Mindre ledararea och EN 60204-1:2006 kap 7.2.8

09 okt 2014 06:28 #1 av Patrik L
Hej,

Jag har stött på en krets som är avsäkrad med 25A och ledararea till förbrukaren är 6mm2.
Ok än så länge.

Men från säkringen ska där också trådas till ett faskövervakningsrelä, och detta relä har en begränsning på max ledararea på 2,5 mm2. Sträckan är dock inte mer än en meter mellan säkringen och reläet.

Kan jag luta mig på standarden EN 60204-1:2006 kap. 7.2.8 som säger:

An overcurrent protective device shall be located at the point where a reduction in the cross-sectional area of conductor or another change reduces the current-carrying capacity of the conductors, except where all the following conditions are satisfied:

- the current carrying capacity of the conductors is at least equal to that of the load;

- the part of the conductor between the point of reduction of current-carrying capacity and the position of the overcurrent protective device is no longer than 3 m;

- the conductor is installed in such a manner as to reduce the possibility of a short circuit, for example, protected by an enclosure or duct.

Min tolkning, som spontant känns fel, är att det är OK att ha en klenare kabel än vad säkringen tillåter, bara man uppfyller de tre ovanstående kraven?

Kan jag på annat sätt räkna ut att säkringen löser innan kabeln brinner upp vid kortslutning?

Jag tackar på förhand!

Mvh.
Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2014 07:00 #2 av Bo Siltberg
Vi behöver hålla isär överlast och kortslutning här.
Överlast täcks av första strecksatsen, att reläet inte kan belasta kabeln mer än vad den tål vid normal drift.
Sedan finns risken för kortslutning i kabeln till reläet som täcks av andra och tredje strecksatsen.
Det är faktiskt så att 25 A är godkänt som kortslutningsskydd för 2.5 mm², så länge som kortslutningsströmmen blir tillräckligt hög vilket vi kan anta då kabeln bara är en meter lång.
Så du har gjort en helt korrekt tolkning vad jag kan se.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

09 okt 2014 07:02 #3 av Stefan Ericson
Hej Patrik!
Under förutättning att du inte låter mer än 16 A gå i 2.5 mm2 ledaren och säkrar av med 16 ampere eller mindre och ingen blank del på anslutningar, måste vara täckta med skydd.
Jag skulle vilja lägga till att om en skruv lossnar vid en anslutning så ska inte ledaren lossna, m.a.o. ring kabelskor, så att skruven måste skruvas ur för att ledaren skall släppa.
Resonemanget går ut på att det aldrig ska bli en kortslutning.
Sedan i början på 80 talet har jag inte gått på ett sådant fel.

09 okt 2014 08:13 #4 av Patrik L
Hej igen,
Tack för era svar!

Stefan; Det var ju det som var grejen, säkringen var för hög sett till ledararean, 25A säkring, 2,5mm2 area, men den normala belastningen skulle vara mycket lägre än ledarens kapacitet. Det var just kortslutningsskyddet som jag var ute efter. Och det känns "onödigt" att sätta ytterligare en 16A säkring bara till reläet.

Mvh.
Patrik

09 okt 2014 13:41 #5 av Stefan Ericson
Hej!
I maskinerna går dom ner i area. Men det sitter för det mesta motorskydd i form av säkrings automater.
Så jag tror det krävs en säkring fast den kan sitta i slutet på ledningen.

19 okt 2014 06:37 - 19 okt 2014 06:44 #6 av Electrum

Stefan Ericson skrev: Hej!
I maskinerna går dom ner i area. Men det sitter för det mesta motorskydd i form av säkrings automater.
Så jag tror det krävs en säkring fast den kan sitta i slutet på ledningen.

Säkring för ledarskydd kan naturligtvis inte sitta i slutet av ledningen.
Skydd mot överlast kan däremot anbringas var som helst, eller tillses genom att det endast är fast inkoppling av känd last.
Detta är inte så väldigt känt, och rätt lite praktiserat, men går att luta sig på i en sådan här situation.

edit:
Utlösningsvillkor och max spänningsfall måste givetvis också uppfyllas för att det ska vara OK, men med en enda meter 2,5mm2 så är det troligtvis det.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

19 okt 2014 09:04 #7 av Stefan Ericson
Hej på dig Electrum!
I maskinerna så måste MCCB:n klara att bryta en kortslutning i dom klenare ledningarna. Jag har dock, som jag skrivit tidigare aldrig varit med om det felet.
Jag är inte säker på om det är så lätt att överföra dom här reglerna till vanliga installationer, efter som dom är avsedda för maskiner och styrskåp, det enda jag ser är att era regler hela tiden följer efter och närmar sig, maskin reglerna.
När jag sist räknade på det på 80 talet, så kom jag fram till att det blir mer än 1000A med 200 VAc i system spänning, vid korslurning i 3m ledare.

19 okt 2014 22:03 #8 av Olle Andersson

Stefan Ericson skrev: När jag sist räknade på det på 80 talet, så kom jag fram till att det blir mer än 1000A med 200 VAc i system spänning, vid korslurning i 3m ledare.

Den skulle ju även kunna vara 5000A, 10 000A, eller 30 000A lika gärna som 100A, 300A eller 500A.
Allt beror ju på det matande nätets styrka... Vid en kortslutning faller spänningen till (nära) 0V och teoretiskt blir strömmen oändligt stor, vilket i verkligheten är så stor som matande nät orkar med.

20 okt 2014 17:55 #9 av Stefan Ericson
Hej Olle!
En liten trafo på 25 kVA ger ca 70 ampere vid 200 Vac.
Att den skulle ta sig över 1000 ampere vid en sammanlagd längd på 6m, ser jag som rimligt. Däremot så har jag aldrig prövat det.
En MCCB som känner av stöt ström, skulle utan tvekan lösa för den.

21 okt 2014 14:11 #10 av Olle Andersson
Stefan... Det är hopplöst att diskutera något med dig om vi inte diskuterar samma ämne med samma diskusionsunderlag..

Var kom 25kVA trafon ifrån? Ja, om du ansluter en 3m ledning direkt på sekundärspolen av en 25kVA trafo har du 1000A i 3-polig kortslutningsström i andra änden.

Sen är det lustigt att du tar upp 25kVA trafon eftersom vi pratar om överlastskydd, inte kortslutningsskydd... Skulle man som du verkar mena, ansluta en ledning direkt på sekundärspolen på en 25kVA trafo,skydda med MCCB inställd på 70A så menar du att den inte skulle vara kortslutningsskyddad? Har du en större maskin än 70A förutsätter jag att du har en större trafo och därför högre kortslutningsströmmar.
För vad jag förstår så är det att du är orolig att en MCCB inte löser på kortslutning för att överlastskyddet är för högt inställt?
Eller att en smältsäkring inte skulle lösa ut på 1000A kortslutningsström? Om jag minns rätt så behöver en 63A smältsäkring c:a 450A för att lösa i tid. Låt säga att vi vill säkra 70A så vi smäller dit parallella 35A, då behöver vi en kortslutningsström på kanske 550-600A....

21 okt 2014 15:55 #11 av Stefan Ericson
Hej Olle!
25 KVA är den minsta trafo jag kopplat in.
Givetvis får man högre ström med större transformator.
Men säkringen måste klara en kortslutning på dom klena ledarna.
Det var det som Patrik undrade över. Sedan går att luta sig mot att ett motorskydd ser till att inte ledningarna blir överlastade.

21 okt 2014 15:58 #12 av Stefan Ericson
Hej igen!
Smältsäkringar förbjöd dom i MAS80. Så det sitter bara på maskiner från 70 talet, och det fins inte många sådana kvar.

21 okt 2014 16:32 #13 av Christer Djerf
Av vilken anledning förbjöds smältsäkringar?

Jag skulle vilja säga att det är den säkraste skyddsapparaten vi har i "elvärlden" när det gäller brytförmåga och tillförlitlighet.
Att den sedan också har oslagbar brytkarraktäristik gör ju inte saken sämre.
Det hela handlar ju om att genomsläppt energi inte får bli mer än att efterföljande kretsar inte skadas av värmen som bildas av felströmmen över tiden det tar innan skyddet bryter.

21 okt 2014 16:47 #14 av Olle Andersson

Stefan Ericson skrev: Hej igen!
Smältsäkringar förbjöd dom i MAS80. Så det sitter bara på maskiner från 70 talet, och det fins inte många sådana kvar.

MAS80... Den gamla godingen har vi inte sett på ett tag

Den där mystiska föreskriften vars 100% av dess sökresultat på Google pekar på ett diskussionsforum vid namn Fluxio och där ingen tycks veta vad detta är för skrift utom just en person som dock verkar sitta på det enda exemplaret då den inte finns att köpas någonstans....

Vad menar du med att "säkringen måste klara kortslutning på de klena ledarna"?
Ska vi vara strikta säger bestämmelsen vi diskuterar ingenting om att strömmen nödvändigtvis måste brytas som ett skydd mot kortslutning. Bestämmelsen säger ju klart och tydligt att ett extra fysiskt skydd räcker gott och väl...
Nåväl, för att kunna hjälpa Patrik med sin fråga om kortslutningsströmmen är tillräcklig så måste vi ju veta vad kortslutningsströmmen är. Inte bara hitta på en trafostorlek och räkna med att maskinen ansluts på sekundärspolen....

21 okt 2014 17:36 #15 av Stefan Ericson
Hej!
Anledningen till att smält säkringarna försvann var att alla faserna skulle lösa samtidigt. En smältsäkring till en tyristor drivning kunde kosta1800kr/st. När man hade fel på en DAC eller tacho så rök dom på löpande band. Högre säkerhet och lättare att återställa var väl motivet.
I dag verkar det gälla samma regler i villor och lägenheter.

22 okt 2014 06:02 #16 av Patrik L
Hej! Oj, vad detta tog spinn. :)
Säkringarna är av modell Siemens 3NC1025.

Det jag är nyfiken på är om jag kan på papper visa att säkringen löser vis kortslutning.
Jag vet dock inte vad jag behöver för att uppnå detta, och om det är möjligt överhuvud taget.

Vilka data behöver jag för att börja?

22 okt 2014 07:51 #17 av Christer Djerf
Du måste veta vilken kortslutningsström du har i det tänkta felstället + att du behöver utlösningskurvorna för den aktuella säkringen.
Sedan får du kontrollera att strömvärmepulsen (genomsläppt energi, I2T) inte är större än vad den aktuella kabeln tål.

22 okt 2014 10:25 #18 av Patrik L
Hej,

Dumma frågor fortsätter: Hur vet jag den strömmen? :)
Matande spänning på 400V samt resistansen i ledaren på ca. 0,02 Ohm?
Då får vi en ström 20kA.

Och hur kollar jag kabeln? Anger kabeltillverkaren max I2T-värde?

22 okt 2014 14:29 #19 av Stefan Ericson
Hej Patrik!
Om en spole brinner, löser då 25A säkringen?
Därför tror jag att du måste sätta en säkring före spolarna. Då behöver inte ledningarna till säkringen vara 6mm2, utan räcker väl med en 1,5mm2.
Då är ledningarnakortare än 3m, ledningarna klarar lasten som spolarna tar, 25A säkringen löser vid kortslutning och det är du som får isolera allt så att det inte går att få ström i fingrana om man tar i apparaterna.

22 okt 2014 17:25 #20 av Ronnie Lidström
Kortslutningsströmmen kan du få fram med en Eurotester eller liknande.

För att svara på din ursprungsfråga så är det helt OK och helt normalt att gå ner i area som du beskriver förutsatt att ledarna ligger skyddat och inte är för långa.

Det är ju vanligt att ledare i ställverk är säkrade väldigt högt. 6mm² säkrat 300A såg jag nyligt i ett ställverk.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.059 sekunder

Senaste foruminlägg