Elektrikerförbundet SEF stämmer Bravida för att de tog emot praktikant!

23 nov 2011 19:18 #21 av Svenne Eriksson
Jag vill gärna kontinuerligt skicka mina anställda på elsäkerhetskurser, men jag tycker det är lite svårt att veta vilken kurs man ska välja?

En "allround" kurs som alla elektriker bör gå varje/varannat år? Detta vore nåt för EUU att ta tag i ;)

Vad jag tycker kursen borde innehålla:
  • Arbetsmiljöfrågor: Hur man får en säker byggarbetsplats, jordfelsbrytarkrav på byggström, andra arbetsmiljökrav osv
  • Prata om elolyckor som varit och vad man kan göra för att det inte ska hända igen.
  • Kontroll före idrifttagning
  • Vanliga föreskriftsfrågor: Sådant som för tillfället många undrar över.

Kanske redan finns en kurs som motsvarar detta?
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2011 19:24 #22 av Oskar

Åke Gustafsson skrev: Visst är det bra att det finns ett fack som kan stå på de anställdas sida vid konflikter osv.

Men SEF motarbetar ju sina medlemmar!

Om jag fick önska så skulle jag vilja att SEF engagerade sig mer åt elsäkerhetsfrågor än anställningsvillkor/löner!
Jag tycker det är bra då facket tar upp arbetsmiljöfrågor, hur man ska få en säker arbetsplats osv. Men jag har aldrig hört talas om att SEF ställer några som helst krav på att företagen måste låta sina elektriker kontinuerligt gå kurser i elsäkerhet!

Detta borde vara en bra krav att ta upp i nästa avtalsrörelse!

Då kanske t.o.m. jag skulle överväga att gå med i facket B)


Hehe.. Åke du vet väl vad en fackförening är till för?

Men du kom med ett väldigt bra förslag till arbetsmiljöfråga! En motion till nästa avtalsrörelse kanske?
Lovar du att gå med om jag lämnar in en motion om det nästa avtalsrörelse? ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2011 19:28 #23 av Ronnie Lidström
För att återgå till topic:

Artikel i ämnet "från andra sidan".

lotidningen.se/2011/01/11/lonlosa-elektriker-ett-fall-for-ad/

Det är dock ingen av artiklarna som frågat personerna det handlar om vad de själva tycker om att ha blivit utnyttjade av stora stygga Bravida?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2011 19:42 #24 av Oskar

Ronnie Lidström skrev: För att återgå till topic:

Artikel i ämnet "från andra sidan".

lotidningen.se/2011/01/11/lonlosa-elektriker-ett-fall-for-ad/

Det är dock ingen av artiklarna som frågat personerna det handlar om vad de själva tycker om att ha blivit utnyttjade av stora stygga Bravida?


Jag själv jobbar på Bravida. Och man kan tycka att ett så stort företag borde kunna lagar och avtal lite bättre, även av min egen erfarenhet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2011 20:02 #25 av Ronnie Lidström
Om det är olagligt att ha elektriker som praktikant. Hur kommer det då sig att kommunen/Arbetsförmedlingen erbjuder företag detta?

Dom om nån borde väl veta vad som gäller?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2011 20:12 #26 av Oskar
Tyvärr tror jag inte kommun eller arbetsförmedling har någon som helst koll på ellagstiftningen.

Arbetsförmedlingen har tex samarbetat lokalt med SEF i Uppsala för att de har ingen som helst koll på vad som gäller för elektrikerlärlingar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2011 20:32 #27 av Åke Gustafsson
Var någonstans i Ellagen står det att man ej får ha praktikanter?

Tror inte att EIO håller med om detta

Från Artikeln på Svenskt Näringsliv

– Jag utgår från att vi vinner det här målet. Dels finns rena juridiska argument som talar emot SEF, dels förstår jag inte varför vi inte ska få vara med och bekämpa ungdomsarbetslösheten. Att facket vill stänga arbetsmarknaden för unga arbetslösa är helt obegripligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 nov 2011 11:25 #28 av Oskar

Åke Gustafsson skrev: Var någonstans i Ellagen står det att man ej får ha praktikanter?

Tror inte att EIO håller med om detta

Från Artikeln på Svenskt Näringsliv

– Jag utgår från att vi vinner det här målet. Dels finns rena juridiska argument som talar emot SEF, dels förstår jag inte varför vi inte ska få vara med och bekämpa ungdomsarbetslösheten. Att facket vill stänga arbetsmarknaden för unga arbetslösa är helt obegripligt.


Du måste vara anställd på företaget för att få utföra elinstallationer. Ska ta reda på lite mer exakt var det står.

Här har du iaf några tankar från EIOs motpart:

www.sef.se/Kollektivavtal/Wenngrenfunderar.aspx
Följande användare sa tack: Johan Andersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 nov 2011 16:14 #29 av Johan Andersson
Kul att läsa från båda sidor!

Ronny Wenngren på SEF verkar vara ovanligt lugn och sansad (för att vara fackligt engagerad :rulla: )

Han skulle ni bjuda hit!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2012 14:37 - 21 mar 2012 14:41 #30 av Linda-Marie
Hade det varit en vanlig praktikant så hade det varit bra med fackets reaktion på det hela eftersom de kan oftast skickas på sina egna ärenden och jobb och i många fall är det bara "skitgöra" som många råkar ut för.

Dock så är det oerhörd skillnad mellan en vanlig praktikant, och när det gäller elektriker praktikant (och många andra hantverksyrken). En elektriker praktikant får inte göra något självständigt arbete så det är helt omöjligt att få "gratis arbete" från en elektriker praktikant. Det är därför reaktionen är så stort emot SEFs agerande för SEF försvårar rekryteringen av lärlingar, dvs de försvårar lärlingarnas chans att visa vad de kan inför potentiell lärlingsplats, när de inte accepterar att vi får praktik.

Uppföljningen på just den historien om killen i Västerås är att den praktikanten fick en lärlingsplats efteråt, just för att han hade kunnat visa vad han gick för under praktiken. De anställde honom efter praktiken, så fort de fick råd med en ny lärling.
.
Det är oerhört svårt att få lärlingsplats idag just för att en lärling inte får arbeta ensam och är ofta snarare en kostnad för de flesta företagen, än ytterligare inkomstdrivande anställd. Majoriteten av elektrikerföretagen har arbeten där det endast krävs en elektriker på varje plats och att skicka en fullbetald elektriker och en lärling till dessa jobb blir två som ska ha lön för ett arbete som betalar endast en elektriker.

Elektrikerföretagen vill inte köpa grisen i säcken när de väljer lärlingar, så för att vi ska få en chans att visa vad vi går för så måste vi få göra praktik!

Det är DET som SEF måste förstå i den situation som är idag, att de måste låta oss få göra den praktik vi får tag i, för att öka chansen att vi blir erbjudna lärlingsplats när tillfälle uppstår.

Jag har personligen varit aktivt arbetssökande som lärling sedan Juli 2011 och jag har sökt till över 500 olika positioner som lärling. Jag har fått tre svar med "nej tack" och övriga hör inte ens av sig. Sist jag kollade antalet sökande till en tjänst i södra Sverige så var det över 700 ansökningar till tjänst för 1 person.

Inget företag vill ha en person som bara sitter hemma och väntar, SEF borde vara glada att vi vill vara aktiva under arbetssökandet för att öka våra chanser att få lärlingsplats.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, puttrix

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2012 14:49 - 21 mar 2012 15:19 #31 av Linda-Marie

Oskar Larsson skrev:

Åke Gustafsson skrev: Var någonstans i Ellagen står det att man ej får ha praktikanter?

Tror inte att EIO håller med om detta

Från Artikeln på Svenskt Näringsliv

– Jag utgår från att vi vinner det här målet. Dels finns rena juridiska argument som talar emot SEF, dels förstår jag inte varför vi inte ska få vara med och bekämpa ungdomsarbetslösheten. Att facket vill stänga arbetsmarknaden för unga arbetslösa är helt obegripligt.


Du måste vara anställd på företaget för att få utföra elinstallationer. Ska ta reda på lite mer exakt var det står.

Här har du iaf några tankar från EIOs motpart:

www.sef.se/Kollektivavtal/Wenngrenfunderar.aspx


Det där stämmer inte alls. Praktikanter får utföra elinstallationer, men inte egna. Mao - en av företaget anställd behörig elektriker måste instruera om vad som ska göras och hur, och sedan efterkontrollera arbetet hela tiden.

Elektrikerföretagen har full koll på reglerna, helst stora företag som Bravida. Att de inte skulle veta vilka regler som gäller är oerhört naivt då det är grunden i hela elektriker branschen. Att inte följa regler inom elektriker branschen är oftast direkt dödande/skadande och en oerhört kostnad eftersom de är direkt ansvarig för hela elinstallationen. Företag som inte kan reglerna går i konkurs direkt.

EDIT: Detta är nog den förordning du pratar om:

Elinstallatörsförordning (1990:806)

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

Dock räknas inte praktikant som yrkesman och det står ingenstans att man måste vara yrkesman (anställd) för att få göra praktik. Endast delen under överinseende av elinstallatör tillämpas för praktikanter med förändringen som är anställd i samma företag som praktikanten utför praktik hos.

Detta är redan utrett hos alla elektriker utbildningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2012 10:12 #32 av Ronnie Lidström
Uppföljning i ämnet:

EIO skrev: AD säger ja till praktik för arbetslösa

Elektriska Installatörsorganisationen EIO vann det så kallade "Praktikantmålet" i Arbetsdomstolen (AD). AD slår fast att elteknikbranschens kollektivavtal Installationsavtalet inte förhindrar branschen att ta emot praktikanter, anvisade av Arbetsförmedlingen eller kommuner.


>>Läs hela artikeln på eio.se här
>>Läs hela domen från Arbetsdomstolen här (pdf)
(Hittar ingen ny artikel i ämnet på sef.se annars skulle jag länkat dit också)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 sep 2012 19:25 - 27 sep 2012 19:34 #33 av Oskar

Linda-Marie skrev:

Oskar Larsson skrev:

Åke Gustafsson skrev: Var någonstans i Ellagen står det att man ej får ha praktikanter?

Tror inte att EIO håller med om detta

Från Artikeln på Svenskt Näringsliv

– Jag utgår från att vi vinner det här målet. Dels finns rena juridiska argument som talar emot SEF, dels förstår jag inte varför vi inte ska få vara med och bekämpa ungdomsarbetslösheten. Att facket vill stänga arbetsmarknaden för unga arbetslösa är helt obegripligt.


Du måste vara anställd på företaget för att få utföra elinstallationer. Ska ta reda på lite mer exakt var det står.

Här har du iaf några tankar från EIOs motpart:

www.sef.se/Kollektivavtal/Wenngrenfunderar.aspx


Det där stämmer inte alls. Praktikanter får utföra elinstallationer, men inte egna. Mao - en av företaget anställd behörig elektriker måste instruera om vad som ska göras och hur, och sedan efterkontrollera arbetet hela tiden.

Elektrikerföretagen har full koll på reglerna, helst stora företag som Bravida. Att de inte skulle veta vilka regler som gäller är oerhört naivt då det är grunden i hela elektriker branschen. Att inte följa regler inom elektriker branschen är oftast direkt dödande/skadande och en oerhört kostnad eftersom de är direkt ansvarig för hela elinstallationen. Företag som inte kan reglerna går i konkurs direkt.

EDIT: Detta är nog den förordning du pratar om:

Elinstallatörsförordning (1990:806)

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

Dock räknas inte praktikant som yrkesman och det står ingenstans att man måste vara yrkesman (anställd) för att få göra praktik. Endast delen under överinseende av elinstallatör tillämpas för praktikanter med förändringen som är anställd i samma företag som praktikanten utför praktik hos.

Detta är redan utrett hos alla elektriker utbildningar.


Hur kan du missa att det står att man måste vara yrkesman???

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman
under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

Vet inte vad du gått för elektrikerutbildningar men både på ECY och Elsäkerhetsverket har de en annan syn än vad du påstår.

