Ombyggnation skolkök

12 jul 2013 09:09 #1 av Anders
Hej,
behöver andras syn på en fundering..
Ett skolkök ska byggas om. El-relationsritning är daterad 1990.
Kommunens "allmänna" anvisningar är att elcentral utförs med automatsäkringar.

Dagens huvudcentral är hopsatt av flertalet ELDON-kapslingar och utgående grupper är avsäkrade med diazed. Anläggningen är relativt stor, men ombyggnationen berör som sagt bara köksdelen. Centralen som försörjer köksdelen är 1st 3x4 diazed, 1st 3x3 diazed och 1st 3x6 diazed. Alla grupper används dock inte. Vad jag hunnit se än så länge så finns ingen jfb. Huvudsäkringarna till dessa centraler sitter i egen ELDON-kapsling och är på 50A.

Nu till funderingen.
Jag behöver komplettera med jfb. Jag behöver förmodligen också en kapsling för kontaktorer (till nollspänningsutlösning). Kommunens direktiv är ju att använda automatsäkringar och det vill ju jag också. MEN kunden vill begränsa kostnader till max och vill endast göra minsta möjliga åtgärder.

Om jag använder automat till utgående grupper, måste jag då byta huvudsäkringarna till automat, pga selektivitet?
Blir lite som "att det ena medför det andra som medför det.."

Är det bättre att fortsätta med diazed, trots att kommunen föreskriver automat?

Hoppas på en bra diskussion

//WSP

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2013 11:44 #2 av Michell Martic
Har jag fel för mig om diazed är snällare mot överbelastningar, men snabbare mot kortslutningsströmmar.
Det är väl inte heller ovanligt med diazedsäkringar innan en normcentral. En vanlig villa har ju som oftast diazed i mätartavlan och dvärgbrytare i centralen.
Jag personligen ser inget problem i att låta diazedcentralerna sitta. Så länge det fortfarande är överskådligt vilken säkring som är till vad.

Nu kommer man väl få skit för att man tycker så ;)

12 jul 2013 12:54 #3 av Ronnie Lidström
Kör maskiner å sånt via befintliga diazed utan jfb och gör en ny normkapsling med jfb + dvärgar för allmänuttag.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.035 sekunder

Senaste foruminlägg