Gräva ned EKLK 4x2,5mm

04 okt 2012 18:30 #41 av Mats Jonsson

Slugge skrev: Mats jag känner mig inte särskilt lugn ibland när man ser hur små samt även gigantiska byggfirmor förlägger kabel reglementsvidrigt, förlagd direkt under plattsättning, förlagd i 0-30, plöjd för grunt, skydds/markeringsband saknas eller vid sidan om osv, tvådagarskursen kanske behöver bli 3......

Visst är det fantastiskt! I Sverige kan man bli elinstallatör efter bara två dagars kurs och praktiken behöver inte ens förvärvas under överinseende av elinstallatör. Och då får man utföra jordtag. Jordtag tycker jag är en av de viktigaste säkerhetsåtgärderna i en starkströmsanläggning.

Men det finns en intressant sak med detta. Elsäkerhetsverket utövar bara tillsyn mot elinstallatörer när det gäller elinstallationsarbete. Om dem som lägger rör inte har behörighet gör Elsäkerhetsverket ingenting.

En elinstallatör kan anmälas till Elsäkerhetsverket.

Se länk
www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-s...fallig-elrenovering/

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2012 18:38 #42 av Marcus Lundström
Men är det inte så att rör avsedda för enkelisolerad ledning är behörighetskrävande arbete eftersom röret i sig blir en del av isoleringen.
Rör för kabel är inte behörighetskrävande eftersom röret inte utger sig som en del av isoleringen. Kabeln är ju redan dubbelisolerad.

Har fått för mig att det var därför anläggarna samvetslöst lägger markrör hej vilt, men jag hade tydligen fel.

En följdfråga. Är det behörighetskrävande arbete att installera kabelstegar samt installations- och kabelkanaler?

04 okt 2012 18:50 #43 av Claes Börjesson
Jag vet tyvärr inte hur man gör snygga citat /Claes

Slugge skrev:
Finns även bättre kabel än EKKJ, man har kommit på att tvärbunden polyeten är rätta melodin.
Claes svarar: Jag håller med dig att PEX är bättre än PVC, men hela denna diskussion gäller inte tekniska detaljer, utan principer

Slugge skrev:
Elgrossisterna har större utbud och märkesgrejer, minskar risken för felaktigt materialval. I nödfall kan det väl funka.
Claes svarar: Visst men de har inte öppet på helger, och de har ett rabattsystem som gör hemmapulare sura.

Slugge skrev:
Tror mer på en tredje väg, nånstans mellan dina alternativ.
Claes svarar: Visst , berätta om vägen …..

Claes Börjesson skrev:
Att jobba med högspänning är farligare än lågspänning.
Slugge svarade:
Det är jag tveksam till, .....
Claes svarar: Läs statistiken 2011 dog 3 personer i elolyckor, alla 3 högspänning. www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikat...ksrapport%202011.pdf

Claes Börjesson skrev:
Risken för ljusbåge är ju obefintlig i en nedgrävd kabel, .......
Slugge skrev:
Kabeln måste väl komma ut nånstans? Antar du menar att vagabonderande strömmar ökar om man gör fel val och gräver ner 4-ledare istället?
Utlösningsvillkoret behövs uppfyllas oavsett var kabeln finns.
Claes svarade: Man måste väga riskerna mot varandra, vilka faromoment finns det i att lägga ett tomrör ? Varför behövs det en BB3 för detta ändamål ? Med det nya föreslagna behörighetsystemet så kommer det att krävas en ”allmän behörighet” för samma jobb ....

Claes Börjesson skrev:
T.ex. skall man vid elcentraler inte märka med kortslutningström/För-impedans, det skall kanske sitta en färdig tabell med tillåtna maxlängder på de kablar man kan ansluta...
Eller fler jordfelsbrytare med olika selektivitet (10,20,30 mA).
Slugge skrev:
Får ju vara en stor tabell då liknande den som finns i SS med tanke på alla olika kabeltyper, förläggningssätt, anhopningar, omgivningstemp osv osv det finns.
Claes svarade: Man väljer naturligtvis det sämsta alternativet ..... PVC, anhopning, 40 grader ....

Slugge skrev:Det finns inte JFB som är selektiva genom att de har olika utlösningsström vad jag vet.
Claes Svarar:
Det finns det, jag har själv jobbat med det på jobbet. Både sådana där man kan ställa utlösningstiden och sådana med olika strömmar.
Här är 1 exempel www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/ve..._Jordfelsbrytare.pdf

04 okt 2012 19:12 - 04 okt 2012 19:13 #44 av Mats Jonsson

Marcus Lundström skrev: Men är det inte så att rör avsedda för enkelisolerad ledning är behörighetskrävande arbete eftersom röret i sig blir en del av isoleringen.
Rör för kabel är inte behörighetskrävande eftersom röret inte utger sig som en del av isoleringen. Kabeln är ju redan dubbelisolerad.En följdfråga. Är det behörighetskrävande arbete att installera kabelstegar samt installations- och kabelkanaler?

Jo, ditt resonemang kring enkel isolering respektive mantlad ledning har nog länge varit det som varit skälet till att det tidigare inte var behörighetskrävande att lägga rör i mark medan det krävdes behörighet för vanliga VP-rör i vägg. Därför kom det som en överraskning för många när verket förra året skrev att det krävs behörighet för rör i mark. 2002 skrev verket att det inte krävdes behörighet vid förläggning av rör i mark. När det blev behörighetskrävande att lägga rör i mark är det nog ingen som vet annat att det är någon gång mellan 2002 och 2011. Jag har frågat verket men inte fått något svar.

Det har i vart fall tidigare inte varit behörighetskrävande att montera stege och kabelkanaler. Men det kanske blev det i kväll. Fan vet med nuvarande ledning hos verket kan allt hända.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

04 okt 2012 19:37 - 04 okt 2012 19:45 #45 av Tobias Karlsson

J-Rock skrev: Offtopic:

Kajsa-Varg sa inte "Man tager vad man haver", hon har myntat ett uttryck (i två omgångar, tror jag)
"Man tager, om man så hava kan"

”Man tager om man så hafva kan ...”
Ska du rätta så rätta rätt...

Angående att högspänning är farligare än lågspänning.
Det stämmer men ändå inte.
Det sker garanterat mer olyckor med lsp än med hsp, fast i hsp så blir skadorna värre.
Så vad som är farligast kan man ju se med dubbla ögon på.
Sedan är det mycket riktigt som någon ovan sa, på hsp har man helt annat arbetsätt och tänker säkerhet på ett helt annat sätt.

/Linjemästare Karlsson

05 okt 2012 06:21 #46 av Johannes Hammarstedt

Claes Börjesson skrev: Claes Börjesson skrev:
Att jobba med högspänning är farligare än lågspänning.
Claes svarar: Läs statistiken 2011 dog 3 personer i elolyckor, alla 3 högspänning. www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikat...ksrapport%202011.pdf

Ja och arbete utan spänning är farligare än arbete med spänning.
Det måste det ju vara eftersom det är fler som dör vid arbete utan spänning.

Claes Börjesson skrev: Claes svarade: Man väljer naturligtvis det sämsta alternativet ..... PVC, anhopning, 40 grader ....

Sa han som tyckte installationerna var för dyra.....

Behörighet AB

05 okt 2012 14:35 #47 av Claes Börjesson
Claes svarade: Man väljer naturligtvis det sämsta alternativet ..... PVC, anhopning, 40 grader ....

Johannes svarade: Sa han som tyckte installationerna var för dyra.....

Claes Svarade: Naturligtvis behöver inte en elektriker, som kan räkna på det hela, utnyttja det sämsta alternativet. Om privatpersonen vill förlägga en kabel (utan att räkna) så måste han kanske dra en 2.5 mm medan elektrikern kan dra en 1.5 mm2.

M.a.o. fördel för elektrikern. Man synliggör också att hyra in en elektriker har sina fördelar.

För övrigt har jag inte i generella termer sagt att jag tycker att " installationerna var för dyra.....", lägg inte ord i munnen som jag inte sagt !!!!

Däremot anser jag att rabatt-systemet som finns är fel. Att kunna få 98% rabatt på en givare eller 80% rabatt på en kabel är åt H-e. 10-30% är mer relevant när man köper lite mer.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg