Elektrikerförbundet SEF stämmer Bravida för att de tog emot praktikant!

22 nov 2011 21:03 #1 av Åke Gustafsson
Nu har det väl ändå snurrat om totalt för facket ?!?!? :smack:

Praktik och lärlingsplatser är viktiga för att ge unga en ingång på arbetsmarknaden. Så långt är fack och arbetsgivare överens. Men när företaget Bravida i Västerås, efter att ha kontaktats av Västerås Stad, upplät en praktikplats till en ung och arbetslös elektriker, då svarade elektrikerfacket med att stämma företaget i Arbetsdomstolen.

Under den ekonomiska krisen 2009 hade många ungdomar som gått elprogrammet på gymnasiet svårt att få lärlingsplatser. I Västerås kontaktade både Arbetsförmedlingen och kommunen flera företag i jakten på praktik- och lärlingsplatser. Allt för att hjälpa nyutbildade men arbetslösa med steget in på arbetsmarknaden.

– Att tillbringa två-tre månader på en arbetsplats förbättrar möjligheterna att få jobb, antingen på det företag där man är eller någon annanstans, säger Ulf Nordström, jurist på bransch- och arbetsgivarorganisationen EIO som nu möter Svenska Elektrikerförbundet, SEF, i Arbetsdomstolen, AD.

Facket har nämligen stämt två av de företag som svarade på nödropet och erbjöd arbetslösa praktikplatser och menar att det är ett brott mot kollektivavtalet. Istället för praktikplatser skulle företaget anställt den arbetslöse.


www.svensktnaringsliv.se/fragor/kompeten...tikanter_145099.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2011 21:18 - 22 nov 2011 21:20 #2 av Patrik Hedlund
Ja, vad ska man säga. Ord är överflödiga.

(Visst, man får väl kanske vara lite källkritisk när uppgifterna kommer från "motsatt sida", men det låter ju ganska mycket som facket. Tillsvidareanställningar, annars är det bättre att de är arbetslösa. LO pratar om att man aldrig någonsin ska jobba gratis. *Hallå* Jorden anropar.)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2011 22:10 #3 av Henric Andersson
Ingen ska utnyttgas och behöva jobba gratis. Inget jobb är så viktigt och så bra att man ska sälja sin kropp och sin fritid för en usel praktikplats som inte ens garanterar ev jobb. Den "öppnar" för förutsättningarna. Skit snack. Så klart arbetsgivare kan ta emot lite praktikanter för att vara "snälla", DE ÄR JU GRATIS.

Tycker det är sorgligt att samhället har format sig så att man accepterar EIOs uttalande om detta och ser SEF som en bov i dramat.

Tänk ett steg längre. Praktik ger inga jobb och framför allt ingen lön och ingen pension.

Stå på er och stå emot sådana erbjudanden, det finns bättre!..
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2011 22:19 #4 av Henric Andersson
men det är klart det är ju billigast att ha 2-3 praktikanter på jobbet som gör samma jobb som alla andra. För många av de arbetslösa 2009 var erfarna elektriker och inte bara skolungdomar.

Vad är det för trygghet i livet? Oseriösa praktikplatser?

Blir upprörd av att läsa att man anser facket ha "snurrat till det". De ser ju till att ingen blir utnyttjad och det är skönt att någon håller ordning på arbetsgivarna så det inte kan spela fritt som de vill med människors liv.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 03:49 #5 av Ronnie Lidström
Ursäkta men det där är ju skitsnack!

Praktikplatser är ju hur vanligt som helst! Jättebra sätt att få en en fot!

Jag började på firman som praktikant, fick sedan anställning och är nu delägare!

4 av 6 anställda på firman började som praktikanter som sedan gick över till fasta anställningar.

