Vilka elarbeten får en sk. "tekniker" utföra?

26 okt 2012 20:42 #1 av Anders Eklind
Hej, brukar göra en del jobb åt ett företag som säljer och servar maskiner på olika arbetsplatser, runt om i landet
Deras tekniker reparerar oftast maskinerna ute hos sina kunder.
Dessa tekniker har ingen eller mycket begränsad elkunskap och utför som regel sina reparationer utan att bryta
spänningen till maskinerna dom lagar/servar. Dom byter oftast något kretskort eller en stickpropp eller anslutningsledning.
Sist jag var där på deras verkstad så satte en tekniker fingrarna på fel ställe och fick sig en rejäl känga.
Det hela slutade lyckligt, men kunde såklart gått åt helsike. Jag kunde inte hålla käft utan sa till deras chef det som jag skulle sagt för länge sedan. Han vill nu att jag ska köra en säkerhetsgenomgång med dessa tekniker.
Visst kan jag informera om riskerna och vikten av att alltid bryta spänningen till den maskin dom ska serva eller reparera, men jag är lite tveksam till vad dessa tekniker egentligen får göra.
Som lekman får jag t.ex byta en 230V 16A stickpropp, om jag vet hur man gör, men får en sådan tekniker göra det yrkesmässigt i offentlig miljö.
Någon som har ett bra svar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2012 21:38 #2 av Slugge
Reparera maskiner får han väl?
Men kanske läge att gå genom lite säkerhet, införskaffa spänningsprovare osv..

28 okt 2012 20:14 #3 av Ronnie Lidström
En CE-märkt maskin räknas inte som en starkströmsanläggning, så den får "vem som helst" serva. Även om den innehåller högspänning och är 100m² stor.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

28 okt 2012 21:53 #4 av Anders Eklind

Ronnie Lidström skrev: En CE-märkt maskin räknas inte som en starkströmsanläggning, så den får "vem som helst" serva. Även om den innehåller högspänning och är 100m² stor.

Låter rimligt, då är det med samma logik, så att anslutningsledning och stickpropp ingår i maskinen och då får bytas av "vem som helst".
Tack för svar

29 okt 2012 06:08 #5 av Johannes Hammarstedt

Anders Eklind skrev:

Ronnie Lidström skrev: En CE-märkt maskin räknas inte som en starkströmsanläggning, så den får "vem som helst" serva. Även om den innehåller högspänning och är 100m² stor.

Låter rimligt, då är det med samma logik, så att anslutningsledning och stickpropp ingår i maskinen och då får bytas av "vem som helst".
Tack för svar

Ja, är det stickpropp får han rycka ur den och byta både stickpropp och anslutningskabel.
Är anslutningskabeln fast inkopplad till matande ände t.ex i en dosa, då är det behörighetskrävande att koppla loss eller ansluta den.

Behörighet AB

29 okt 2012 07:10 #6 av Ronnie Lidström
Tja.. Inte vem som helst kanske. Dessa teknikers chef måste ju se till att de har tillräckliga kunskaper för att kunna göra jobbet på ett säkert sätt.

Men det är åtminstone inte behörighetskrävande arbeten, utan regleras kanske i nåt maskindirektiv och arbetsmiljöverkets föreskrifter?

Detta har säkert nån annan bättre koll på. Mats Jonsson?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

29 okt 2012 08:31 #7 av Anders Eklind

Ronnie Lidström skrev: Tja.. Inte vem som helst
Men det är åtminstone inte behörighetskrävande arbeten, utan regleras kanske i nåt maskindirektiv och arbetsmiljöverkets föreskrifter?

Detta har säkert nån annan bättre koll på. Mats Jonsson?

Det är faktist reglerat i ELSÄK-FS 2006:1 och föreskriften inleds med:
1 § Dessa föreskrifter gäller arbete i yrkesmässig
verksamhet på eller i närheten av sådana elektriska
starkströmsanläggningar och elektriska anordningar där
det finns elektrisk fara för dem som deltar i arbetet.

Det jag tycker är xtra farligt är att det finns mycket helt o-utbildat folk ute i den allmänna mijön som knappt vet vad det är för färg på den viktigaste ledaren.
Många företag, kommuner och andra har inte en aning om att personalen måste vara instruerad och ha tillräcklig kunskap.

29 okt 2012 18:49 #8 av Mats Jonsson
Grundläggande bestämmelser om kravet på kompetens för elarbeten ges i regeringens föreskrifter, femte paragrafen i starkströmsförordningen (2009:22). Dessa regler gäller till exempel för arbete som gäller drift, underhåll, reparation och ändringar av såväl starkströmsanläggningar som anordningar, Innebörden är att innehavaren ska se till att elektriskt arbete utförs av, eller under ledning av, personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot person- eller sakskada.

Om arbetet ska utföras på starkströmsanläggning omfattas arbetet troligen av elinstallatörsförordningen (1990:806). Arbetet ska då utföras av elinstallatör vilket är en person som tilldelats behörighetsbevis som bland annat visar på att Elsäkerhetsverket bedömt att denna person har tillräckliga kunskaper och färdigheter för de arbeten som behörigheten omfattar. Eller så ska arbetet utföras av yrkesman som är under överinseende av elinstallatör och då ska elinstallatören se till att yrkesmannen har tillräckliga kunskaper och färdigheter.

Om arbetet ska utföras på en anordning, till exempel en maskin, eller arbeten på starkströmsanläggning som enligt föreskrifter är undantagna från krav på behörighet så gäller att innehavaren nu ska se till att det finns tillräckliga kunskaper och färdigheter.

Grundkravet är alltså att det finns tillräckliga kunskaper och färdigheter för arbetet oberoende av om arbetet sker på anläggning eller anordning. Skillnaden blir vem som ska till att nödvändig kompetens finns för det aktuella arbetet.

Jag brukar rekommendera att innehavaren ska informeras när, eller hellre godkänna att, arbetet sker av person som inte är fackkunnig. Detta oberoende av om arbetet gäller anläggning eller anordning. En elektriker kan i många fall betraktas som fackkunnig person.

Regeringens föreskrifter gäller oberoende av om arbetet innebär elektrisk fara eller inte för den utför arbetet och oberoende av arbetet utförs som fritidsverksamhet eller i yrkesmässig verksamhet. Elsäkerhetsverkets föreskrifter om elsäkerhet vid arbete (ELSÄK-FS 2006:1) gäller endast i yrkesmässig verksamhet och om det finns elektrisk fara för de som deltar i arbetet. En person som deltar i ett sådant arbete ska ha kunskap om innebörden och konsekvenserna av faran och ha utbildning om de säkerhetsåtgärder som är motiverade i förhållande till arbetsuppgifterna. Min erfarenhet är att många yrkesmän endast fått utbildning om de säkerhetsåtgärder som ska vidtas, till exempel ESA-utbildning. Men många saknar kunskaper om konsekvenserna av elfaran.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Bo Siltberg, Joel Eljo

31 okt 2012 07:57 #9 av Anders Eklind
Tack för det svaret:tummeupp:

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg