Jag har en fråga gällande Elsäkerhetverkets värdering av praktiktd. Som jag förstår var det till för ett par år sedan krav på minst fyra års praktik. Nu verkar man ha ändrat detta och infört ytterligare ett krav, att praktiken måste varit i en sammanhängande period om minst tre år (plus minst ett ytterligare år alltså, totalt minst fyra år.) Det innebär alltså att om man jobbar 2,5 år praktiskt, "går in" och jobbar som ex. konsult, teknisk säljare inom el eller dylikt, i fem år så krävs det, förutom ABL utbildning, alltså en ny praktikperiod om minst tre år för att kunna få ut behörigheten. Eller värderar man annat som en sökande sysslat med ocskå, ex. sådana arbetsuppgifter som jag nämnt ovan?
Hur gör man om den behörige på företaget man jobbat på dött? Av förklarliga skäl kan ju denne inte inyga praktiktiden...
Jo, kravet på sammanhängande praktiktid har tillkommit. Numer godtas endast elinstallationsarbete som avser utförande, reparation eller ändring av starkströmsanläggning som praktik för behörighet. Elinstallationsarbete på exempelvis fartyg godtas inte. Inte heller konstruktionsarbete och skälet är att detta inte är ett behörighetskrävande arbete. Jag anser dock att detta är fel, såväl arbete på fartyg som konstruktionsarbete borde delvis kunna åberopas. Men här har myndigheten alltså en annan uppfattning.
Om den behörige elinstallatören som ska intyga praktiktiden så brukar myndigheten kunna ta detta som ett särskilt ärende. Man måste då föra en dialog med verket hur man ska vidimera sin praktik. Dels bör det nog styrkas att elinstallatören verkligen är avliden. Detta ser nog myndigheten i sitt register. Dels så måste någon annan trovärdig person kunna styrka praktiken, till exempel en verkställande direktör eller liknande chefsperson.
Det kan alltså vara dumt att avsluta en sammanhängande praktikperiod strax före 3 års tid för att göra annat här i livet. Men om man bara byter arbetsgivare så är det inget problem.