Jobba i Norge, någon med erfarenheter från detta?

09 jan 2013 19:12 #81 av Mats Persson
Ja har företaget avtal med el og it så finns det lägsta lön.. Men oftast så har man en projektlön som är högre!
Här kan du läsa om norska avtalet: www.elogit.no/asset/11343/1/11343_1.pdf

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2013 16:51 #82 av Henrik Franzén
Så alla montörer har liks lön? Känns vettigt och
tryggare då man inte varit iväg tidigare.

19 feb 2013 19:49 #83 av keps

Claes Börjesson skrev: Fel !!!

Arbete i Norge kan räknas räknas som praktik för svensk behörighet. Åtminstonne 2 år.

Finns prejudikat på det från kammarätten i Göteborgs prejudikat: 6069-10

Elsäkerhetsverket gick trots detta emot kammarätten men blev åthutade av förvaltningsrätten:

se dom www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Lag%...%202012/11ev4376.pdf

Varför dem i just denna dom valt att retuchera bort mitt namn vet jag inte, det har de inte gjort i några andra domar dem har lagt ut.

Som sakkunnig hade jag med mig den mycket duktiga Mats Jonsson

Det är numera glasklart att praktik utomlands kan kombineras med svensk.
Elsäkerhetsverket är inte glada, men måste ju följa svensk lag.

Jag blir snart andra års montör, har alltså två år kvar till fullbetald. Kan jag göra de sista två åren i Norge och sen återvända hem som fullbetald montör i Sverige?

19 feb 2013 20:30 #84 av Claes Börjesson
Man måste skilja mellan praktik och praktik.

Elsäkerhetsverket kräver praktik för att få lagstadgad (ellagen) behörighet som elinstallatör, denna praktik kan göras på vilket företag som helst. Halva praktiken får göras utanför Sverige.

Andraårsmontör, ECY, lärlingstid m.m. är ett påfund som EIO och elektrikerförbundet har. Den är i praktiken en yrkesbegränsing som vissa fack/arbetsgivare infört. För att uppfylla EIO/SEF's regler måste du arbeta inom ett EIO-anslutet företag (utesluter en stor del av industrin). Detta innebär också att praktik/arbete i Norge rimligen inte kan ingå eftersom inga norska företag är medlemmar i EIO.

För att arbeta som elektriker i Norge så kan man antingen arbeta som hjälparbetare (kräver inte DSB-godkännande), Många arbetsgivare kräver dock DSB-godkännande. För att få DSB-godkännande så vill Norska DSB att man har följande svenska examen/praktik:
BB1 och 6 års svensk praktik ELLER ECY och 3 års svensk praktik.

16 apr 2013 16:47 #85 av Simon
Hejsan!
Jag sitter med ett godkänt DSB i handen och har nyligen blivit uppsagd på min Elfirma(I Sverige) pga arbetsbrist och letar nu efter jobb i Norge :) Någon som kan ge lite tips på vilka firmor som är aktiva och som är värda att höra av sig till? Jag vill helt åka på rotationsarbeten :)

16 apr 2013 17:16 #86 av Kenta Jonsson
hs2norge söker mycket folk för rotation och mån-torsdag.
Jobb nära gränsen, Blev erbjuden i veckan jobb, men tacka nej då jag har fullt upp här hemma.

Men finns massor att göra i Norge.

19 apr 2013 10:27 #87 av Henrik Törnquist
Någon som vet vilka krav som måste uppfyllas för att få jobba som hjälparbetare inom det elektriska?

22 apr 2013 19:47 #88 av Leif Strand
VRS, se hemsidan vrs.no

Har själv jobbat där, upplevde det som ett seriöst företag.
Följande användare sa tack: Henrik Törnquist

23 apr 2013 11:07 #89 av Per B
Vrs är ett företag som vill se seriösa ut på papperet.
Verkligheten är en annan dom är inte att rekommendera.
Dom har en lång historia bakom sig, där dom knäckt dom fackliga företrädarna en efter en.

Har själv varit anställd där, så jag vet hur dom bär sig åt.

25 apr 2013 17:20 - 25 apr 2013 17:24 #90 av Glenn

Henrik Franzén skrev: Jag har fått tillbaka papperna från DSB och jag blev godkänd.

Har skickat brev till ett gäng företag och fått några svar, nu undrar jag hur det brukar se ut med anställningsförhållanden. Ett företag jag pratade med frågade jag om löner, om jag fattade rätt så var inte timpenning osv nåt man hade samma hela tiden utan det var en förhandling där EL og IT var inblandade vid varje projekt. Är det så över lag? Finns det några lägsta löner när det handlar om Onshore?

Det är landbaserade rotationsarbeten jag letar efter.

Hej Henrik jag är pågång att skicka in papper och få dsb intyg, hur hur länge fick du vänta på svar ? Och hade du stämplar / notarius publicus på alla dina papper? Verkar vara noga med de vad jag läst mig till? Och vilka papper skickade du in?

