Gräva ned EKLK 4x2,5mm

01 okt 2012 20:28 #1 av Anonym Gäst
En kund vill gräva ned 50m 4x2.5mm EKLK
säger att det är ok ?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2012 20:31 #2 av Ronnie Lidström
EKLK får förläggas i mark om den har mekaniskt skydd.

Vad ska den användas till? Menar du verkligen 4x2,5 (utan jord) och inte 4g2,5 (med jord)?

Ska den mata en elcentral så får du bara ut två faser nolla och jord (om det är en 4g2,5) eftersom PEN-ledare måste vara minst 10mm²

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

01 okt 2012 23:55 #3 av Claes Börjesson
Att gräva ner EKLK går bra, den skall dock inte läggas direkt i jord (den tål inte stenar lika bra som t.ex. EKKJ).

Att lägga den i ett sandskikt är godkänt, den måste inte läggas i rör även om många elektriker tolkar det som så...

Reckomenderar att jorda biledaren i båda ändar i detta fall, och att den läggs tillräckligt djup (frostfritt). Glöm inte varningsband.

/Claes Börjesson

(Nu får jag nog många elektriker på mig, leverantörerna anger nämligen mekaniskt skydd när EKLK ligger i mark, men detta innefattar även andra skydd än rör).

02 okt 2012 04:33 #4 av Mats Persson
Alla kablar ska väl ligga i sandskikt eg? Finns väl ingen kabel som är godkänd att förläggas runt stenar, som kan trycka sönderkabeln när det fryser...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

02 okt 2012 04:45 #5 av Tobias Karlsson
Får ner kabeln på 60cm (som det ska vara) och sand uppe på, gulband, sedan är det så att säga klart och betalt. Annars är ju rör smidigare..

/Linjemästare Karlsson

02 okt 2012 05:45 #6 av Ronny
Svar från Ronny i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
Glöm inte heller att tänka på spänningsfall och utlösningsvillkor,

02 okt 2012 07:24 #7 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm

Ronny skrev: Glöm inte heller att tänka på spänningsfall och utlösningsvillkor,

Är väll främst det som kan spöka...

02 okt 2012 14:44 - 02 okt 2012 14:45 #8 av Marcus Lundström
Det är helt upp till kabeltillverkaren att bestämma hur kabeln ska förläggas. Det finns ingen harmoniserande standard för alla EKLK kablar.
Tex. Drakas EKLK får inte läggas i mark uttan skydd mot mekanisk åverkan. Sådant skydd kan lämpligast vara rör. Vill man göra som förr i tiden så kan man ju lägga tegelstenar.

Installationskablar - EKLK 450/750 V
(Senast ändrad: 2004-06-16)Användning
Fast förläggning inom- och utomhus, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Får förläggas i mark om kabeln förses med ett extra skydd mot mekanisk åverkan. UV-skyddad för utomhusbruk i Norden. Ledarisoleringen skall skyddas mot direkt UV-ljus som kan uppkomma exempelvis i belysningsarmaturer och ljusskyltar.

www.draka.se/Default.aspx?tabid=71&productid=91133

02 okt 2012 19:18 #9 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
Jag skulle inte kalla ett lager sand för "skydd mot mekanisk åverkan" i alla fall, oavsett om någon säger något annat....

02 okt 2012 19:23 #10 av Martin
Svar från Martin i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
Rör är ju att föredra då det för det mesta går att dra om en kabel om det skulle behövas. Det är ju lite yrkes praxis att inte måla in sig i ett hörn.

Ja tegelstenar det har man ju varit med om. Vet services in i huset hemma ligger markerad lite sporadiskt med en planka här och där när de byggde huset.
Ett bra kabeldike och massa sand och markband så är de flesta nöjda. Men rör är aldrig fel! Jag la faktiskt en 50mm slang (vattenrör) mellan hus och garage. Där har jag lite Datakablar och signal kablar mm. Har en 100% tät anslutning mellan hus och garage så sett. Servicen till garaget ligger ju den i vanligt 50mm gulrör.