Företaget ska ha väldigt speciella jobb för att man ska tjäna pengar på att ha en praktikant. Nog finns det säkert de företag som utnyttjar praktikanter men i de allra flesta fall är en praktikplats ett utmärkt sätt att börja sin karriär som elektriker!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 06:15 #6 av Rikard Ågren
Utan att vara insatt i det här fallet så tycker jag iallafall att det känns lite tråkigt när man får uppfattningen att facket alltid tror det värsta om sin motpart.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 06:30 #7 av Henric Andersson
Jo men för att vara insatt är det konstigt att så fort facket griper in så tror folk att det är för att jävlad med medlemmarna? Tänk lite längre och tänk varför gör SEF detta? Finns det en anledning mer än att jävlas med arbetsgivare?

Och nej alla praktikplatser leder inte till delägande av företag.

Tänk på att det inte bara finns bra exempel där ute.

Hade inte det vart så att det förwkommer utnyttjande och oseriösa anställningar så skulle vi kunna säga att Sverige är ett optimalt land att jobba i.

Jag tycker det är naivt attsäga att praktikplatset löser allt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 13:22 #8 av Magnus H
Jag har varit med om att praktikanterna har arbetat gratis ( som är helt ok )
men företaget har debiterat timmar för praktikanten och behållt pengarna.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 13:34 #9 av Tobias Karlsson
Helt rätt att facket gör något åt storbolagen när de börjar anställa praktikanter eller provanställer i halvårsvis utan att det leder till jobb.

/Linjemästare Karlsson
Följande användare sa tack: Henric Andersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 13:59 #10 av Mats Persson
Ronnie, jag vet inte om du tänker på praktik som man hade i anslutning till skolan? Det är inte det som detta handlar om...
Det är möjligt att det finns branscher som behöver praktikanter?? Men har svårt att se varför man inte skulle kunna få en lärlingsanställning istället för en praktikplats? Alternativt en tillsvidareanställning om man är fullbetald?

Nä jag tycker också att detta är ett helt onödigt inslag i elbranschen!

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 16:49 - 23 nov 2011 16:49 #11 av Ronnie Lidström
Jo nä vi har aldrig haft någon annan praktikant än från gymnasiet.

Eftersom facket har sett till att det nästan inte går att anställa en lärling så är det ju perfekt att börja med praktik!

Nu tex så skulle vi behöva anställa en lärling (som vi haft som praktikant tidigare och vet är duktig). Men vi kan inte lova jobb mer än 2månader.

Eftersom man inte får säga upp en lärling, eller anställa annat än tillsvidare så kommer det förmodligen sluta med att han istället för att jobba, sitter hemma och är arbetslös.

Grattis SEF :smack:

Visst måste en osäker anställning vara bättre än ingen anställning alls? Eller hur resonerar man?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 17:02 - 23 nov 2011 17:06 #12 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Jo nä vi har aldrig haft någon annan praktikant än från gymnasiet.

Eftersom facket har sett till att det nästan inte går att anställa en lärling så är det ju perfekt att börja med praktik!

Nu tex så skulle vi behöva anställa en lärling (som vi haft som praktikant tidigare och vet är duktig). Men vi kan inte lova jobb mer än 2månader.

Eftersom man inte får säga upp en lärling, eller anställa annat än tillsvidare så kommer det förmodligen sluta med att han istället för att jobba, sitter hemma och är arbetslös.

Grattis SEF :smack:

Visst måste en osäker anställning vara bättre än ingen anställning alls? Eller hur resonerar man?

Ja, precis och det är ju här meningsskiljeheter uppstår. Facket och vänstervridna stirrar sig blind på att folk inte ska få utnyttjas minsta lilla och ha det absolut bäst från dag 1.
Medans vi som är mindre röda anser att det är bättre att, om man har svårt att hitta jobb ska kunna vara lite flexibel och sänka sina krav lite. Praktisera lite för att visa vad man går för, börja med en lägre ingångslön eller kanske vara visstidsanställd första tiden. Jag t.ex. kom ju ut under lågkonjukturen och gick med på att vara visstidsanställd i tre månader för att sedan kanske få jobba kvar, fick sedan förlängning (tre månader) två ggr till för att sedan få tillsvidareanställning. 9 månader av osäkerhet, men jag jobbade på och det resulterade i att jag nu jobbat ca 2,5 år.
Visst det finns väl kanske oseriösa företag, men mitt var inte ett sådan och hade det inte varit tillåtet att jobba som jag gjorde hade jag med stor sannolikhet kanske inte suttit här idag som elektriker.

