Jobba i Norge, någon med erfarenheter från detta?

23 jan 2012 08:02 #61 av Jonas Gahlin
Alltså hur funkar det med allmän behörighet? Vem ska skriva på att man gjort nog med timmar? Den som har behörigheten eller den son äger företaget där han jobbar? Ja tänkte om man kan jobba med en svensk med allmän behörighet i norge och då få tillgodoräkna tiden, och han skriver på pappret?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 08:51 #62 av Mats Persson
Ja för det första så måste du ju jobba under den elinstallatören och det gör du inte om du jobbar med honom under en behöriginstallatör från Norge... Nr 2 är att praktiken ska vara utförd i Sverige... Det står överst på blanketten för praktikintyg..
Länk: www.elsakerhetsverket.se/Global/Blankett...tikintyg20110726.pdf

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 09:13 #63 av Cribs Norge
Har du DSB godkänning och vill jobba i Norge? Då kan du ansöka på denna tjänsten: www.cribsnorge.se/jobb-i-norge/elektriker-till-oslo

Saknar du DSB godkänning? Då kan du läsa mer om hur du går tillväga för att elektrikerjobba som elektriker i Norge

Mvh Cribs Norge - Webbplatsen för svenskar i Norge
www.cribsnorge.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 09:37 #64 av Nino Vojvodic
Hej igen :)

Så här funkar det:

Projekt i oslo och andra ställen ->> här gäller avtalet mellan dig och firman (Før exempel anslutna firmer håller sig till tariffen. Och andra firmer betalar andra satser. Så här gäller det och førhandla , men dom flesta firmer har fastsatta satser, tex før 1 års montøre, Med DSB , osv...

Projekt Offshore/Onshore ->> här gäller samma før alla, inhyrd eller inte, ansluten eller inte, så kräver huvudentreprenøren (Ofta Aker) att ALLA betalar lika . Vissa onshoreprosjekt e det offshoreavtalet som gäller, andra avtalar Verftsavtaler der man fastsätter rotation och ersättningar. Detta godkänns sedan av Arbeidstillsynet.

Så det bästa e å maila eller ringa å fråga Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. vad som gäller på vilket projekt!

Ha en fin vecka !

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2012 13:53 - 27 jan 2012 13:56 #65 av Jonas

Nino Vojvodic skrev: Det som gör det ännu bättre är att när man inte får diet, traktamente och hemresor på lønen , är att man får gøra ett standardavdrag på skatten på 10% . Så fort du tar ut en krona i diett eller hemreser, så har du inte rätt till avdraget.

Statens satser på diett, reser är lika høga som firmerna betalar ut. Så då är det bättre att man använder "firmans fakturerade timløn" till att betala ut høgre løn, och så får man hemreser + diett utbetalt genom mindre skatt av staten.

Om man inte har diett, hemreser och andra ersättningar utbetalt så har man rätt till skattetabell 7300 . Då är automatiskt skatten lägre från førsta månad! Då baserar sig skattetabellen på att man drar av 10% av årslønen innan man betalar skatt av den. Hur man än räknar så lønar det sig på årsbasis!

Men 10% avdraget brukar ju ändå inte löna sig att använda. Använder du det kan du inte dra av för resor etc.

Med avdrag för diet, resor och bompengar. är vi snabbt uppe i över 10%
Diet: 189kr/dag x 47 veckor x 4 dagar/vecka =189 x 188 dagar = 35 532kr
Resor, säg att jag veckopendlar 20 mil enkel resa:
40 mil x 47 veckor = 1880mil/år
Avdraget för resor är 15kr/mil, reseavdraget blir då 28200, och av dessa ska vi dra av 13 700kr. 14 500 kvar, alltså.
Totalt avdrag: 35 532 + 14 500 = 50 032 kr

Med 210kr/h landar vi på en årslön på runt 370 000kr. 10% på detta blir endast 37 000 i avdrag.
Dessutom är standardavdraget begränsat till 40 000, så tjänar du 400 000 eller mer så lönar det sig ännu mindre.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2012 11:58 #66 av Cribs Norge
Kvalifiserar du dig för pendlaravdrag så är det i 9 av 10 tillfällen ett bättre avdrag.
Det viktiga är att ta reda på om du kan genomföra ett pendlaravdrag eller inte, försening och avslag blir en dyrare och mer omständig sak. âr du osäker så är 10% avdraget smartare.

Läs mer om att deklarera i Norge här: www.cribsnorge.se/deklaration-avdrag
Är du osäker på om du kvalifiserar dig för pendlaravdraget kan du ta reda på det här: bit.ly/ksqBxh

Lycka till!

Mvh Björn

Mvh Cribs Norge - Webbplatsen för svenskar i Norge
www.cribsnorge.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2012 13:42 #67 av Thor-Inge Bendixen
Å jobbe som elektriker i Norge er ingen sak så lenge man er DSB godkjent (Godkjenning tar 2-4 mnd alt ettersom)
Da kreves det at man man har jobbat som FULLBETALD Elektriker i 3-5 år i Sverige og har godkjent skolegang.
(Kan vurderes for elektrikere over 50 år som har jobbet hele livet).

Man kan jobbe både via Svenske føretag og Norske, hvor den stora skillnaden er først og fremst;
- Hur man räknar lön; Summa summarum kommer de Norske lite bättre ut.
- Pensjonspoeng: her kommer de Svenske bedre ut da det kan ta litt ekstra arbeid å få igang utbetaling fra Norge.
- Semester: Ugnefär det samma, men kom ihåg att inte ALLA Svenska heilligdagar er på den Norske kalenderen,
Bl.a. Midtsommar, 13.dag og 06.juli er "Särsvenske" fridager.

Man kan räkna med att i dom fleste tilfeller av jobb kan man jobba inn Fredagen så att man kan åka hem över helgen, MEN som oftatst kan man bara räkna med att Första & sista resan till jobbets start & slutt blir betald..
(i många tilfellen blir dog reser betald ändå...)

Kom ihåg att ta vara på kvitton som bevis på att ni pendlar till & Från Sverige, så att ni får en skatteberekning i Norge som ni skall på +/- 20% efter alla avdrag...

Om det er nåt annat ni undrar på, eller är på utkikk etter jobb som fullbetald elektriker i Norge så
är det bara att kontakta oss hos "Oslo & Follo Bemanning AS"

Mvh
Thor-Inge
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jul 2012 06:40 - 03 jul 2012 06:41 #68 av Henrik Franzén
Fråga!
Jag undrar om det räcker att skicka in följande för att erhålla DSB:

Betyg från gymnasium
Intyg från Ecy
Anställningsbevis

På DSB.no står följande;

CV, som beskriver personalia, tidfestet utdanning og tidfestet relevant praksis i forhold til det yrket de søker om å videreføre i Norge.
Kopi av originalt vitnemål fra utdanning.
Kopi av original attest på læretid.
Kopi av originale sertifikater, fagbrev eller yrkesbevis.
Kopi av originale attest(er) fra nåværende eller tidligere arbeidsgivere som dokumentasjon på minimum 2 års relevant praksis.
Kopi av pass.
Annen dokumentasjon som kan være med på å lette behandlingen av søknaden er velkomme.


Det enda är väll en kopia på passet jag missat? då mitt gått ut och det tar tid att få nytt, borde en kopia på körkort räcka?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jul 2012 17:44 #69 av Johan Sponton
Nej. Körkortet visar inte kön. (jag har för mig att det är det enda som skiljer.)

Linjemästare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jul 2012 21:35 #70 av Henrik Franzén
Ok tar kopia på utgånget pass samt kopia på körkortet och skriver att jag lämnat in ansökan om nytt pass!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2012 16:25 #71 av Anders Johansson
Dyker in med en fråga.