42

02 okt 2012 20:38 #11 av Tobias Karlsson
Ursäkta mig? Men läste jag verkligen rätt Martin? Lade du ner vattenrör och använde den till el relaterade kablar? Hur fan tänkte du där?

/Linjemästare Karlsson

03 okt 2012 04:30 #12 av Martin
Svar från Martin i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
Ett gäng tp kablar dvs cat6 etc Duger fullt gott att lägga i ett vattenrör. Ingen el Det har man ju markrör till.

42

03 okt 2012 07:25 #13 av Tobias Karlsson
Men varför? Då har ni ju missuppfattat allt vad märkning heter.
Kan ju bli lagom roligt för nästa ägare av huset när han gräver och hittar ett vattenrör, utgår från att han inte har något vatten till garaget och klipper röret, vips har han extra arbete...

/Linjemästare Karlsson

03 okt 2012 07:31 #14 av Ronnie Lidström
I mark utanför en vanlig bostad kan man nog inte ta för givet att några som helst standardfärger på markrör har använts.

Starkströmskablar ligger, om man har tur, i ett rör. Antingen vanligt VP-rör eller gult markrör. Andra kablar har jag sett ligga i allt från avloppsrör, vattenrör, vattenslang(!) till att ligga helt i det fria.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

03 okt 2012 08:27 #15 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
När jag började gräva hemma hos mig så hittade jag servisen till mitt hus, den ligger i vad jag tror är ett blåt vatten, eller avlopps rör som antagligen inte är gjort för utomhus bruk, då det räcker att man tittar på det så trillar det isär.

Får väll ta tag i i detta i framtiden och byta kanske,

03 okt 2012 13:02 #16 av Tobias Karlsson
Då kanske det är dags att vi alla börjar att förlägga kablar i rätt rör och inte tar det som är billigast och finns närmast.

Personligen vet jag inte hur många serviser jag har totalvägrat att koppla in just pga att kund har grävt ner vattenslang till servisen.

/Linjemästare Karlsson
Följande användare sa tack: Thomas Hausel

03 okt 2012 13:15 #17 av David R
Svar från David R i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
Största problemet som privatpersoner har när de skall dra lite rör för tele och dyl, är att gröna och orange rör är att dessa är svåra att få tag på.. Gula finns i parti och minut lite varstans. Det slutar oftast med att man lägger exempelvis PEM-slang just för tele.

Kommer själv att lägga PEM-slang nu när jag skall dra om inkommande tele, eftersom jag inte får tag på orange slang i vettig längd. Behöver 10-15 meter men de minsta jag kan lösa via kontakter är 50 meter.
Dessutom är befintlig telekabel från 70-talet dragen i PEM-slang och när dessa skall skarvar så blir det lättast att köra samma igen. Får skarva kabeln någon meter från avlämningspunkten på gatan. (Orkar inte med allt krångel som jag såhär långt har haft med i detta fall skanovas underleverantör. De började yra om att ta ut en planerare för att lägga om kabeln, eftersom den befintliga kabeln sitter fast under plattan på huset. Och det kan bli dyrt för min del om de skall göra så. Dessutom vägrar jag att de skall gräva upp min nygjorda dränering som är gjort på så sätt att det går inte att gräva upp utan att man måste göra om hela långsida igen.)

Behörig ingenjör inbrottslarm
Elkonsult
Teknikgalen

03 okt 2012 13:28 - 03 okt 2012 13:38 #18 av Tobias Karlsson
Varför inte lägga det i gula rör? Då vet nästa person att det är något som kan orsaka personskada.

/Linjemästare Karlsson

03 okt 2012 13:46 #19 av David R
Svar från David R i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
Skulle tele orsaka personskada?

Behörig ingenjör inbrottslarm
Elkonsult
Teknikgalen

03 okt 2012 14:59 #20 av Tobias Karlsson
Nej, men då vet man ju att det är annat än vatten i röret.
Har varit på för många kabelfel där folk har tagit för givet att det bara är vatten i röret och klippt av, bågfilar, kabelsaxer och annat har som tur var tagit hand om strömmen.

Dit jag vill jag komma är att börjar man dra telefon i vattenrör drar man snart el i samma rör.

/Linjemästare Karlsson

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg