Mindre ledararea och EN 60204-1:2006 kap 7.2.8

23 okt 2014 09:30 #21 av Stefan Ericson
Hej Ronnie!
Är det oraga ledare?
Det kan sitta 2,5mm2 i Mori Seiki MH630 som har en brytare på 300A. Dom är anslutna före brytaren och är då säkrade med ännu mer.
Reglerna på engekska här tar inte upp det.
Oranga kabeln verkar dom inte vara så rädd om. Om ledning för 20 kr brinner eller exploderar, så är det bättre än att någon får ström i sig. Jag har aldrig varit med om en kortslutning eller fel på dom ledningarna.
Dom engekska reglerna tar inte upp det är fallet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 okt 2014 09:31 #22 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Hej Patrik!
Om en spole brinner, löser då 25A säkringen?
Därför tror jag att du måste sätta en säkring före spolarna. Då behöver inte ledningarna till säkringen vara 6mm2, utan räcker väl med en 1,5mm2.
Då är ledningarnakortare än 3m, ledningarna klarar lasten som spolarna tar, 25A säkringen löser vid kortslutning och det är du som får isolera allt så att det inte går att få ström i fingrana om man tar i apparaterna.

Tänker man på det viset borde vi ju dimensionera efter ledningsarean som är i spolen, och den brukar ju inte vara så stor!

24 okt 2014 05:28 #23 av Ronnie Lidström

Stefan Ericson skrev: Hej Ronnie!
Är det oraga ledare?
Det kan sitta 2,5mm2 i Mori Seiki MH630 som har en brytare på 300A. Dom är anslutna före brytaren och är då säkrade med ännu mer.
Reglerna på engekska här tar inte upp det.
Oranga kabeln verkar dom inte vara så rädd om. Om ledning för 20 kr brinner eller exploderar, så är det bättre än att någon får ström i sig. Jag har aldrig varit med om en kortslutning eller fel på dom ledningarna.
Dom engekska reglerna tar inte upp det är fallet.

Nej det var vanlig svart RK. Grejjen i ställverk är ju att den ledaren anses ligga kortslutningsskyddad. Och skulle den brinna av händer förmodligen inget allvarligt förutom att någon blir utan ström.

Hur reglerna är inom maskiner törs jag inte svara på då det inte är mitt område. Men jag har sett liknande installationer i stora apparatskåp till maskiner så det torde vara snarlika regler.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

24 okt 2014 20:24 #24 av Stefan Ericson
Hej Christer!
Troligtvis skulle inte en 25A säkring lösa på spolens lednings area lösa vid en kortslutning före 2A säkringen. Men det är väl möjligt att 0.75mm2 skulle räcka, den brukar jag använda i PLC kopplingar.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg