Elarbetsansvarig

06 dec 2013 12:30 - 06 dec 2013 12:33 #1 av Michell Martic
Läste en artikel på Voltimum. Det här är några frågor angående det.
Trots att tråden heter som den gör så tänker jag generellt på förändringar i SS, EN 50110-1.

Är elsäkerhetsplaneraren och den elarbetsansvarige samma person?
Finns det någon definitionsändring av rollen eller är det endast ett namnbyte?
Är namnbytet gjort i samband med översättningen av nya standarden?
Har det tillkommit eller försvunnit något annat? Har läst om elanläggningsansvarig också i samband med detta utöver eldriftsansvarig.

Hur funkat det med den kommitté, TK78, som beslutat detta? Är det något som röstas egenom?
Hur många är man i en kommitté och varför har man just de personer man har?
Fanns det någon namnändring för rollen som elarbetsansvarig i den nya engelskspråkiga versionen av SS EN 50110-1?
Vad heter rollen i den engelskspråkiga versionen?

Jag känner till minst en medlem i TK64 som är aktiv här. Har ni träffar på stan där ni gör upp om sånt här med knogjärn?:klapp:

Alla behöver inte svara på allt, men ni som vet något får gärna fylla på efterhand som.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 13:50 - 06 dec 2013 15:02 #2 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Elarbetsansvarig
Här kan du läsa mer om SEK och TK78 som i dag består av 13 ledamöter.

www.elstandard.se/verksamhet/index.asp

Reijo Eriksson
Bilagor:
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 15:21 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Elarbetsansvarig
Men Joakim Grafström från EIO är ju aktiv här på forumet! :woohoo:
Han kanske har svar?!
Han har ju "hört diskussionen".

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 16:24 #4 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Elarbetsansvarig

Definitioner från SS-EN 50110-1 utgåva 3

Reijo Eriksson
Bilagor:
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 17:19 - 06 dec 2013 17:34 #5 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Elarbetsansvarig
Edit: Såg att det utg. 3 är från 2013 och utg. 2 från 2005.

Är alla tre definierade på svenska än?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 17:27 #6 av Reijo Eriksson

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 17:58 #7 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Elarbetsansvarig
Att medverka i en teknisk kommitté är lärorikt och man får träffa likasinnade. Har varit med i några kommittéer sedan 2002. I en kommitté brukar man normalt träffas vid 3-4 tillfällen på ett år. De flest möten äger rum i Kista på SEK kansli, men även andra platser förekommer.

Beroende på kommitté kostar det omkring 5000 kronor per år att medverka. Då får man tillgång till standarder som behandla i kommittén.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 18:03 #8 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Elarbetsansvarig
Örjan Borgström häckar här ibland också har jag sett

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 20:04 - 06 dec 2013 20:07 #9 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Elarbetsansvarig
Finns det folk här som är representerade av företag då? Alltså att företaget sponsrar att man är där och deltar?

Vem är vem av de olika personerna?
Jag kan gissa att 3.2.1 är elanläggningsansvarig.
Men sen när det gäller de andra två så verkar det förvirrande. Jag tycker att båda kunde varit elarbetsansvarig :unsure:

Är det kanske så att 3.2.2 är elarbetsansvarig och 3.2.3 är eldriftsansvarig?
Är det då 3.2.2 som bytat namn till elsäkerhetsplanerare?
Om det är så, så skulle jag tycka att elarbetsansvarig är tydligare i relation till vad arbetet faktiskt avser.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 20:21 #10 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Elarbetsansvarig
3.2.2 Eldriftansvarig

3.2.3 Elsäkerhetsledare (Elarbetsansvarig)

Reijo Eriksson
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 20:24 #11 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Elarbetsansvarig
Ja, nu när du skrev det så är det ju logiskt!
Ibland så kan det ta en stund innan poletten trillar ner!!

Varför bytar man namn då? På 3.2.3.
Funktionen ska vara den samma, men man måste byta namn för att...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2013 06:21 - 07 dec 2013 10:29 #12 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Elarbetsansvarig
Utgåva 2 av den engelskspråkiga version finns att ladda ner på ftp://law.resource.org/uk/ibr/bs.en.50110.1.2004.pdf



Reijo Eriksson
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2013 15:58 - 07 dec 2013 16:03 #13 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Elarbetsansvarig

Michell Andersson skrev: Ja, nu när du skrev det så är det ju logiskt!
Ibland så kan det ta en stund innan poletten trillar ner!!

Varför bytar man namn då? På 3.2.3.
Funktionen ska vara den samma, men man måste byta namn för att...

Det är exakt samma funktion och arbetsuppgifter. Och som helt riktigt redan sagts så är namnet i den engelskspråkiga versionen inte ändrat. Jag ser flera skäl till att byta namnet.

För det första finns det fortfarande stofiler som anser att ordet ledare är enklare att hantera än ordet ansvar. Ordet ansvar har kostat pengar för branschen och med det nya namnet tror man att förhandlingarna ska bli enklare. Här vill man bortse från att funktionen elarbetsansvarig är en ansvarskrävande funktion.

För det andra används inte ordet ansvar i den engelskspråkiga versionen. Jämför med elanläggningsansvarig (person responsible for an electrical installation).

För det tredje kan ett namnbyte medföra ny fokus på funktionen vilket i sig är bra men är enligt min mening inte ett tillräckligt tungt skäl för att ändra namnet.

För det fjärde finns det ett mer kontroversiellt skäl och det är kommersiellt. Branschorganisationerna tjänar riktigt bra på sina anvisningar. Svensk Energis medlemsavgifter skulle öka rejält om man inte kunde sälja ESA och kurser kring dessa. Men så är det nog överlag. Att ändra ordet elarbetsansvarig till elsäkerhetsledare är en bra grundstomme till marknadsföring av kurs. Vem skulle gå kurs om man sa att nu har standarden fått ett tillägg med ett avsnitt som handlar om nödåtgärder i händelse av olycka. Vem skulle gå en sådan utbildning? För det är det enda i sak som ändrats förutom funktionen elanläggningsansvarig.
Följande användare sa tack: Reijo Eriksson, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2013 17:57 #14 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Elarbetsansvarig
Det blir säkert fler funktioner som kommer att byta namn.

Elarbetsansvarig blir Elsäkerhetsledare.

Kopplingsansvarig bör bli Kopplingsledare.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2013 18:13 #15 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Elarbetsansvarig
Jag kan förstå och respektera den psykologiska skillnad det innebär för den person som axlar rollen för någon av ovanstående när man pratar om ledare istället för ansvar.
Men faktum kvarstår, det är samma arbetsuppgifter som tidigare för den elarbetsansvarige. Att denna i sådant fall lurar sig själv till att tro att rollen inte bär ett ansvar är då naivt.

Kanske är det så dock att med det nya namnet så kan personen tänkas vara mindre skygg att just LEDA. Man kanske känner att man har en annan organisatorisk position där ansvaret blir en naturlig del.

För övrigt så är det ju hemskt om utbildningsföretagen skulle propagera för en namnändring bara för att kränga fler utbildningsplatser. Det är definitivt inte det intresse man vill ska väga tungt när det gäller ens arbetsmiljö då samma initiativ lätt kan leda till att förvirring uppstår ute hos de som ska praktisera standarden.

Jag ser bara förvirring av detta namnbyte de kommande två åren, minst. Försök förklara för landets elektrikerkår att de inte längre ska få ersättning för elarbetsansvar. Jag förstår att det inte är detta som väger tyngst för kommittén, men jag kan nästan garantera att det är detta diskussionen kommer handla om vilket leder till att under en period framöver så kommer ingen att varken vara elarbetsansvarig eller elsäkerhetsplanerare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2013 18:29 #16 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Elarbetsansvarig
Ibland funderar man hur översättningarna går till:

nominated person in control of a work activity
person nominated with the ultimate responsibility for the work activity at the work location

Fritt översatt
elsäkerhetsledare
Utsedd person med det yttersta ansvaret för arbetsuppgifter vid arbetsplatsen

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2013 08:46 #17 av Jan Wahlberg
Svar från Jan Wahlberg i ämnet Elarbetsansvarig
Google Translate:

nominerad som råder över ett arbetsverksamhet
person som utsetts med det yttersta ansvaret för arbetet aktivitet på arbetsplats


Ganska lika va.
Kanske så översättningen gått till? :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2013 22:21 - 08 dec 2013 22:30 #18 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Elarbetsansvarig
Kanske är så att varje kommitté helt enkelt har rätt att anpassa texten till något som ger en bättre bild av rollen.
Jag kan tycka att den engelskspråkiga beskrivningen är mer missvisande.
Den förutsätter inte att det är elektriskt arbete :huh:

nominated person in control of a work activity
person nominated with the ultimate responsibility for the work activity at the work location

Så klart så handlar det om el eftersom det är en standard av ett organ som förutsätter en association till elektriskt arbete, men tänk vad komplicerat när det dyker upp två gubbar med samma titel på en arbetsplats i Storbritannien. Den enas arbete avser säkerhet vid arbete med el och den andra avser säkerhet vid arbete med tunga maskiner.
Båda två kan ju vara s.k. "nominated person in control of a work activity" om det bara finns en sådan person i en standard för arbetsmetoder med tunga maskiner.

Desto mer jag tänker på det, desto mer skulle nog elsäkerhetsledare, eller planerare, passa bättre. Men inte så mycket bättre att det kräver ett namnbyte, och att alla böcker ska tryckas om.

Edit: Jag älskar dock det engelska ordet för "spänningssatt". Det för tankarna till Star Trek.

energised...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2013 05:57 #19 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Elarbetsansvarig

Båda två kan ju vara s.k. "nominated person in control of a work activity" om det bara finns en sådan person i en standard för arbetsmetoder med tunga maskiner.

Jag vet inte vad engelsmännen benämner elsäkerhetsledaren. Nominated person in control of a work activity är hämtat ur den engelskspråkiga versionen. Det är inte säkert att brittisk standard använder den engelskspråkiga versionen. Jag har hört lite olika benämningar men aldrig den långa harangen nominated person in control of a work activity.

Någon som har tillgång till brittisk standard?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2013 06:58 - 09 dec 2013 08:39 #20 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Elarbetsansvarig
Det är säkert som du säger, men då saknas benämningen för de brittiska definierade rollerna i electropedia också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.250 sekunder

Senaste foruminlägg