Har dålig koll på vad som gäller vid tillfälliga anläggningar med byggcentraler och liknande på typ byggarbetsplatser. Är det krav på JFB över allting som ansluts i uttag i byggcentraler t.ex? Skiljer sig reglerna över lag från vanliga anläggningar? Har läst om detta i föreskrifterna tidigare, men minns inte vad som sägs. Har inte tillgång till dom heller, så någon får gärna påminna mig om vad som gäller:)
I stort är det samma regler som för fasta installationer, inkl regler för JFB för uttag och handhållna maskiner upp t.o.m 32 A, och reglerna gäller tillika fram till uttaget/kopplingspunkten. Ett tillägg är t.ex att löst förlagda kablar till byggskåpen ska skyddas på lämpligt sätt.
Ja, detta krav finns under mobila och transportabla arbetsplatser där åtminstone containers platsar. För övrigt tror jag tillverkarens anvisningar för maskiner som hissar ska konsulteras. Det är väl inte fel att skyddsutjämna dessa också i vilket fall.
Här verkar också kraven på JFB vara strängare, 30 mA på allt (avsikten med matningen till en container är nog inte att driva en halv arbetsbyggplats). För byggplatser krävs också JFB på allt, men över 32 A så räcker en 500 mA JFB.
Branschen talar om tillfälliga anläggningar eller tillfälliga elanläggningar. Jag vill se det på ett litet annat sätt.
Dessa anläggningar är i sin grund starkströmsanläggningar men som har ett lite speciellt användningsområde där det krävs särskilda skyddsåtgärder. Läs gärna varje avsnitts inledning så ser ni förutsättningarna.
En bygg- eller rivningsplats (704) karakteriseras av risk för mekaniska påkänningar men barn förväntas inte inom denna typ av anläggning.
En plats för mässor och utställningar med mera (711) karakteriseras av många människor, barn och där utrymning kan bli ett problem. En kabelbrand skulle kunna få förödande konsekvenser.
En tillfälligt anordnad arbetsplats (717) karakteriseras av att anslutningspunktens nätdata är okända. Här gäller det ju arbetsplatser som uppkommer mer akut. Därav måste jordfelsbrytare användas för att åstadkomma automatisk frånkoppling. Förimpedansen är okänd.
Avsnitt 740 gäller för installationer med mekaniska anordningar med mera inom exempelvis tivolin. Denna typ av anläggning karakteriseras av utrustningar som ska plockas upp och ned ett otal gånger, hög förslitningsrisk och barn och ungdomar. Inom tivolin förekommer även djur.
Tackar, då var det som jag trodde ungefär. Är det krav på JFB på uttag upp till 32A? Hade för mig att det gällde upp till 16A. Kikade lite i föreskrifterna idag och såg en punkt som gällde dragavlastning på anslutningskablar. Vad menas i praktiken? Ska exempelvis en kabel som ansluts med trefas-handske i byggcentral dragavlastas på nåt särskilt sätt, eller gäller det som vanligt att man dragavlastar i exempelvis anslutningsdosor och liknande andra ställen där man ser att det behövs precis som i en vanlig installation??