle en lysrörsarmatur med IP21 monterad på en vanlig takdosa inte innebära ett problem.
Alex Bergsland skrev: Enligt föreskrifterna räknas tvättstugan (tvättmaskin, torktumlare, blandare med ho och golvbrunn under och en bänk över maskinerna) som torrt utrymme eller hur? Spolning lär inte ske mer än det gör i ett kök.
Nej, det räknas inte på något som helst vis enligt föreskrifterna.
Det är utrymmets normala användning som räknas när man bestämmer skydd för elmaterialen.
Så i en tvättstuga i en villa kan man antagligen med gott samvete använda IP21-material.
I en allmän tvättstuga i ett flerbostadshus finns det ev anledning att misstänka lite värre påverkan, t.ex. att städning utförs på ett lite våldsammare vis, jag skulle själv inte gå under IP44 i sådana miljöer, även om jag har svårt att argumentera för att det skulle vara ett krav.
Är det en industriell tvättinrättning räcker kanske inte IP44 på långa vägar, men där får man nog tillsammans med kund undersöka hur lokalerna används, hur mycket vattenånga det blir, städas det med högtryckstvätt, finns det risk för mekaniska påkänningar eller hög/låg temp, osv osv. Och så väljer man material efter de faktiska förutsättningarna, inte efter vad utrymmet heter eller hur många golvbrunnar det har.
Då bör det inte finnas nåt hinder för att sätta en takdosa med exempelvis ett lysrör under?
Nej, i en vanlig bostadstvättstuga är det helt OK.
Det är en tvättstuga i en villa, nybygge.
Jag hade tänkt sätta en takdosa men vid en fikabordsdiskution nämndes att det skulle vara rörutlopp. Jag tyckte det lät konstigt.
Tror uppfattningen kommer från den äldre zonindelningen av våtrum samt att kopplingsdosa inte skulle finnas inne i det fuktiga utrymmet. Då satte man rörutlopp istället. Med dagens regelverk så skulle du dock kunna sätta en takdosa även i ett regelrätt våtrum. Vissa omständigheter kan dock göra detta olämpligt. Men en vanlig tvättstuga är inget våtrum.
Jag kan inte motivera en IP44-armatur i en tvättstuga i ett flerbostadshus. Inte om brytare vid dörr oftast är IP21 och det anses tillräckligt. Risken med vatten vid brytaren torde vara större än uppe i taket. Dock så får man göra en bedömning från fall till fall. Materialen man använder ska ju vara lämplig för miljön oavsett vilket utrymme det handlar om.
Utöver detta så ser jag inte hur användningen av en tvättstuga i ett flerbostadshus skiljer sig från det sätt man använder en tvättstuga i en vanlig villa. Förutom slitaget. Men det har ju ingenting med IP-klass att göra.