Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Krav på nätverksuttag i nybyggen?

08 sep 2012 01:49 - 08 sep 2012 01:50 #1 av Anders
Tjena.

Finns det några krav på att det skall finnas nätverksuttag/tvuttag i alla rum i nybyggen?
Gäller då villor

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
08 sep 2012 05:40 #2 av Ronnie Lidström
Det finns krav på nätverksuttag om det står i upphandlingen att det ska vara det, eller om kunden säger att hen vill ha det :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

08 sep 2012 06:19 #3 av Tobias Karlsson
Henen har alltid rätt =)

/Linjemästare Karlsson

08 sep 2012 06:48 #4 av J-Rock

Anders skrev: Tjena.

Finns det några krav på att det skall finnas nätverksuttag/tvuttag i alla rum i nybyggen?
Gäller då villor

Nybyggnad av vad?

08 sep 2012 07:02 #5 av Patrik Hedlund

J-Rock skrev:

Anders skrev: Tjena.

Gäller då villor

Nybyggnad av vad?

Villor? :whistle:

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

08 sep 2012 07:44 #6 av Marcus Lundström
Enligt SS4370146 "Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering" ska finnas telefonuttag i varje rum, tv också tror jag. Det kan man ju lösa med nätverksuttag.

Men detta är en komfortstandard som kan underlätta vid upphandling. Kunden kan hänvisa till att han vill ha en byggnad påförd enligt SS4370146 och då ska den ju följas.

10 sep 2012 07:27 #7 av J-Rock
Enligt SS-EN 50173-4
Fastighetsnät för informationsöverföring - Generella kabelnät- Del 4: Bostäder

Multimediaskåp SKALL monteras i varje bostad
Stjärnnät SKALL förläggas (även koax)
Alla trådar och kablar SKALL kontrakteras

1st uttag bör installeras var 3,75meter fri väggyta

MATO - Multi-Applications Outlet - "Allt i ett"
BCT - Infrastruktur koax skall klara 1GHz/3GHz - Broadcast Outlet
ICT- Infrastruktur data/telefoni minst 4 par = Cat5e - Telecommunications Outlet

Jag tycker att det är väldigt bra att köra både data och koax. Då målar man inte in sig i ett hör, som man kan göra om man bara väljer att köra t.ex. Lexcom´s variant med bara datakabel och baluner.
Kör man MATO uttag så kan man köra precis det man vill och har möjlighet att byta leverantör som distribuerar median som man köper.

10 sep 2012 19:46 - 10 sep 2012 19:48 #8 av Anders

J-Rock skrev: Enligt SS-EN 50173-4
Fastighetsnät för informationsöverföring - Generella kabelnät- Del 4: Bostäder

Multimediaskåp SKALL monteras i varje bostad
Stjärnnät SKALL förläggas (även koax)
Alla trådar och kablar SKALL kontrakteras

1st uttag bör installeras var 3,75meter fri väggyta

MATO - Multi-Applications Outlet - "Allt i ett"
BCT - Infrastruktur koax skall klara 1GHz/3GHz - Broadcast Outlet
ICT- Infrastruktur data/telefoni minst 4 par = Cat5e - Telecommunications Outlet

Jag tycker att det är väldigt bra att köra både data och koax. Då målar man inte in sig i ett hör, som man kan göra om man bara väljer att köra t.ex. Lexcom´s variant med bara datakabel och baluner.
Kör man MATO uttag så kan man köra precis det man vill och har möjlighet att byta leverantör som distribuerar median som man köper.

Skall monteras?
Om kunden ej vill betala för det då?

Det är ju inte direkt som kravet på jordfelsbrytare eller hur?

Vad är MATO uttag?

10 sep 2012 20:35 #9 av Ronnie Lidström
Skall och Skall.

Står det i en upphandling att: "anläggningen skall utföras enligt SS-EN 50173-4" så är det så.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

11 sep 2012 06:58 #10 av David R
Om man bara hänvisar till en standard Skall det utföras enligt den, eller på likvärdigt som bedöms vara lika bra.
Men det normala är att man avtalar om omfattning men har standarden som en grundnivå på utförande.

Om standarden säger ett uttag va 4e meter men man avtalar att det skall vara 1 uttag per rum är det det som gäller över standarden. Men sen tar standarden vid för allt runt om.

Standarder är ingen lag och måste inte följas per automatik. Dock hänvisar man till en standard skall den följas, och blir då en "Lag"

Behörig ingenjör inbrottslarm
Elkonsult
Teknikgalen

11 sep 2012 07:16 - 11 sep 2012 16:25 #11 av J-Rock

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
"Don't shoot the messenger"

Jag bara skriver det som står i Standarden.

Detta är ett MATO uttag.

Vi vill väldigt ofta profilera oss och säga att avi följer svensk standard, men i många avseenden gör vi inte det, utan gör avsteg utan att kanske påpeka detta för kunden.
Bilagor:

11 sep 2012 15:10 #12 av Marcus Lundström
De standarder som täcker elsäkerhet. dvs. SS4364000 följer nog i princip alla.

Komfortstandarderna som tex. den du nämner är främst till för de som sköter upphandling.
De behöver då inte vara insatta i branschen utan kan hänvisa till en viss standard. Och utan att veta någonting om elinstallationer kan de då säkerställa att de får en "bra" standard installation.

11 sep 2012 19:45 #13 av Anders

J-Rock skrev: "Don't shoot the messenger"

Jag bara skriver det som står i Standarden.

Detta är ett MATO uttag.

Det såg trång ut? :)
Hellre då dubbeldosa med ant i ena och 2xdata i andra.

11 sep 2012 19:56 #14 av Martin
Hur många är det ens som använder radiouttaget ? Känns ju sådär att det nyttjas. Kanske har spelat ut sin roll idag?

42

12 sep 2012 07:37 #15 av J-Rock
Marcus Lundström:
Så sant, men likväl så står det där.

Anders:
Så farligt trångt är det inte. Men man kanske inte behöver sätta ett MATO uttag på en senildosa...

Martin:
Jag har faktiskt satt upp en Rund strålande FM antenn hemma hos mig och använder således radiouttaget.
Bor vid ett berg, så jag har lite kass mottagningen om jag inte har en sådan.

Man behöver ju ändå på något sätt kunna få ut median i huset, varför inte köra både och?
Istället för att bara köra en av dom.

12 sep 2012 08:42 #16 av Kent Pedersen
Har centralanläggning och jag använder radiouttaget. Får med det en perfekt mottagning av en massa kanaler som för det mästa bara finns i storstäderna. Bor i Brf på landet

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

Sidan laddades på: 0.178 sekunder