25 apr 2013 19:45 #91 av Henrik Franzén

Glenn skrev:

Henrik Franzén skrev: Jag har fått tillbaka papperna från DSB och jag blev godkänd.

Har skickat brev till ett gäng företag och fått några svar, nu undrar jag hur det brukar se ut med anställningsförhållanden. Ett företag jag pratade med frågade jag om löner, om jag fattade rätt så var inte timpenning osv nåt man hade samma hela tiden utan det var en förhandling där EL og IT var inblandade vid varje projekt. Är det så över lag? Finns det några lägsta löner när det handlar om Onshore?

Det är landbaserade rotationsarbeten jag letar efter.

Hej Henrik jag är pågång att skicka in papper och få dsb intyg, hur hur länge fick du vänta på svar ? Och hade du stämplar / notarius publicus på alla dina papper? Verkar vara noga med de vad jag läst mig till? Och vilka papper skickade du in?

*Betyg från gymnasium
*Intyg från Ecy
*Arbetsintyg/Anställningsbevis
*Kopia på passet

Skriv ett papper där det står att du söker DSB-intyg för att få jobba som elektriker i Norge, var gärna övernoga för att undgå strul. Sedan kontaktuppgifter om din adress osv.

Skicka om möjligt med fler arbetsintyg om du varit anställd på flera firmor.

För mig tog det 3-4 månader från att jag skickade in det. Hade notarius publicus endast på pass.

25 apr 2013 20:10 #92 av Claes Börjesson
Hjælparbetare motsvarar det svenska "montør", det vill sæga det finns inga formella krav. I många fall arbetar många utlændska elektriker som hjælparbetare, innan de fått sitt DSB-godkænnande.

Naturligtvis vill de mer seriøsa føretagen ha DSB-godkænda elektriker. En hjælparbetare har många likheter med lærling, får bland annat inte sjælvstændigt utføra elarbeten, samt har något lægre løn (saknar fack-tillægg)

09 maj 2013 22:58 #93 av Johan Lagbrant
Ny här..
Älskar denna tråd då man får följa intressanta diskutioner som berör. Mina frågor..
-Är det någon som har koll på det nya avtalet?
Har jobbat i Norge tidigare och funderar på att åka igen.
"Problemet" är dock att jag har barn som är 2 och 6år.
-Är det någon här som har småbarn och jobbar rotasion i Norge?
Hur funkar det isåfall för Er?

/Johan

11 maj 2013 00:39 #94 av Claes Börjesson
Har träffat väldigt få svenskar som har FAST rotation (bara 1 vad jag kan minnas). Vid fast rotation vilket kan jämföras med "fast anställning" vet man långt (6 månader) i förväg hur man kommer att jobba.
De flesta svenska (inklusive mig själv) är anställda "tur för tur" d.v.s. projektanställda.

För att som svensk få "fast" rotation måste man bosätta sig i Norge, när man väl har bosatt sig i t.ex. Hammerfest (Snöhvit-projektet/anläggningen) kan man få en "fast anställning", om man sedan flyttar tillbaka till Sverige kommer man att behålla sin "fasta anställning".

Detsamma gäller om man flyttar till Bergen-området eller till Stavanger . Fast då gäller det offshore rotationer. För offshore bör man även bo i omkring Florö eller Kristiansund (d.v.s. kring helikopter-baserna). (Kan vara några fler men det är dessa jag känner till).

Appropå kommentarerna om VRS.
Om ni som svenskar vill jobba på ett bra företag kan jag reckomendera GS-elektro. Det är ett litet företag som helst anställer svenskar.se www.gs-elektro.no/ . De är en liten firma som säljer kabel som även hyr ut svenskar för offshore-arbete, de är seriösa, men selektiva. Jag har själv sökt jobb där men fick avslag de tyckte att jag var för gammal (57)..... :(

Själv jobbar jag på Aibel AS i Danmark. aibel.com/en/about/locations/danmark , Gott om jobb, bra betalt, sköter sina papper. Men bara projektsanställd ...... kan jobba hur lite eller hur mycket jag vill. Problemet är jag aldrig vet när. Passar INTE någon med små barn.

Hälsningar Claes Börjesson jobbar som Automatiker och elektriker offshore i Norge

12 maj 2013 11:53 #95 av Per B
Angående det nya avtalet så hittar du det på elogit.no, grundlönen har gått upp ca 6 kr och en del tillägg följer oxå med upp.

Johan: När jag åkte till Norge så var mina barn i den åldern som dina är nu.
Lite kort så kan man säga att den äldre förstod ganska snabbt att det var bra att pappa var borta i perioder, då han kunde gå hem från skolan istället för att gå på fritids när pappa var hemma.
Den yngre hade lite svårare att se fördelarna, men det gick över när han blev äldre.

