- Tack mottaget: 438
Fluxio
Elbranschens mötesplats
Slugge skrev: Mats jag känner mig inte särskilt lugn ibland när man ser hur små samt även gigantiska byggfirmor förlägger kabel reglementsvidrigt, förlagd direkt under plattsättning, förlagd i 0-30, plöjd för grunt, skydds/markeringsband saknas eller vid sidan om osv, tvådagarskursen kanske behöver bli 3......
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Marcus Lundström skrev: Men är det inte så att rör avsedda för enkelisolerad ledning är behörighetskrävande arbete eftersom röret i sig blir en del av isoleringen.
Rör för kabel är inte behörighetskrävande eftersom röret inte utger sig som en del av isoleringen. Kabeln är ju redan dubbelisolerad.En följdfråga. Är det behörighetskrävande arbete att installera kabelstegar samt installations- och kabelkanaler?
J-Rock skrev: Offtopic:
Kajsa-Varg sa inte "Man tager vad man haver", hon har myntat ett uttryck (i två omgångar, tror jag)
"Man tager, om man så hava kan"
Ja och arbete utan spänning är farligare än arbete med spänning.Claes Börjesson skrev: Claes Börjesson skrev:
Att jobba med högspänning är farligare än lågspänning.
Claes svarar: Läs statistiken 2011 dog 3 personer i elolyckor, alla 3 högspänning. www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikat...ksrapport%202011.pdf
Sa han som tyckte installationerna var för dyra.....Claes Börjesson skrev: Claes svarade: Man väljer naturligtvis det sämsta alternativet ..... PVC, anhopning, 40 grader ....