Och vad gäller personen i fråga som var ärendet gäller så var det ingen solskenshistoria som handlar om att han "lyckligtvis" fick tag på en praktikplats. Han var anställd på företaget, han blev uppsagd pga arbetsbrist, ams ordnade praktikplats åt honom på samma företag där han då fick utföra precis samma arbete som när han var anställd dock gratis, sedan blev han anställd igen.
SEF ansåg att han borde fått lön hela tiden eftersom han utförde samma arbuppgifter som när han var anställd.
En lärling är under utb, man kan inte bara se till att denna ska dra in pengar till företaget.


Men varför man är så mkt emot praktikplatser som sker efter man slutat gymnasiet är att de ska anställas som lärlingar. Det handlar också framförallt om att vi inte ska dumpa våra anställningsvillkor för att få tag på ett jobb. Det är liksom grundtanken med att man går ihop och bildar ett fackförbund. Att man kommer överens om att man inte ska ta ett jobb till sämre villkor än vad man kommit förhandlat fram. Där villkoren förhandlas fram i ett kollektivavtal som arbetstagare och arbetsgivare är överens om.
Sedan ser man till att så många som möjligt är medlemmar och så många företag som möjligt har kollektivavtal med sina anställda.
På så sätt skyddar sig arbetare och företag att det kommer arbetare och dumpar löner eller villkor... eller för företagen att det kommer företag som dumpar priserna och konkurrerar på samma villkor.

Att börja lätta på våra anställningsvillkor innebär att man öppnar upp för något som man i andra branscher inte är så nöjda med och där man har svårt att få bukt med problemet. Att gratisjobb blir mer regel än undantag. Där man förväntas att jobba gratis för att att arbetsgivaren ens ska titta åt ditt håll.
Andra branscher är avundsjuka på att vi har så bra anställningsvillkor... detta är inget vi vill ska förstöras i våran bransch.

Grovt sagt så är det kanske så att det utbildas för många elektriker i dag? Kanske därför det är så svårt att få tag på en anställning?

Linda-Marie skrev: Elektrikerföretagen har full koll på reglerna, helst stora företag som Bravida. Att de inte skulle veta vilka regler som gäller är oerhört naivt då det är grunden i hela elektriker branschen. Att inte följa regler inom elektriker branschen är oftast direkt dödande/skadande och en oerhört kostnad eftersom de är direkt ansvarig för hela elinstallationen. Företag som inte kan reglerna går i konkurs direkt.


:whistle: .........i en av de bästa världar skulle inte facket finnas heller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 sep 2012 19:27 #34 av Claes Melkersson
Åke! SEF motarbetar sina medlemmar?
SEF är sina medlemmar.

Problemet med arbetsmiljöfrågor är att vi har jävligt bra regler som reglerar detta, men efterföljs dom? Nej i flesta fall. Därför det finns något som kallas skyddsombud på varje firma(eller ska finnas) Och när man väl blivit skyddsombud finns det hur många kurser som helst att vidareutbilda sig i!

Jag tycker anställningsvillkor är jätte viktigt att SEF fortsätter jobba med. Vi har hur bra villkor som helst där men många vet inte om dom då det finns massa exempel på felaktiga anställning, t.ex. elektriker är provanställa som man absolut inte får vara om man inte först har en förhandling med SEF som då skall godkänna detta.

Komma till löner så vill vi elektriker bara ha våran bit av kakan. Företagen går i vinst då ska vi också få mer pengarna.
Det är även viktigt att våra löner förljer inflationen då mat blir dyrare, hyran höjs, ja i princip allt blir dyrare.
Får vi då inte en löneförhöjning som motsvarar det så är det ju en lönesänkning och det vill absolut inte jag ha!

Kanske inte skulle vara helt fel att bli medlem!
Tillsammans är vi starka!!!!
Följande användare sa tack: Oskar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 sep 2012 14:24 #36 av Ronnie Lidström
Citat från Elsäkerhetsverkets facebooks-sida där frågan också diskuteras:

Unga Elektriker: Hur anställningsförhållandet enligt 6 § elinstallatörsförordningen ska se ut inte är reglerat. 6 § säger bara att det ska finnas ett anställningsförhållande. En praktikplats kan vara en form av anställningsförhållande. /Fredrik Sjödin, Överinspektör


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg