Någon som vet om det finns någon myndighet som satt krav på nödstopp anläggning för skolor på t.ex träslöjdslokaler mer än arbetsmiljöverket?
Det jag kan hitta är arbetsmiljöverket har en del krav, men nödstopp där gäller för maskiner som är mer stationära maskiner och inte handhållna maskiner eller kap/geringsågar på bänkar som varje snickare har i bilen.
Nu har jag ett projekt där det är kap-/geringsågar som en gymnasieskola (byggprogrammet) med tillhörande bänk. Dessa maskiner har inga nödstopp monterat på sig. Men skall det installeras en nödstopp anläggning där? Finns det krav och vem ställer det?
Skolan kommer ha en hel del handhållna maskiner och jag blir lite osäker om dessa kan gå under krav på nödstopp i alla fall inte enligt arbetsmiljöverkets egna checklista för maskiner i träslöjdsalar i grundskolan och gymnasieskolor.
"Nej, det finns i dag inga särskilda regler för exempelvis slöjdsalar. De äldre reglerna för dessa utrymmen, som man fortfarande kan se att vissa åberopar, har upphört att gälla. För maskiner finns Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 1993:10. I dessa föreskrifter finns regler om nödstopp men inte särskilt för exempelvis uttag.
I SS 436 40 00 finns regler om nödbrytning.
Med nödbrytning avses en åtgärd som är avsedd att snabbast möjligt eliminera en fara som skulle kunna uppträda.
I standarden anges laboratorier i skolor som exempel på utrymmen där nödbrytning används.
Min uppfattning är att det är lämpligt att uttag i exempelvis slöjdsalar och laboratorium förses med nödbrytning. Se punkt 536.4 i SS 436 40 00."
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.
Även om det inte är Lagkrav längre så är det väl högst lämpligt med en nödstoppanläggning i skolmiljö. Dvs ett gäng nödstoppar (och en nyckelbrytare till läraren) som bryter en kontaktor för alla berörda grupper.
Det är jordfelsbrytare inkopplat på samtliga uttag 3-fas 16A samt 1-fas 230V uttagen.
Är sektionerat i ett antal jordfelsbrytare.
Ja, självklart är det bra att montera in nödstopp och nyckelbrytare, men vi har fått sagt till oss att det är ett krav. Men ingen kan hänvisa till var detta krav står.
Varför inte montera en 31 161 63 i en kapsling 31 161 40 men en kontaktor monterad i kapslingen? Du måste ändå montera en arbetsbrytare vid respektive roterande maskin. Denna kombo borde kunna utgöra både nödstopp och arbetsbrytare! Senan har du en central knapp till manövern så kan du "döda" hela rummet då ingen skall befinna sig där!
This message has attachments files. Please log in or register to see it.
Ja jag vet att det är lämpligt och bra att montera för säkerhet och egen ambition från kunden men nu hänvisar den verksamhet till att det är krav men ingen vet var kravet finns eller om det i huvudsaken finns.
Det är därför jag undrar, om någon vet någon standard eller liknande som kanske gäller.
Hej på er!
Arbetarskyddsstyrelsen har länge krävt, centralt nödstopp och nyckel brytare, där skokor har verksamhet med support svarvar och fräsar.
En mordärn CNC maskin ska inte kopplas via det nödstoppet på kraft sidan. Den har skyddsbur och eget nödstopp.
Koppla in en CNC maskin fungerar inte om den kopplas in på en jordfelsbrytare.
När vi skulle montera in nya maskiner i skolans slöjdsal blev det lite bekymmer med nödstoppsfunktionen.
Tidigare bröt man kraften, när dom nya kopplades in på samma vis så fungerade inte bromsarna när kraften bröts.
Det blev ganska mycket extra jobb att få dessa maskiner med konstant kraft och bara låta nödstoppen bryta upp manövern.
Det var Plan/rikthyvel, klyvsåg och svarv om jag minns rätt.
Kanske inte var detta du frågade om, men kan ju vara bra att ha med sig i projekteringen
Hej igen!
En spindel som snurrar med 12000 v/min, kan snurra i en kvart om spänningen till maskinen bryts.
Om man vill nödstoppa en sådan maskin, så är det bästa att låta en kontaktor få spänning till spolen från den gemensamma matningen, som är styrd över nödstoppet. När den faller så öppnar man 2 styck konakter i nödstoppkretsen till maskinen.