Jobba i Norge, någon med erfarenheter från detta?

24 jul 2011 21:09 #1 av Joakim Pettersson
Hej!
Trivs jävligt bra på firman jag är nu, men måste pendla 8,5 mil varje dag och det börjar tära på mig.
Har sneglat ganska länge på Norge, tänkte att då kanske man kan deala till sig ledigveckor eller liknande.
Är det att rekommendera att vara fullbetald innan man sticker dit?
Kan företaget man jobbar åt lösa boende osv. ?
Vågar man söka via bemanningsföretag? (Har dåliga erfarenheter av just dem)

Glömde säkert fråga nåt, är egentligen bara i funderarstadiet än så länge :)
MvH Jocke

25-åring från Arvidsjaur, jobbar på El & Styr i Arjeplog med installation och service.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2011 21:53 #2 av Mats Persson
För det första måsta du ansöka om dsb godkänning.
Man kan säga att dsb ( www.dsb.no/ ) är norges motsvarighet på elsäkerhetsverket och alla elektriker måste vara godkända hos dem för att få arbeta. Jag kommer inte ihåg exakt hur många års erfarenhet de kräver.

Normalt sätt jobbar du 12dagar sen ledig 16, alternativt jobbar du 14 dagar sen ledig 21 dagar.

Om du har tänkt dig att jobba som elektriker i olja och gasbranschen så står företaget för resor kost och logi.
I den branschen så är det mesta bemaningsföretag.. Det är så enormt stora jobb så inga enskilda företag klarar av att hålla bemaningen på dem.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Joakim Pettersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jul 2011 20:38 #3 av Johan Sponton
Hej!
Jag har jobbat i Norge i 3år, och normalt inom bygg (anlegg) så är mån-torsd. normal arbetstid.
Du kommer tjäna mest på att jobba som inhyrd, och då ordnar arbetsgivaren med boende och ger dig ersättning för mat.
Det finns två stora firmor inom uthyrning värda att nämnas, och flera som du skall hålla dig långt borta ifrån.
Om du är seriös i ditt sökande och har DSB-godkännande skall du höra med Slagen Elektro eller Holtan Industrier. Min erfarenhet säger att dom är bland dom bättre.
Du skall däremot akta dig för Hamilton People. Det är en oseriös firma som nyligen bytt namn för att bli av med det dåliga rykte dom fått genom åren.

Detta är självklart mina egna åsikter och reflektioner efter mina år som bemanningselektriker.

Annars gäller samma sak som i sverige. Se till att dom är anslutna till NELFO, Norska EIO, och se till att själv gå med i EL og IT-förbundet.

Lycka till!

Linjemästare
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund, Joakim Pettersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jul 2011 11:34 - 25 aug 2011 21:08 #4 av Patrik Hedlund

Johan Sponton skrev:

Tack! Jag har sneglat lite pa Hamilton people, sa da var det ju bra att fa lara sig att man ska halla sig borta fran dem.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jul 2011 12:14 #5 av Mats Persson
Jag kan ju rekommendera rotationsjobb, jag tycker det är betydligt mycket skönare att ha en rejäl ledighet hemma.
På rotationsjobb så är även maten fixad, man behöver inte tänka på något annat än att jobba ;)
Arbetstempot är också betydligt lugnare än ett traditionellt "bygge"..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Joakim Pettersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jul 2011 22:27 #6 av Friedrich Lossien
AMS har en bra liten guide också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2011 16:57 #7 av Johan Sponton
ALFAMAN! Så hette Hamilton People innan dom bytte namn. Gud vad jag grunnat på detta sen jag skrev posten.
Skönt att få det ur sig.

Linjemästare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2011 19:29 #8 av Mats Persson
Kom gärna med en återkoppling vad du bestämmer dig för!

Jag har bara postivt (nästan) att framföra med att arbeta i Norge.. För min del har det inneburit att jag har kunnat startat upp en liten "dröm" om att driva en egen firma..
Plus att man har råd med lite roligare fritidsprylar ;)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2011 18:45 #9 av Friedrich Lossien
Har sneglat lite på jobb i Norge de senaste veckorna. Hur blir det egentligen med pensionen här hemma när man skattar i Norge?
Vad är det som gör att Hamilton är så urusla? Hittade nämnligen ett par annonser från dom som jag är intresserad av.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2011 20:02 - 14 aug 2011 20:03 #10 av Mats Persson
Det här med pension är ingen lätt fråga att svara på..
Men du betalar skatt i Norge och kommer få pension ifrån Norge, eller om det förs över till sverige på något vis.
Sen så ska även företagen betala in pengar till en tjänstepension.

Det kan vara att de har lite svårt att följa avtalen.. Hamilton kan vara lite sämre än de andra på det. Det är ganska vanligt att man får fightas lite för att få det man har rätt till, lite skillnad mot sverige här brukar vi förhandla för att få mer än vad avtalet säger.

Men saker du ska kolla upp är att du får skyddsutrustning, betlada resor, verktyg, avtalsenlig lön osv..
Det här med lönen är inte heller helt lätt att veta om den är riktigt eller inte när man är ny, har inte avtalet här så kan inte ge dig de siffrorna nu. Men går du på offshoreavtal så är minimilönen 280kr/h inkl alla tillägg..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Friedrich Lossien

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2011 21:53 #11 av Friedrich Lossien
Googlade och hittade detta: Pensionsmyndigheten

Tack för upplysningen om offshoreavtalet.. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2011 17:36 #12 av Johan Sponton

Friedrich Lossien skrev: Har sneglat lite på jobb i Norge de senaste veckorna. Hur blir det egentligen med pensionen här hemma när man skattar i Norge?
Vad är det som gör att Hamilton är så urusla? Hittade nämnligen ett par annonser från dom som jag är intresserad av.


Hamilton är usla pga. av hur dom behandlar sina anställda. Du är ju inte fackligt ansluten när dom jobbar hos dom, och dom ser till att det så förblir. Ansluter du dig får du inte vara kvar.
Har dom inget uppdrag att skicka dig på så låter dom dig gå, medans du hos en NELFO-ansluten firma blir permitterad med ersättning.
Det och mycket annat gör att Hamilton suger.

Linjemästare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2011 19:50 - 25 aug 2011 15:39 #13 av Friedrich Lossien
Ok tackar för infon.

Jag har en ny fråga :)
Hur lång tid tog det för er att få godkännande av DSB?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2011 17:26 - 25 aug 2011 15:40 #14 av Johan Sponton
Det tar nån månad eller så. Det är lite lotto med Norska myndigheter.

Linjemästare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2011 18:16 - 25 aug 2011 15:41 #15 av Friedrich Lossien
Nån månad!?! Suck.. Det är ju i så fall uruselt. Jaja, inte mer att göra än att vänta :smack:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2011 14:57 - 25 aug 2011 15:42 #16 av CA
För mig tog det säkert ett halvår. Innan jag fick avslag. Om jag tolkat motiveringen korrekt, så hade jag missat att det även krävdes intyg på om det nu var 2års "praktik" efter erhållande av den svenska behörigheten.

Någon annan som vet om det är så det förhåller sig? Skickade in ett tidigare intyg från arbetsgivare på 4års elinstallation och 3års service samt intyg från Elsäk. på BB2.

Står såhär:

De har ut fra det foreliggande dokumentert relevant utdanning for elektriker. De har ikke dokumentert selvstendig utövelse av yrket som elektriker i forhold till tidspunkt for gymnasieskolan eller tidspunkt for oppnådd sertifikat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2011 15:30 - 25 aug 2011 15:43 #17 av CA
Där ser man. Dom söker ju vansinnigt mycket trikare iaf. Skickade själv en ansökan i början på året, innan jag insåg att det var gamla Alfaman. Vet inte hur många mail och telefonsamtal jag fått av dem sedan dess. Tänkte ändå ge det en liten chans och erbjöd mig och komma på intervju om dom stod för mina reskostnader. Det ville dom inte :)

Tar någon månad sen ringer dom igen. Trots jag ber att få återkomma om jag ändrar mig, ringer en svensktalande man upp ändå senare samma dag. Säger att enda chansen till att jag kommer upp, är om dom kan erbjuda en offshore-tjänst, samt att dom står för säkerhetskursen. Det kan han inte. Har man inte tidigare erfarenhet av offshore, ser dom att man arbetar ca 1år på land först, hos dem. Därefter kan dom erbjuda sig och stå för säkerhetskursen, varav hälften återbetalas med löneavdrag. Det är väl förstås inte alldeles ogeneröst.

Vet inte om någon bryr sig, men här i alla fall timpenningen hos Hamilton, enligt ett mail i våras.

Har du DSB utbetaler vi 190,-Nok/t (215,-Sek) og uten DSB utbetaler vi 180,-Nok/t (204,-Sek)

Jag avstod i alla fall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2011 16:08 #18 av Friedrich Lossien
Skickade in ansökan hos DSB för nån vecka sedan. Fick svar efter en vecka att handläggningstiden är 3-4 månader..

Läste även på angående skatter osv. Sedan årsskiftet så gäller nya skatteregler mellan Norge och Sverige.
Man får max jobba 183 dagar inom en 12-månadersperiod, alternativt 270 dagar inom en 36-månadersperiod. Jobbar man mer än detta så blir man automatiskt folkbokförd i Norge och automatiskt utflyttad från Sverige.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2011 18:54 - 25 aug 2011 19:10 #19 av Joakim Pettersson
Men vad innebär det i praktiken? Vad förlorar man på att bli utflyttad från Sverige? För medborgarskapet förlorar man väl inte?

25-åring från Arvidsjaur, jobbar på El & Styr i Arjeplog med installation och service.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2011 22:31 #20 av Mats Persson
Du blir ju utflyttad från sverige endå, du går ju ur svenska försäkringskassan och tillhör norska nav.
Så för oss elektriker blir det ingen skillnad.
Jag har tillhört norge hela tiden som jag jobbat där.
Det går inte att tillhöra 2st försäkringskassor (jo, men det är speciall regler)! Tvärtom kan det bli jättestora problem om man nu skulle skada sig. Då är det ingen som vill ta ansvar för dig, de skyller på varandra då.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.079 sekunder

Senaste foruminlägg