Lång historia kort: En anläggning byggdes som sedan inte alls skulle vara så. Nu cirka 2 år senare ska den anpassas till hur den borde varit från början.
Problemet:
Nu ligger det i kabelrör i mark i runda slängar 20 km kabel som inte kommer användas. Vi som ska drifta anläggningen vill ha bort det här för vi tror det kommer bli problem i framtiden med den, ser inget reservbehov utan bara att den tar upp plats, försvårar felsökning, brandfara. Ingen ände kommer vara ansluten någonstans i och för sig men ingen är heller ordentligt avslutad.
Kabeln är förlagd 2012 och skulle anta att den är blyfri annars är det väl lätt att hänvisa till avfallsförordningen 2001:1063, bilaga 2.
Men i övrigt, finns det något bra att att ta till för att få anläggningsägaren att ta bort det? Banverket har en skrivelse som säger att det ska väck men det är inte järnväg för trafikverket det gäller så den är ju inte direkt gällande.
Jag förstår inte riktigt motiveringen att riva bort dem. Det kostar nog mer än det smakar att riva bort dem. Skulle det sen visa sig att om ett par år att man vill nyttja någon utav dem så skulle inte jag vilja ta det telefonsamtalet och förklara varför man rev en anläggning som var fullt i funktion, som kostat miljonbelopp att bygga och förmodligen miljonbelopp att riva.
Bara det att man två år senare valt att inte nyttja anläggningen tyder på att åsikter vad man skall nyttja anläggningen till svänger.
Frågan som måste ställas är varför vill DU att den ska rivas?
Får nog ställa mig lite bakom här och undrar varför kablarna ska bort om de ligger i skyddsrör i marken?
Det enda jag kan se är väl att man sätter en stolpe eller gräver ner kabel där de kommer upp ur backen så att de inte körs sönder eller kopplas in av misstag. Ska man inte gräva eller göra något annat så att de ligger i vägen så tycker jag gott de kan ligga kvar där de ligger.
Hade det varit massa kablar på kabelstege och man behövt platsen så hade man rivit bort det som man inte kan tänka sig nyttjas i framtiden.
Låter snarare som att någon vill åt massa kopparpengar eller lite svartkabel till något annat bygge.
All kablage som inte är inmätt ska rivas!
Jobbar mest med utomhusinstallationer och det är skit kul att kolla upp avgrävda kablar som inte används.
Att detta dokumenteras och mäts mm som sen hamnar i en pärm som ingen vet var den är gör inte saken bättre.
Brandfara? På vilket sätt menar du? Det enklaste är väl att terminera ändarna och tydligt dokumentera så att anläggningsinnehavaren har koll i framtiden?
Eller är det så att ni tvunget måste ha all plats i markrören för ny kablar?
Lars Blomkvist skrev: All kablage som inte är inmätt ska rivas!
Jobbar mest med utomhusinstallationer och det är skit kul att kolla upp avgrävda kablar som inte används.
Att detta dokumenteras och mäts mm som sen hamnar i en pärm som ingen vet var den är gör inte saken bättre.
Finns det bara lite logik i var allt kommer ifrån tex två ställen som sprider sig ut till A,B,C osv. så är det ju bara i de få fall att man är två pers. En med summern i änden och en som kortsluter två ledare. Då hittar man ganska snabbt vilken kabel det är eller så kör man tonsändare.
Det är aldrig fel att lämna en pärm med ritningar i berörde central så att man vet på ett ungefär var kablar ligger och går till.
Finns det bara lite logik i var allt kommer ifrån tex två ställen som sprider sig ut till A,B,C osv. så är det ju bara i de få fall att man är två pers. En med summern i änden och en som kortsluter två ledare. Då hittar man ganska snabbt vilken kabel det är eller så kör man tonsändare.
Det är aldrig fel att lämna en pärm med ritningar i berörde central så att man vet på ett ungefär var kablar ligger och går till.
Jo, spring och leta med tonsändare i en stor park mitt i Stockholm där det sitter ca 6 markskåp med olika användare. Samt att du inte får rota i andras skåp Sugen på extraknäck?
Mjo jag kan förstå din frustration... Men om vi tar anläggningen som tråden tog upp och gör några antaganden, t.ex att kabeln är en AXQJ 4x185/57, är förlagd i 110 SRN rör samt att schaktarbetena för denna skedde i hårdgjord men ej belagd yta.
När jag slår den snabbt i en kalkylmall så får jag fram att investeringskostnaden exkl. byggherrekostnader samt etableringskostnader för entreprenören är 20 640 000,00 kr för elkraftanläggningen och 12 800 000,00 kr för markarbetena.
Ser man sen till rivningskostnaderna (inkl. markåterställning) hamnar de på 3 060 000,00 kr. Sist jag kollade återvinningspriser på aluminiumkabel så var den på 1,20kr per kg, 20 000m AXQJ 4x185/57 väger 72 000kg (3,6kg per meter enligt Elektroskandia) och bör således ge 86 400,00 kr tillbaka. Alltså totalt 2 973 600,00 kr i rivningskostnad.
Så, för en investering på c:a 33 440 000,00 kr för c:a 2 år sedan ska man betala ytterligare 2 973 600,00 kr för att riva, utan att ha tjänat en krona på anläggningen under tiden, för att en elektriker som kostar c:a 450,00 kr / tim eventuellt ska slippa springa runt och felsöka...
Mjo jag kan förstå din frustration... Men om vi tar anläggningen som tråden tog upp och gör några antaganden, t.ex att kabeln är en AXQJ 4x185/57, är förlagd i 110 SRN rör samt att schaktarbetena för denna skedde i hårdgjord men ej belagd yta.
När jag slår den snabbt i en kalkylmall så får jag fram att investeringskostnaden exkl. byggherrekostnader samt etableringskostnader för entreprenören är 20 640 000,00 kr för elkraftanläggningen och 12 800 000,00 kr för markarbetena.
Ser man sen till rivningskostnaderna (inkl. markåterställning) hamnar de på 3 060 000,00 kr. Sist jag kollade återvinningspriser på aluminiumkabel så var den på 1,20kr per kg, 20 000m AXQJ 4x185/57 väger 72 000kg (3,6kg per meter enligt Elektroskandia) och bör således ge 86 400,00 kr tillbaka. Alltså totalt 2 973 600,00 kr i rivningskostnad.
Så, för en investering på c:a 33 440 000,00 kr för c:a 2 år sedan ska man betala ytterligare 2 973 600,00 kr för att riva, utan att ha tjänat en krona på anläggningen under tiden, för att en elektriker som kostar c:a 450,00 kr / tim eventuellt ska slippa springa runt och felsöka...
Den idéen säljer man inte till någon....
Ja man kan ju dra detta hur långt som helst och nu leder du i alla fall :klapp:
Märkligt att i våra upphandlingar så står alltid rivning av befintlig kablage på markjobb, har du någon aning varför vissa konsulter/beställare skriver in detta om det nu är en stor kostnad att riva? Ingen pajkastning bara nyfiken om det är okunskap på kostnader mm.
Den idéen säljer man inte till någon....
Ja man kan ju dra detta hur långt som helst och nu leder du i alla fall :klapp:
Märkligt att i våra upphandlingar så står alltid rivning av befintlig kablage på markjobb, har du någon aning varför vissa konsulter/beställare skriver in detta om det nu är en stor kostnad att riva? Ingen pajkastning bara nyfiken om det är okunskap på kostnader mm.
Det beror på att schaktarbetena samt återställning av ytan är så otroligt mycket större kostnadsmässigt än rivningsarbetena för el. I detta fall så skulle jag uppskatta att av 3 060 000,00 kr är 2 640 000,00 kr schakt och återställning och 420 000,00 kr är kostnaden för rivning av kabeln. Detta då exkl urkopplingar och borttransport...