Då räcker de om man skickar in bevis att man har de här till DSB?

Betyg från gymnasium
Intyg från Ecy
Anställningsbevis
Kopia på passet

Känns ju som de är mer som ska skickas in om man läser de som Henrik kopierat från DSB.no.
översättning vore tacksamt.

Kanske verkar lite trög :P men tråkigt att göra fel och isf vänta på svar från dom igen om man är sugen på att åka så snart som möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2012 16:41 #72 av Mats Persson
Har du något arbetsgivarintyg så kan du ju skicka med det också.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2012 08:57 #73 av Anders Johansson
Okej.

Tack för snabbt svar Mats.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2012 12:59 #74 av Mats Persson
Ja för du måste ha något som visar att du jobbat som elektriker i 2 år, tror jag det var?
Enbart ECY cert får man väl efter 1600timmar?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 okt 2012 23:08 - 07 okt 2012 23:24 #75 av Claes Börjesson
Fel !!!

Arbete i Norge kan räknas räknas som praktik för svensk behörighet. Åtminstonne 2 år.

Finns prejudikat på det från kammarätten i Göteborgs prejudikat: 6069-10

Elsäkerhetsverket gick trots detta emot kammarätten men blev åthutade av förvaltningsrätten:

se dom www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Lag%...%202012/11ev4376.pdf

Varför dem i just denna dom valt att retuchera bort mitt namn vet jag inte, det har de inte gjort i några andra domar dem har lagt ut.

Som sakkunnig hade jag med mig den mycket duktiga Mats Jonsson

Det är numera glasklart att praktik utomlands kan kombineras med svensk.
Elsäkerhetsverket är inte glada, men måste ju följa svensk lag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 okt 2012 23:18 #76 av Claes Börjesson
DSB vill att utbildning+lära/praktik skall vara 5-6 år.

Detta innebär i praktiken att man för en ECY-elektriker som gått gymnasieprogrammet vi ha 2-3 års praktik.
(Förstår fortfarande inte när de kräver 2 och när man kräver 3 års praktik).

För någon som läst in el på distans via Lernia eller dyligt och har Elsäkerhetsverkets behörighet (BB1 eller AB) kräver de 6 års praktik. Jag tolkar att de i detta inte finns någon tidsatt utbilnings/lärning-tid.

Om ni skickar in en ansökan till DSB, bemärk att Normän pratar på svenska men skriver på danska. De har med andra ord mycket svårare att förstå skriven svenska än vad man kan tro. Det gäller att göra ansöökan mycket klar och tydlig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2012 11:21 #77 av Oscar
Jag har tänkt att åka upp till Norge och jobba i Februari nästa år.
Är det någon som har erfarenhet utav Hamilton Peoples eller MV Elektros boenden?
Kommer man hamna i nån barack uppställd nånstans eller är det helt okej? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2012 12:23 #78 av Richard
Hur gör polacker, estländare och ryssar som kommer hit och jobbar? Dom ansöker nog inte om några papper mm.

Är det inte bara att jobba...?
Hur stor kontroll är det jämfört med Sverige?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2012 13:08 #79 av Mats Persson
I sverige krävs väl ingen utbildning för elektriker??

Däremot så krävs det i Norge.. där jag jobbar är det ganska viktigt med DSB...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2013 18:46 #80 av Henrik Franzén
Jag har fått tillbaka papperna från DSB och jag blev godkänd.

Har skickat brev till ett gäng företag och fått några svar, nu undrar jag hur det brukar se ut med anställningsförhållanden. Ett företag jag pratade med frågade jag om löner, om jag fattade rätt så var inte timpenning osv nåt man hade samma hela tiden utan det var en förhandling där EL og IT var inblandade vid varje projekt. Är det så över lag? Finns det några lägsta löner när det handlar om Onshore?

Det är landbaserade rotationsarbeten jag letar efter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.097 sekunder

Senaste foruminlägg