Skyddsutjämning badrum

24 jul 2012 07:34 #1 av Tim
Hej!

Det är inte ofta jag gör badrum men nu har jag fått ett på halsen. Det är i en lägenhet och badrummet ska göras om.
Det ska upp en vattenburen handdukstork och detta ska gå från befintlig anslutning (f.d. element). Eftersom det var länge sedan och det nu finns nya regler om skyddsutjämning så undrar jag kort och gott hur man bäst gör denna skyddsutjämning på befintliga rör?

/Tim

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2012 09:23 #2 av Marcus Lundström
Skyddsjord 2,5kvmm i rör från samma grupp som badrummet. Tex. från närmaste dosa. PUS-klämma runt röret.
Anslutningen kan göras utanför badrummet om det går, dock ej dold.

24 jul 2012 11:07 #3 av Tim
Svar från Tim i ämnet Skyddsutjämning badrum
det är ungefär så jag förstått också men om jag då t.ex. har inkommande vatten som går direkt till vattenblandare. Hur gör jag då? Jag kan ju inte ha en lös tråd ut från väggen och koppla på vattenblandaren

24 jul 2012 11:36 - 24 jul 2012 12:03 #4 av Ronnie Lidström
Vid renovering där rörmokaren drar nya rör så brukar rörmokaren samla ihop alla rörändar någonstans, tex under handfatet. Där är det också lämpligast att ansluta jorden.

Läs även nedanstående diskussioner här på Fluxio. Finns även bilder där på utförda "kompletterande skyddsutjämningsjordningar" samt förslag på klämmor att använda.

→ Jordar du armeringen i badrumsrenoveringen?
→ Skyddsutjämning?!
→ Vilken minimiarea vid "Kompletterande skyddsutjämning" i badrum?
→ "Webbkurs" i skyddsutjämning och kompletterande skyddsutjämning.
→ skyddsutjämning i badrum
→ Det kittlar i duschen
→ Bilder på utförda skyddsutjämningar i badrum

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

24 jul 2012 13:40 #5 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Skyddsutjämning badrum
Det jag funderar på är om jag gjorde rätt sist jag gjorde elen i en ville, och skyddsutjämnade badrummet.. Då badrummet är i källaren så gick rörisen in med två stick i badrummet, ett i ena hörnet till duschkabin o ett i andra hörnet till handfat och toastol. Då det badrummet gränsade till en liten hall och pannrummet så drog rörisen rör i pannrumet, satte ett T o in med ena sticket, ut med det andra i hallen o sen vinklade in det i badrummet.
Så då löste jag jordningen genom att sätta en PUS-klämma runt varje rör vid T-sticket och en stump VP till badrummets dosa o anslöt jorden där.
Känns detta korrekt gjort, eftersom det ena rörparet dels går genom en brandcell ( pannrum-hall ) och dels går ca 1,5 m genom den lilla hallen innan det går in i badrummet. Tilläggas ska att hallen delar grupp med badrummet. Totalt tre armaturer och två VU på hela gruppen, samt värmegolv i badrummet.
Kan jag sova gott hädanefter också lr ska jag göra om o sätta klämmorna inne i badrummet ?

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

24 jul 2012 14:09 #6 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Skyddsutjämning badrum
Ser inga problem med det (förutom rördragningen som jag låter vara osagd). Längden rör fram till skyddsutjämningen har faktiskt ingen betydelse vad jag kan se, oberoende på om det är skyddsutjämning eller kompletterande skyddsutjämning det handlar om. Det går ju ingen ström i dessa rördelar vid fel. Huvudsaken är att alla ledande delar i badrummet är utjämnade någonstans i huset.

Den längd man kan behöva se upp med är skyddsledaren, dvs avståndet från badrummet till den punkt alla skyddsledare i badrummet kopplas samman med skyddsutjämningen.

Vid fel utifrån spelar det ju ingen roll - då räcker det att skyddsutjämna allting vid centralen för det ger samma potential på alla ledande delar. Vid fel inifrån badrummet (t.ex kortslutning i TM) kommer strömmen i skyddsledaren att ge ett spänningsfall mot rören som beror på skyddsledarens längd fram till skyddsutjämningen. Det ska dock till stora strömmar och ledningar på över 10 meter för att det ska bli ett problem.

24 jul 2012 16:03 #7 av Tim
Tack för tipsen! Nyttiga trådar som får sparas som favoriter.

I mitt fall så har jag en vägg, på denna väggen som är 2 meter bred. Till höger har jag fyra inkommande rör, två ska till duschen och två till vasken. Detta kommer ligga synligt och utgå därifrån. Vad jag kan komma att tänka på är att dra en slang i väggen och dra dit en 2,5 skyddsjord från ccentralen. Sätta en IP44 dosa över röret och sedan slänga ut en liten snutte kabel och skyddsutjämna de inkommande rören. Detta borde vara ok?

Några andra tips på "finare" installation?

24 jul 2012 19:11 #8 av Tim
Vid närmre eftertanke så borde det vara okej att bara ha ett rör ut från väggen som skyddsjorden kommer ut genom

24 jul 2012 19:50 #9 av Ronnie Lidström
Är alla rör utanpåliggande säger du? Går de inte ihop någonstans där en jordklämma inte kommer synas? Utanför badrummet?

Du behöver inte dra 2,5mm² jord ändå till centralen. Du ska dra den till badrummets befintliga jord.

Poängen med "lokal kompletterande skyddsutjämning" är ju att alla främmande ledande delar i badrummet ska ha samma potential. Dvs de ska vara förbundna med varandra så nära badrummet som möjligt.

Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utg. 2 skrev: 701.415.2 Tilläggsskydd: Kompletterande skyddsutjämning
Fordringarna ändras enligt följande:
En lokal kompletterande skyddsutjämning enligt avsnitt 415.2 ska utföras. Denna kompletterande skyddsutjämning ska omfatta skyddsledare som är anslutna till utsatta delar och berörbara främmande ledande delar i badrummet och/eller duschrummet.
Den kompletterande skyddsutjämningen kan monteras utanför eller inne i badrummet och/eller duschrummet, företrädesvis i närheten av den punkt där främmande ledande delar förs in i utrymmet.
De lokala kompletterande skyddsutjämningsledarnas area ska vara i enlighet med avsnitt 543.1.3.
Följande är exempel på främmande ledande delar som kan förekomma:

• metalliska delar på vatten- och avloppsrör
  • metalliska delar på värme- och luftkonditioneringssystem
  • metalliska delar på gasrör
  • berörbara metalliska delar av byggnadskonstruktionen.

Plastbelagda metallrör behöver inte anslutas till den lokala kompletterande skyddsutjämningen under förutsättning att de inte är berörbara inom utrymmet. Detta gäller inte sådana rör som är anslutna till berörbara ledande delar som inte är potentialutjämnade.
I byggnader som saknar skyddsutjämningssystem ska följande främmande ledande delar som förs in i badrum och duschrum ingå i den kompletterande skyddsutjämningen:
  • delar av vatten- och avloppssystemet
  • delar av värme- och luftkonditioneringssystemen
  • delar av gasförsörjningssystem.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

24 jul 2012 20:02 #10 av Tim
De kommer ut fyra rör ut väggen och det är från grannens vägg, ingen aning hur det är kopplat inne i väggarna.

Centralen sitter 3m från badrummet och är det enklaste sättet att komma dit på. Du skriver först att jag inte behöver ta det från centralen, och sen att jag ska ta den från badrummets jord. Betyder det att jag inte får ta det direkt från centralen?

24 jul 2012 20:05 #11 av Tim
Läste detta på elsäkerhetsverkets hemsida:

Enligt Svensk Elstandard, SEK, ska skyddsutjämningen göras mellan utsatta delar och berörbara främmande ledande delar i badrummet. Sammankopplingen behöver inte göras inne i badrummet. Det är tillräckligt att skyddsutjämningen är utförd vid den central som matar gruppledningarna till utrymmet för bad eller dusch.

Så jag kan nog ta bort den följd frågan :)

25 jul 2012 05:56 #12 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Skyddsutjämning badrum

Bo Siltberg skrev: Ser inga problem med det (förutom rördragningen som jag låter vara osagd). ...

Det var två killar från landet i öst som snickrade/satte kakel/drog rör/la tak/bilade och göt/etc.. Ja du förstår vad jag menar, så svensk standard va det väl lite si o så med, vid alla moment. Och att jag ville va noga/göra rätt/följa regler med elen hade dom noll förståelse för, så byggarn fick va på dom hela tiden då dom mosade slang,missade vissa dosor vid gips, och hade tänkt att lägga golvvärmen själva för att komma vidare med plattsättningen... Tur att jag kom dit precis när dom var i färd med att riva ut kabeln på golvet.. hann precis o få stopp på dom. Mätte den kabeln flera ggr mer än normalt..
Men, kabeln mellan PUS-klämmorna och gruppdosan är nog bara 2,5-3 m,och 2,5mm2 Gul/Grön då, och till central från dosan är det ca 6m kabelväg.. M.a.o inget problem då alltså.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

31 jul 2012 11:43 #13 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Skyddsutjämning badrum

Marcus Lundström skrev: www.fluxio.se/forum/showroom/11499-bilde...-i-badrum.html#11515
Då mister man hela principen med kompletterande skyddsutjämning. Utjämningen ska ske i eller så nära badrummet som möjligt.

Jag misslyckas med att finna fog för att den kompletterande skyddsutjämningen måste göras så nära badrummet som möjligt. Så vitt jag kan se kan det lika gärna göras utanför, eller t.o.m i centralen.

Som tillägg till Ronnies utdrag ur reglerna ovan (701.415.2) finns ett råd:

Fordringarna på kompletterande skyddsutjämning i utrymmet kan anses vara uppfyllda om en skyddsutjämning har utförts vid gruppcentralen som matar utrymmet.

Om detta inte är möjligt ska den kompletterande skyddsutjämning göras lokalt i eller i anslutning till utrymmet.

Notera också I byggnader som saknar skyddsutjämningssystem...

Som utgångspunkt kan bilderna på skyddsutjämning här användas
www.voltimum.se/news/4751/infopro.profne...gn=VoltiNEWS20111004

Det faror som behöver skydd är:
1. Jordfel utanför badrummet som spänningssätter utsatta delar mot främmande ledande delar.
2. Jordfel i badrummet som som spänningssätter utsatta delar mot främmande ledande delar även vid skyddsutjämning.
3. Jordfel/åska som spänningssätter främmande ledande delar mot utsatta delar.
4. Mer?

Om skyddsutjämningen är gjord vid centralen så får man skydd mot 1 och 3. Det blir samma potential mellan utsatta delar och främmande ledande delar för det går ingen ström i skyddsledarna till badrummet.
Vid fall 2 går det en ström i skyddsjordsledaren som ger ett spänningsfall fram till den punkt där skyddsutjämningen är gjord som teoretiskt kan bli farligt.

Det är alltså bara främmande ledande delar som inte är möjliga att skyddsutjämna vid centralen som behöver skyddsutjämnas i/vid badrummet.

Eller vad har jag missat?

14 apr 2013 19:48 - 14 apr 2013 20:18 #14 av Johan Larsson
hej hittade detta på elsäkerehetsverketshemsida håller på med ett badrum och tycker detta är förvirrande

"Kompletterande skyddsutjämning i bad- och duschrum
Elsäkerhetsverket får många frågor om vad som gäller för kompletterande skyddsutjämning i bad- och duschrum.

Svaren på frågorna varierar beroende på om skyddsutjämningen rör en nybyggnad eller en ombyggnad.

Nybyggnad
Regler för installationer finns i svensk standard, SS 436 40 00. Standarden har presumtion av föreskriften ELSÄK-FS 2008:1, vilket innebär att reglerna är förhandsgodkända av Elsäkerhetsverket om inte någon säkerhetsbrist kan visas.

Enligt SEK Svensk Elstandard ska skyddsutjämningen göras mellan utsatta delar och berörbara främmande ledande delar i badrummet. Sammankopplingen behöver inte göras inne i badrummet. Det är tillräckligt att skyddsutjämningen är utförd vid den central som matar gruppledningarna till utrymmet för bad eller dusch. Kontakta SEK Svensk Elstandard för mer information om detaljerna kring utförandet.

Ombyggnad
Vid ombyggnader i föreskrifternas mening ska hela bad- eller duschrummet utföras enligt samma regler som gäller vid nybyggnad. Ombyggnad av elanläggningen i föreskrifternas mening innebär att hela elinstallationen ändras eller byggs om i utrymmet.

Om du till exempel renoverar ett befintligt badrum genom att endast byta ut väggbeklädnad och porslin så räknas det inte som en ombyggnad av elanläggningen."

hur menar dom med att samankopplingen inte behöver göras inne i badrummet?

och vad menar dom med "Det är tillräckligt att skyddsutjämningen är utförd vid den central som matar gruppledningarna till utrymmet för bad eller dusch"?

skulle det då räcka med att skyddsutjämna vattenfördelaren för badrummet?

www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyhete...i-bad--och-duschrum/

//Johan

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB

14 apr 2013 20:48 #15 av Henrik Eriksson
De menar att du kan dra en skyddsutjämningledare grön/gul från centralens PE skena och till stammen för vattenrören. Detta brukar bli enklast om man tex har vattenburen handdukstork och inte vill se en Grön/gul ledare.

Sammankopplingen syftar de på att du inte behöver ta den PE kabel som finns inne i badrummet och försörjer andra saker. Utan du kan dra från centralen istället.

Träffar du röris så be om lite kopparsvep att använda ihop med ringkabelskor.

14 apr 2013 22:00 #16 av Johan Larsson
vatten fördelaren sitter utanför badrummet och så går det rör till toa handfat duchblandare därifrån

räcker det då med skyddsutjämning på vattenfördelaren eller måste jag sätta både i vattenfördelaren och även inne under handfatet
det är koppar rörhela vägen?

//Johan

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB

Sidan laddades på: 0.063 sekunder

Senaste foruminlägg