Märkning

17 jun 2014 19:37 - 17 jun 2014 19:46 #1 av Rikard Ågren
Märkning skapades av Rikard Ågren
Har jag tänkt rätt med märkningarna? Blir lite rörigt med så många olika mätningar

Edit: hade visst använt några av bokstäverna man skulle undvika. Uppdaterar PDFen

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Projektledare el, styr och automation

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jun 2014 21:02 - 18 jun 2014 16:22 #2 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Märkning
Enligt min bok stämmer den inte. B1 skulle t ex heta BA istället. Och block B1A skulle heta BAB. Och central på BAB skulle i sin tur heta BAB1 och BAB2. Sen är inte B1G1 ritad som om den matas av B1G. Dessutom så borde B1B heta BC1 och då B1G borde bli BC3. Om sen B1G1 matas från BC3 så borde den heta BC3A1 och om den inte matas därifrån så borde den heta BC4. Sen är jag ganska säker på att G annars är spärrad.
Samma principer för stigare C.

...så jag har för mig in alla fall.

Någon annan som tycker annorlunda?

EDIT: När jag skriver bok så menade jag mitt tycke och inte en bok på riktigt. Kanske är enligt standard. Vem vet.

17 jun 2014 21:18 - 05 sep 2014 13:33 #3 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Märkning
Kanske inte skulle vara helt fel att skaffa IBL96 och Handbok 419 som det hänvisades till i en annan tråd i ämnet :blush:

Mats Jonsson skrev: IBL96 upphävdes för många, många år sedan. Går troligen inte att köpa av SEK längre. IBL 96 hette egentligen SS 4370140 och numer är det utgåva 3 som gäller. Utgåva 3 kommer troligen att upphävas i mitten av september då en helt ny standard fastställs som upphäver denna och många andra standarder. Den nya standarden är klar och kommer att heta SS 4370102 - Elinstallationer för lågspänning – Vägledning för anslutning, mätning, placering och montage av el- och teleinstallationer.

Denna standard bör nog de flesta installatörer införskaffa då det blir en standard som många kommer att beröras av.

Jag kommer att hålla kurser i den nya standarden med början i Stockholm den 20 oktober, Göteborg den 21 oktober, Malmö den 29 oktober samt Umeå den 30 oktober.

All följande diskussion angående denna kurs har flyttat HIT /moderator

18 jun 2014 04:40 #4 av Torbjörn Christensen
Följande användare sa tack: Marcus Johansson

20 jun 2014 06:11 #5 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Märkning

Michell Andersson skrev: När jag skriver bok så menade jag mitt tycke och inte en bok på riktigt. Kanske är enligt standard. Vem vet.

Jag tycker att du ska skriva en riktig bok! :)

23 jun 2014 13:09 - 23 jun 2014 18:25 #6 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Märkning
Har jag gjort fel när jag ritat blocken också kanske? Får man bara ta ut en huvudledning per block?

Block (EDIT) B1 (som ju är felmärkt) t.ex. är ett KSIK-skåp med säkringslastfrånskiljare (SLD 000) för utgående huvudledningar. Skulle den fått heta B1 om man hade ritat den som en central istället? (det är ju i praktiken en fördelningscentral) Samtliga utgående huvudledningar har en egen säkringslastfrånskiljare

24 jun 2014 14:18 #7 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Märkning

Tobbe skrev: prezi.com/5d30sfjuuqvg/centralmarkningar...ndbok-419-och-ibl96/

Klart som korvspad !

Hopp!! Det var lite lustigt att se den dyka upp här... Detta är en presentation jag har arbetat på till en internutbildning... Jag känner att jag måste lägga in en fotnot om att det är mycket information som inte framgår ur bilderna samt att det finns vissa uppgifter som inte är bekräftade samt några som är fel och måste korrigeras...

I stort så ska det väl dock stämma...

(Var väl medveten om att den var publik när jag gjorde den men trodde för allt i världen att någon annan än jag skulle titta i den, haha)

25 jun 2014 20:04 #8 av Olle Andersson

Mats Jonsson skrev:

Rikard Ågren skrev: Kanske inte skulle vara helt fel att skaffa IBL96 och Handbok 419 som det hänvisades till i en annan tråd i ämnet :blush:

IBL96 upphävdes för många, många år sedan. Går troligen inte att köpa av SEK längre. IBL 96 hette egentligen SS 4370140 och numer är det utgåva 3 som gäller. Utgåva 3 kommer troligen att upphävas i mitten av september då en helt ny standard fastställs som upphäver denna och många andra standarder. Den nya standarden är klar och kommer att heta SS 4370102 - Elinstallationer för lågspänning – Vägledning för anslutning, mätning, placering och montage av el- och teleinstallationer.

Denna standard bör nog de flesta installatörer införskaffa då det blir en standard som många kommer att beröras av.

Jag kommer att hålla kurser i den nya standarden med början i Stockholm den 20 oktober, Göteborg den 21 oktober, Malmö den 29 oktober samt Umeå den 30 oktober.

Som Mats skriver är det nog näst intill omöjligt att få tag i en IBL, eller övergångsbestämelserna i SS 437 01 40. Om man absolut vill ha en skrift med gamla märkstandarden rekommenderar jag AMI där den finns med under kapitel 3 om jag minns rätt.

25 jun 2014 20:51 - 26 jun 2014 10:55 #9 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Märkning
AMI kapitel 3.2 hänvisar till HB 419 eller SS-EN 61346 gällande nyinstallation.

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.
Bild på upplägget enligt IBL 77 finns i boken "Elinstallation Yrkesmannaskap".
Följande användare sa tack: Reijo Eriksson

27 jun 2014 21:47 #10 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Märkning
Fantastiskt hittade både IBL77 med kommentarer och bilagor samt Handbok 419 (IBL96) i "arkiven".

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

28 jun 2014 10:03 #11 av Olle Andersson

Mikael Malmgren skrev: Handbok 419 (IBL96)

IBL96 och Handbok 419 är inte samma dokument...

Handbok 419 kom som utgåva 3 i slutet av förra året, så den kan inte ha legat i arkivet så länge om det är den senaste? :)

28 jun 2014 15:13 - 28 jun 2014 15:15 #12 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Märkning
SEK HB 419 utg 2 (2001) är det. :S

Har inget senare...

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Sidan laddades på: 0.065 sekunder

Senaste foruminlägg