Robin heter jag och är ny på forumet. Jag vänder mig hit för att få hjälp med ett problem..
Hur gör jag för att beräkna hur stor huvudsäkring som behövs i en central? Finns det någon standard som har några generella regler?
Om man tänker logiskt så brukar inte alla grupper vara belastade samtidigt. Det finns även okända laster som man inte känner till, t.ex vägguttag och då känns det orimligt att dimensionera efter säkringens maximala ström.
Några bra modeller för detta finns inte, bara några grova tumregler. Du behöver uppskatta den högsta ström som normalt kan flyta i ledningarna.
Tumreglerna finns i SS 437 01 02 och säger kortfattat:
5 kW för en bostad, eller 30-50 W/m²
Tvätt, VVB, elvärme, motorvärmare tillkommer. Den enda "tunga" förbrukare som ingår i grundregeln verkar vara spis, men då bara till viss del. För elvärme behöver man räkna med dessa totala effekt, medan andra laster kan "sammanlagras" lite då de kanske inte går samtidigt.
En bostad utan elvärme brukar klara sig med 16 A, likaså en liten bostad/fritidshus med elvärme. Större bostäder med elvärme behöver 20-25 A.
Det kan säkert funka till hus och lägenheter, men hur gör man då i en industri eller andra stora byggnader som förbrukar mer ström. Jag tänker mig ett ställverk eller andra stora centraler. Det kan vara flera centraler och objekt som ligger under samma grupp i ett ställverk. Känns inte som tumreglerna håller här.
I såna fall får du räkna med kända summerade laster och profilen på dessa och ev kalkylerad möjlig utbyggnad, där funkar tumreglerna som du säger dåligt. Så det blir olika grad av detaljerad projektering helt beroende på objekt.
Robin Andersson skrev: Det kan säkert funka till hus och lägenheter, men hur gör man då i en industri eller andra stora byggnader som förbrukar mer ström.
En god början är att ange vilken typ av anläggning det handlar om i din fråga.