Det som är det sämsta är att du kan aldrig planera, som Claes skriver du vet inte om du jobbar på Jul, Nyår, födelsedagar, fotbollscuper tex.

Själv tycker jag att nackdelarna uppvägs av fördelarna.

Claes: Aibel As i Norge anställer inga svenskar i sitt norska bolag utan hänvisar dom till Aibel Danmark, med sämre villkor tex, 1 veckas uppsägnings tid eller som du skriver projektanställning, klarar dom av att hålla dig i jobb eller blir det många veckor hemma utan lön på ett år?

15 maj 2013 18:50 #96 av Claes Börjesson
Per undrade: klarar dom (Aibel) av att hålla dig i jobb eller blir det många veckor hemma utan lön på ett år?.

Det har nästan aldrig varit några problem.

Om jag summerar ihop det så har jag på 6 år varit "arbetslös" i totalt 8 veckor. 2 stycken 4-veckors perioder. Mest beroende på dålig planering hos beställaren.

Tvärtom har jag kunnat jobba mycket mer, genom att ringa kontoret och fråga efter jobb. Det innebär att totallönen för ett år blir ganska hög. Som svensk hamnar jag lite mellan stolarna när det gäller tillåtet antal arbetade timmar per år. Dock betydligt färre arbetstimmar än när jag arbetat som egen företagare i Sverige.

15 maj 2013 19:23 - 15 maj 2013 19:28 #97 av Patrik Hedlund
En sak jag funderar över är hur man, om man har en bra fast anställning, lyckas få "tummen ur" och söka sig till Norge? Som alla andra så är man ju lite sugen på att jobba i Norge, framförallt eftersom man vill passa på innan man får familj och sånt. Men jag har ju en bra anställning på en bra firma. Jag trivs med mina kollegor och byggfirmor jag jobbar med, har precis dom arbetssysslorna jag vill hålla på med m.m. Men det är ju det att det skulle vara skönt med lite mer "kulor" som rullar in och samtidigt en upplevelse.

Hur ska man egentligen våga kasta bort allt det för att hoppa på "Norge-tåget"? Ni som jobbar/har jobbat i Norge, hur såg det ut för er innan ni stack dit? Hade ni en bra anställning som ni egentligen var nöjd med, hade ni en anställning ni var missnöjd med eller var ni kanske arbetslösa? Jag vet inte, det normala är kanske att man sticker dit om man blir uppsagd från sitt vanliga jobb?

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

15 maj 2013 20:18 #98 av Per B
Claes: Det låter ju som det funkar bra för dig i Aibel dk, har hört både positivt och negativt om dom, sedan så har ju Aibel norge tagit hem mycket jobb dom senaste åren, så du lär nog inte bli arbetslös dom närmaste åren.

Patrik: Precis som du skriver så var det under hot om att bli arbetslös i Sverige som jag sökte mig till Norge, ironiskt nog så vart jag erbjuden fortsatt anställning i Sverige när jag skrivit under anställningskontraktet i Norge.

Jag lämnade ett bra och välbetalt jobb i Sverige. men jag gjorde nog ca 60-70 tim/vecka så lönemässigt gick jag faktiskt ner i lön, men jag fick mycket mer fritid, något som jag uppskattar mer och mer.

//PB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

20 maj 2013 18:58 #99 av Claes Börjesson
Anledningen till att jag började jobba i norge vara att: .... jag var arbetslös. inga småbarn. 50+ gammal.

Fick ett brev av arbetsförmedlingen: uppmaning att söka jobb som elektriker i ett Värmland-företag.

Värmlands-företaget NS Erik Hansson, senare "ombildat" Wermtec. De hyrde ut elektriker till olika
Norska elprojekt.

Började jobba i Hammefest 17 december 2006 på Snøhvit-projektet. 30 mil norr om Kiruna. Snöstorm,
allt jobb utomhus (hade nästan aldrig jobbat utomhus tidigare). 3500 man varav cirka 800 elektriker.
Köer till allt, ny kultur, dåliga verktyg, enahanda jobb (fanns folk som bara jobbat med jordning i 2 år).

När jätte-projekten Snøhvit, Ormen Lange, Alhheim började bli klara (2007-2008) minskade de extrema behoven
av elektriker. De som först försvann var de irländska, sedan de skotska elektrikerna. Kvar på projekten blev de
elektriker som man helst ville ha, påfallande många svenskar. Jag kunde även märka att visa företag höll sig
kvar länge, framför allt Bravida men även Aibel där jag själv arbetar).

Några polska elektriker har jag aldrig jobbat ihop med, men de lär numera (2013) dominera på varvsanläggningar
men då ofta med svenska förmän.

20 maj 2013 19:01 #100 av Claes Börjesson
Per B

Vilken firma är du anställd av ?

Sidan laddades på: 0.193 sekunder

Från Facebook-gruppen