En osäker anställning är helt klart bättre än ingen anställning alls för det är enklare att gå från en osäker anställning till en trygg än från långtidsarbetslös till trygg anställning.

Rödgröna-sörjan ville ju under senaste valkampanjen endast tillåta tillsvidareanställning, om jag inte minns helt galet.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 17:05 #13 av Mats Persson
Nu har inte jag jobbat hemma som anställd under sista installationsavtalet.. Har de lagt till att man inte kan säga upp lärlingar? Innan har man kunnat säga upp lärlingar pga arbetsbrist iallafall...
Jag blev själv uppsagt när jag hade 3 veckor kvar på min lärlingstid, det blev lite extra jobb för firma två som fick ta hand om pappersarbetet... Men det gick ju...

Men skulle det nu vara så att det inte går så har ju EIO godkännt det också...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 17:11 #14 av Mats Persson
Men Patrik, jag tror du missar en sak? Kanske?

Varför fick du bara 3månaders anställningar? Det måste ha varit för att de ville testa dig...? För det kan inte ha berott på att de inte hade mer arbete.. En arbetsgivare kan alltid säga upp personal pga arbetsbrist, det kan facket aldrig säga nej till...
Och skulle de nu vilja testa dig, hade de inte klarat det på 6månaders prövotid? Eller de var tvungna att utvärdera dig under 9?

Mycket sånt här strul tror jag bottnar i att det finns en inbyggd tro till att det är svårt att säga upp personal i Sverige.. Men så är det inte... Vi har blandannat skäl som arbetsbrist, prövotid, 2 undantag från turordningsreglerna, plus annat...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 17:15 - 23 nov 2011 17:16 #15 av Patrik Hedlund
Firman hade fått säga upp 9 st tidigare och firman tog "en dag i taget" i tiderna när jag började, så tror att det nog främst handlade om det. Men visst, att testa en spelade säkert in!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 17:21 #16 av Mats Persson
Ja men du förstår att det hade inte gjort så stor skillnad för firman om du varit tillsvidaranställd eller 3 månaders anställd...? För har de inget arbete kan de säga upp dig endå oavsett hur anställd du är :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 17:23 #17 av Patrik Hedlund
Jahopp, okej. Men om jag kör med att jag hade fått brustna löften om jag blev heltidsanställd och sparkad direkt istället för visstidsanställd och veta att man sitter löst? ;) :silly:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 17:31 #18 av Mats Persson
Det handlar ju om shyssta vilkor på arbetsmarknade...
Är man 19 år spelar det kanske inte så stor roll om om man är tillsvidaranställd eller 3månaders..
Men har man kommit lite längre i livet börjar det ha en viss betydelse.. Saker som lån och abonnemang är svårare att få tex..
Men jag förstår att du inte bryr dig om sånt :)
Men en hel del andra gör det :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 17:51 #19 av Patrik Hedlund
Ja, och sjysta vilkor är viktigt, men det får inte gå till absurdum. Sjysta vilkor hjälper bara de som redan har ett jobb, inte för dem som försöker ta sig in.

Men detta kan diskuteras i all evighet, fred till nästa gång? :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2011 18:39 #20 av Åke Gustafsson
Visst är det bra att det finns ett fack som kan stå på de anställdas sida vid konflikter osv.

Men SEF motarbetar ju sina medlemmar!

Om jag fick önska så skulle jag vilja att SEF engagerade sig mer åt elsäkerhetsfrågor än anställningsvillkor/löner!

Jag tycker det är bra då facket tar upp arbetsmiljöfrågor, hur man ska få en säker arbetsplats osv. Men jag har aldrig hört talas om att SEF ställer några som helst krav på att företagen måste låta sina elektriker kontinuerligt gå kurser i elsäkerhet!

Detta borde vara en bra krav att ta upp i nästa avtalsrörelse!

Då kanske t.o.m. jag skulle överväga att gå med i facket B)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.074 sekunder

Senaste foruminlägg